h-t-diagrammer
Fra : Kert Rats

Dato : 07-07-11 12:18

Jeg har på nettet søgt efter h-t-diagrammer - uden held.
Entalpi-temperatur-diagrammer - bruges bl.a. til vise luftens relative
fugtighed ved forskellige temperaturer

Kan nogen hjælpe?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-07-11 18:29

Følgende er skrevet af Kert Rats:
> Jeg har på nettet søgt efter h-t-diagrammer - uden held.

Skal det forstås som h(fugt) som funktion af t(temperatur)?
- Hvis ja, så kan du, i f.eks Excel, generere tabeller og diagrammer
via Sonntag's formler (der bruges internationalt i Akkrediterede
laboratorier), eller evt. de lidt enklere Magnus formler?

Alle formler der omfatter fugt/temperatur sammenhænge beregnes via
partiel damptryk for aktuel og mættet luft ved en given temperatur.

--
/ Ole

Fra : Kert Rats

Dato : 08-07-11 10:18

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alle formler der omfatter fugt/temperatur sammenhænge beregnes via partiel
> damptryk for aktuel og mættet luft ved en given temperatur.

Jeg søgte og har fundet diagrammerne. De hedder også Mollier-diagrammer,
hvilket jeg søgte på.
Et af resultaterne kan ses på dette link:
http://www.dantherm-air-handling.com/Files/Filer/9_DA_shared/Download_files/Datasheets/Dehumidification/HX-diagram_0408.pdf

Venligst

Kert Rats

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-07-11 15:28

Kert Rats skrev den 2011-07-08:

> Jeg søgte og har fundet diagrammerne. De hedder også Mollier-diagrammer,
> hvilket jeg søgte på.

OK, ja det er vist især inden for ventillation, varme- og
energiberegninger de diagrammer er meget nyttige og benyttes.
Godt at du fandt hvad du søgte.

--
/ Ole