Strengsøgning
Fra : Dieter Britz

Dato : 03-07-11 15:44

Kan det passe at, når men søger en streng indenfor en anden, og
den starter fra første tegn, at resultatet er nul, hvilket er det
samme som at det ikke findes? Fx hvis jeg søger efter "abc" inden
for "abcd", hvad skulle resultatet blive?
--
Dieter Britz

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-07-11 16:11

Dieter Britz formulerede spørgsmålet:
> [...]
> samme som at det ikke findes? Fx hvis jeg søger efter "abc" inden
> for "abcd", hvad skulle resultatet blive?

Ja, det kan det godt.
Nu skriver du ikke hvilken funktion du bruger, men f.eks. strpos()
returnerer falsk eller index i strengen.
Hvis det som i dit tilfælde er først, er index 0.

http://dk.php.net/manual/en/function.strpos.php

Der skal checkes på type såvel som værdi af tekststrengen - f.eks.
if (($i_pos = strpos( 'abcd', 'abc')) !== false {
// gør det du skal her
// $i_pos er index i søgestrengen (abcd), for den streng du søger
(abc)
}
else {
echo 'abc findes ikke i strengen abcd';
}

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-11 18:47

Dieter Britz skrev:

> Kan det passe at, når men søger en streng indenfor en anden, og
> den starter fra første tegn, at resultatet er nul, hvilket er det
> samme som at det ikke findes?

Ja.

> Fx hvis jeg søger efter "abc" inden
> for "abcd", hvad skulle resultatet blive?

Med to lighedstegn får du falsk negativ - svaret 0.
Med trelighedstehn får du det stærke typecheck, og så er 0 og
false to forskellige svar.

Jeg har somme tider snydt ved at søge efter "abc" i " abcde",
eller at søge efter "bc" i "abcde". Ingen af dem kan give 0. Men
nu har jeg vænnet mig til at tænke

   Ved strpos() skal der bruges 3 sammenligningstegn - altid.

--
Bertel