Ændrer Apple deres håndtering af kreditkor~
Fra : Ivar

Dato : 15-05-11 13:38

Sony Playstation Network er blevet hacket, og 77 millioner brugers
data kan være stjålne. Sony brugte et system hvor kreditkortoplysninger
bliver gemt på deres servere. Så brugerenes kreditkortoplysninger
kan være stjålne. Hvis misbrug af kort skyldes Sony's håndtering
af kreditkort, dækker kreditselskaberne ikke skaden, men kravet
skal stilles til Sony.

Der benyttes også ved iPhone et system hvor kreditkortoplysninger
gemmes, så risikoen for at det samme sker der er tilstæde.
Har Apple planer om at ændre dette system?

Ivar Magnusson

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-05-11 22:10

Den 15-05-2011 14:37, Ivar skrev:
> Der benyttes også ved iPhone et system hvor kreditkortoplysninger
> gemmes, så risikoen for at det samme sker der er tilstæde.
> Har Apple planer om at ændre dette system?

Mig bekendt er den eneste måde at ændre det på, at kort data skal
indtastes ved hvert eneste køb. Det er der næppe ret mange der gider i
længden.

- Chano Andersen

Fra : Ivar

Dato : 16-05-11 22:29

Chano Andersen skrev:

> Mig bekendt er den eneste måde at ændre det på, at kort data skal indtastes
> ved hvert eneste køb.

Ja, det er den normale måde at betale med kreditkort.

> Det er der næppe ret mange der gider i længden.

Man kan lave et system med iPhone-penge som man kan købe en gang
imellem, som det fx kendes fra Nintendo.

Ivar Magnusson

Fra : J.K.Arning

Dato : 18-05-11 08:31

On 2011-05-16 23:28:30 +0200, Ivar said:

> Man kan lave et system med iPhone-penge som man kan købe en gang
> imellem, som det fx kendes fra Nintendo.

Det hedder iTunes Gift Card og kan købes i f.eks. Fona, Humac osv.
De kan også laves selv på PC`en via apple.dk, jeg kan dog ikke lige på
stående fod huske hvor.

Fra : J.K.Arning

Dato : 18-05-11 08:34

On 2011-05-18 09:30:42 +0200, J.K.Arning said:

> Det hedder iTunes Gift Card og kan købes i f.eks. Fona, Humac osv.
> De kan også laves selv på PC`en via apple.dk, jeg kan dog ikke lige på
> stående fod huske hvor.

Her var det ..
https://buy.itunes.apple.com/WebObjects/MZFinance.woa/wa/buyLandingPage

Det foregår så igennem iTunes så man alligevel skal bruge sine
kreditkort oplysninger i programmet, som tidligere nævnt kunne man
slette dem hver gang, men det er bøvlet.

Turen ned til Fona m.m. ville nok være den nemmeste løsning.

Fra : Leif Neland

Dato : 17-05-11 14:59

Den 16-05-2011 23:10, Chano Andersen skrev:

> Mig bekendt er den eneste måde at ændre det på, at kort data skal
> indtastes ved hvert eneste køb. Det er der næppe ret mange der gider i
> længden.

I en handel er der flere parter indvolveret.
Kunden
Butikken
Betalingsgateway'en, f.ex. Dibs
Betalingsformidleren, f.ex. pbs/net
Banken

Normalt ser butikken slet ikke kortoplysningerne, butikken giver
kundeoplysninger og beløb til betalingsgateway'en, der genererer siden,
hvor kunden taster kortoplysningerne ind.
Betalingsformidleren kontrollerer så op mod banken om kortet er gyldigt,
og evt. om der er dækning.
Er det i orden, får butikken et transaktionsnummer, der skal bruges, når
pengene skal hæves når varen sendes.

Normalt kan der kun hæves op til det beløb, kunden har set, da han
tastede kortoplysningerne ind.

Men der kan også laves et abonnement; butikken får et abonnementsnummer,
så der kan hæves mange gange; så ville Apple hæve en gang, hver gang
kunden køber en sang eller en app.

Dette abonnementsnummer kan kun bruges af den butik, der har oprettet
det, så der er ingen risiko ved at det bliver stjålet af en hacker.
Det kan også laves ved at betalingskorthåndteringsselskabet, herefter
kaldet BH, tilsvarende f.ex. dibs, som mange danske butikker bruger,
gemmer kortoplysningerne, og giver butikken et abonnementsnummer, en
"ticket".

Dette nummer kan kun bruges af denne butik, så der sker ikke det store
ved at det bliver stjålet.

Dog er det vist ikke alle korttyper, der kan laves abonnement på.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-11 23:29

Leif Neland skrev:

> Normalt ser butikken slet ikke kortoplysningerne,

Der er tale om systemer hvor kortoplysningerne er gemt på en
server. Og Sonys server er blevet hacket.

Det hjælper ikke spor at du snakker om butikker og hvem der ser
hvad. Numrene er i omløb.

Nu bliver der spurgt om iPhone vil forhindre at noget tilsvarende
kan ske med deres server.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-11 12:46

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Der benyttes også ved iPhone et system hvor kreditkortoplysninger
> gemmes, så risikoen for at det samme sker der er tilstæde.
> Har Apple planer om at ændre dette system?

Næppe, det vil koste millioner af brugere/kunder.
Tror du Google vil ændre det på Androidmarket?

Mit bud er, at Apple bruger et to eller tre cifret millionbeløb årligt på at
sikre sine servere mod hacking.
Der er alt for store penge på spil til at lade det sejle uden total kontrol.

Med fare for at lyde som en applefanboy, så tror jeg rsikoen for at hackere
trænger ind på androidmarket er væsentligt større end risikoen for, at det
sker hos iTunes. Forretningskonceptet her er langt strammere. Alt evalueres
og testes, ned på kodelinier, før det får adgang til Appstore og iTunes.
Apple har et højere provenu end Google, og et ry som verdens største
musiktjeneste. Det skal beskyttes for næsten enhver pris.

Historisk set er det også sket mere end een gang, at malware har fundet vej
ind i Android Market.
Det er endnu ikke sket hos Apple.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-05-11 18:36

Den 17-05-2011 13:45, Frodo Nifinger skrev:
> Historisk set er det også sket mere end een gang, at malware har fundet
> vej ind i Android Market.
> Det er endnu ikke sket hos Apple.

Hvad har dette med risikoen for at selve Android Market platformen
rammes, at gøre?

Apples betalingssystem håndtere KUN Apple betalinger, (iTunes køb, og
In-App køb) Google check-out som benyttes på Android Market, er en
betalingsplatform som "alle" kan benytte sig af, til at modtage
betalinger på deres hjemmeside, online auktioner og altså Android
Market. ( https://checkout.google.com/sell/?gl=&hl=en )

- Chano Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-05-11 19:02

"Chano Andersen" <sunsite012011@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har dette med risikoen for at selve Android Market platformen rammes,
> at gøre?

Det ved jeg ikke.
Jeg ved kun, at Apple er særdeles stringente omkring deres foretningskoncept
og vil tage tage et hvilket som helst skridt for at beskytte deres
forretning.

Googles måde at gøre tingene på er mere anakistiske i kraft af, at android
er open source. Det åbner for risikoen for 5. kolonne arbejde.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-05-11 19:16

Den 17-05-2011 20:01, Frodo Nifinger skrev:
> [...]
>
> Googles måde at gøre tingene på er mere anakistiske i kraft af, at android
> er open source. Det åbner for risikoen for 5. kolonne arbejde.

En ting er at der er større risiko for skod apps og malware apps i
Android Market, det er risikoen ved den mere åbne tilgang til tingene,
men at der også gør selve betalingsplatformen (Google Checkout og
Android Market) mindre sikker, kan jeg på ingen måde se skulle være
tilfælde. At du kan købe en app for 100 kr. som stjæler dine kontakter
og diverse logins gemt i mobilen, samt køber en masse tilbehør via din
google konto som in-app køb, har jo intet med at selve
betalingsplatformen er blevet kompromiteret at gøre.

- Chano Andersen