imagecreatefrom [jp2/tif]
Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-06-11 09:41

hejsa...

Jeg vil i den kommende tid modtage et stort antal billeder i jpeg2000
format - ret store bileder iøvrigt: ca. 7500 x 6000 pixels.

Disse billeder vil jeg gerne batch-efterbehandle i php, uden at skulle
igennem en tabsgivende kompression og uden at miste exif-data.

For mig at se er der kun to muligheder. Enten at hente dem direkte ind i
gd-lib, eller at konvertere til tiff og så hente disse ind i gd-lib.

Men ingen af de to formater er direkte understøttet i
"imagecreatefrom..." i gd-lib, så hvordan gør man så.?

Findes der alternative måder at hente dem ind på?

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Henning

Dato : 01-06-11 09:47

On 2011-06-01 10:40, Arne Feldborg wrote:
> Findes der alternative måder at hente dem ind på?

Jeg ville nok gå omvejen og bruge imagemagick til arbejedet, og så blot
bruge php som frontend ti arbejdet.

Du har mange flere muligheder ved at benytte den løsning.

/H

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-06-11 10:04

Henning wrote:

> Jeg ville nok gå omvejen og bruge imagemagick til arbejedet, og så blot
> bruge php som frontend ti arbejdet.

Ja, jeg vil også foreslå imagemagick. Jeg forstår dog ikke hvorfor OP
vil gå omvejen over PHP. Det kan køres direkte fra kommandolinjen. Eller
via en GUI for den sags skyld.

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 10:29

Henning skrev:

> Jeg ville nok gå omvejen og bruge imagemagick til arbejedet, og så blot
> bruge php som frontend ti arbejdet.

Mit foretrukne billedprogram er IrfanView der kan køre i
batchmode. Men jeg ser på Imagemagicks hjemmeside at der findes
grænseflader til mange forskellige programmeringssprog, bl.a.
PHP.

http://www.imagemagick.org/script/index.php

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-06-11 10:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Mit foretrukne billedprogram er IrfanView

Det har jeg også brugt i mange år. Da jeg kører Linux nu, er det dog
ikke så tit mere, omend det kører ret fint under wine.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-06-11 12:18

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Wed, 01 Jun 2011 10:40:50
+0200

>Disse billeder vil jeg gerne batch-efterbehandle i php, uden at skulle
>igennem en tabsgivende kompression og uden at miste exif-data.

Jeg takker for de udmærkede svar, og de gode forslag til forskellige
andre billedbehandlingsprogrammer (som jeg i forvejen kender og
bruger).

Men det var jo ikke det spørgsmålet gik på. Spørgsmålet gik på, om det
er muligt at få jpeg2000 billeder ind i gd-lib uden tab af information.?

Grunden til at jeg skal bruge gd-lib er, at jeg i forvejen fra andre
projekter har de rutiner ligende som jeg skal bruge.

Herunder bla. at udklippe dele af billedet (indscannede gamle
dokumenter) udfra en analyse af pixelfarven - der hvor det skifter fra
baggrund (som af samme grund altid er helt sort) og til den lidt lysere
farve i motivet - samt at dele tosidede dokumenter op i enkeltsider osv.
og efterfølgende reducering og klargøring til webbrug.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk