Spørgsmål omkring dualcore processorer
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-05-11 01:52

Det er egentlig ret ligetil.

Lige nu er det nye sort i smartphones dualcore processorer.
Her er det lige jeg tænker:
"Øhh, for at få glæde af to kerner, så skal både styresystem og App's være
skrevet multithreaded."
Altså de skal være beregnet til hardwaren med flere kerner.

Så er det lige, at jeg tænker lidt igen:
"Er android 2.3 skrevet multitrådet? og hvad med de mange App's? De er vel
næppe.

Formegenligt vil vi se en dualcore iPhone5, og det vil være lige så meget
"Ahem".

Så længe softwaren ikke direkte er skrevet til flere kerner, er der ikke ret
meget fidus i dualcore processorer i smartphones. Man kunne måske agitere
for multitasking, men med en 4" skærm er det lissom ret begrænset, hvad man
multitasker med.

Har jeg ret i, at det blot er et markedsføringsstunt, der lidt uheldigt
belaster batteritiden, fordi man konstant har en kerne, der idler foruden
den aktive kerne?
Var man ikke bedre hjulpet med mere ram istedet?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-05-11 06:03

Den 24-05-2011 02:52, Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> være skrevet multithreaded."
> Altså de skal være beregnet til hardwaren med flere kerner.

På lige netop Android, kører der en del baggrundsprocesser, og disse kan
passende køre på den ene kerne, mens alt andet kører på den anden. Det
er et spørgsmål om hvordan systemet håndtere job fordelingen.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-11 09:55

Chano Andersen skrev:

> På lige netop Android, kører der en del baggrundsprocesser, og disse kan
> passende køre på den ene kerne, mens alt andet kører på den anden. Det
> er et spørgsmål om hvordan systemet håndtere job fordelingen.

Goddag mand, øskeskaft.

Frodo har lige spurgt om styresystemet er programmeret til at
udnytte dualcore.

Rent principielt er det vel ikke så meget anderledes end
pc-situationen:
Hvis ingen laver dualcore apparater, er der ingen der gider
programmere et styresystem til dem, og hvis ingen gider
programmere et styresystem til dualcore, er der ingen der gider
udvikle hardwaren.

Et sted skal man jo starte. Og mon ikke en mobil kan få
opgraderet sit styresystem engang i fremtiden hvis de nuværende
muligheder ikke udnytter hardwaren?

--
Bertel

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-05-11 14:54

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Et sted skal man jo starte. Og mon ikke en mobil kan få
> opgraderet sit styresystem engang i fremtiden hvis de nuværende

Med tanke på hvor kortlivet en mobiltelefon er, så er det lidt ligegyldigt.
Hvis ikke Android er skrevet multithreaded fra starten, vil det være et
overordentligt stort arbejde at rette op på det.

Hvis man kigger på Microsoft, så kan ingen af de oprindelige dosbaserede
styresystemer (win95-98-98 SE. millenium) håndtere flere kerner eller
processorer. Det kan NT-baserede derivater Win2000, Win XP, Vista, win 7 )
derimod, fordi NT oprindeligt var skrevet til servere, der gjorde brug af
flere processorer.
Uhyggeligt software til Pc'erne kan i dag udnytte flere processorer. Det er
hovedsageligt grafikprogrammer og konverteringsprogrammer, der er meget
processorkrævende, der har implementeret multithreadeing.

Det er dog ikke helt utænkeligt, at Android kan eller let kan bringes til
det, da det er en derivat af Linux, der kan.
Jeg har ingen fornemmelse, at, hvorvidt iOS kan eller kan bringes til det.
Blot ved jeg, at Apple er ret ferme til at implementere soft- og hardware.
Men om de er parate til at skrive iOS om fra bunden af?

Men alt det ændrer ikke på, at stort set ingen App's er skrevet
multithreaded. Og at de færreste App udviklere vil kunne se ideen i at lægge
resourser i det.

Konklusionen må være, at det er bedre, at OS-fabrikanten holder styr på
baggrundsprocesser, og at hardwarefabrikanterne vil have mere held med at
smide mere arbejdshukommelse i ttelefonen istedet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-11 15:02

Frodo Nifinger skrev:

> Konklusionen må være, at det er bedre, at OS-fabrikanten holder styr på
> baggrundsprocesser, og at hardwarefabrikanterne vil have mere held med at
> smide mere arbejdshukommelse i ttelefonen istedet.

Det er ikke min konklusion - og hvorfor i stedet? Pc'erne er
blevet opgraderet på alle punkter sideløbende.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-05-11 16:36

Den 24-05-2011 15:54, Frodo Nifinger skrev:
> Det er dog ikke helt utænkeligt, at Android kan eller let kan bringes
> til det, da det er en derivat af Linux, der kan.
> Jeg har ingen fornemmelse, at, hvorvidt iOS kan eller kan bringes til det.

iOS er baseret på samme kernel som findes i Mac OS X som ikke har de
store problemer med multicore systemer.

> Blot ved jeg, at Apple er ret ferme til at implementere soft- og
> hardware. Men om de er parate til at skrive iOS om fra bunden af?

Bliver ikke nødvendigt, de skal højst inkludere et par ekstra moduler
(SMP modulerne) i deres kerne, derefter kører det.

> Konklusionen må være, at det er bedre, at OS-fabrikanten holder styr på
> baggrundsprocesser, og at hardwarefabrikanterne vil have mere held med
> at smide mere arbejdshukommelse i ttelefonen istedet.

Både og. Multi core kan hjælpe på at telefonen føles hurtigere, selvom
der kører mange processer, OS'et kan jo sagtens fordele processerne på
de cores der er tilgængelige, men programmet vil altid kun kører på en
af gangen. Men det ændre ikke på, at 2 programmer der hver bruger 100%
af en core kan køre sideløbende, uden problemer på et multicore system
(Antager at OS'et fordeler dem på hver sin core), mens de ville have
store problemer med at køre på et singlecore system (Eller et OS der
ikke kan håndtere mere end en core)

- Chano Andersen

Fra : Benny Andersen

Dato : 25-05-11 08:49

Frodo Nifinger wrote:

> Med tanke på hvor kortlivet en mobiltelefon er, så er det lidt ligegyldigt.
> Hvis ikke Android er skrevet multithreaded fra starten, vil det være et
> overordentligt stort arbejde at rette op på det.

Det er jeg ikke så sikker på, men har ingen konkret viden. Selv 'single
core' OS'er er multithreaded mht. api'et der benyttes af
brugerprocesser. (mutex m.) Jeg tror man kan gå et stykke vej mod at
lave et OS der senere skal kunne omskrives til at anvendes på multicore
hardware, ved at modulisere og lagdele med tanke for dette.

> Men alt det ændrer ikke på, at stort set ingen App's er skrevet
> multithreaded. Og at de færreste App udviklere vil kunne se ideen i at
> lægge resourser i det.

Android specifikt:
Apps er ikke processor instruktion (binære) filer (analogt til .exe
filer på en Microsoft ting) men "virtual processor" instruktioner som vi
kender det fra .NET og Java

Android apps (dem der skives af 3. parts udviklere) er Java apps - en
Java implementation der er lavet til det bestemte OS. Når man
installerer en App på simpleste måde, downloader man en apk fil og
installerer den - som det ses her er det androids svar på .jar filer:
http://en.wikipedia.org/wiki/APK_(file_format)

Java og andre en række andre programmeringssprog implementerer
multithreaded - man kan starter tråde - den enkelte tråd variable er
udenfor andres rækkevidde - der er faciliteter til sikker ændring af
fælles variable osv.

Min konklusion er, at alt er der allerede, til at App udviklere på
android platformen kan programmere optimalt op mod dual core - hvis
noget skal optimeres, er noget i den virtuel maskine og det er OS
udviklerenes ansvar.

Fra : Fister

Dato : 24-05-11 18:50

After serious thinking Frodo Nifinger wrote :
> [...]

> aktive kerne?
> Var man ikke bedre hjulpet med mere ram istedet?

Teknikken kan jeg ikke svare på, men forskellen fra SE X10 mini pro til
LG Optimus X2 er som nat og dag.
Kan anbefales!
Kai

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-05-11 16:38

> [...]
> foruden den aktive kerne?
> Var man ikke bedre hjulpet med mere ram istedet?

Kender ikke detaljer for den gadget, men kærestens LG etellerandet dual
core er noget hurtigere end min Desire som er lige så hurtig om ikke
hurtigere end en sIssyPhone 4

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html