Valg af blog-software
Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-05-11 06:39

Jeg bruger et system der hedder Simple PHP Blog

http://sourceforge.net/projects/sphpblog

og det er altså ikke ret godt... Jeg håbede det var så simpelt, at jeg
selv kunne tilpasse det, men jeg synes det er meget uigennemskueligt.

Jeg er på udkig efter noget der virkelig er simpelt og gerne lidt elegant
designet, så det er nemt at videreudvikle.

Jeg har overvejet at bygge noget op fra bunden, så jeg får det som jeg
vil have det, men jeg orker næsten ikke - der er andet i mit liv end at
sidde foran computeren, og måske er det heller ikke nødvendigt at
genopfinde den dybe tallerken igen igen.

Så jeg søger et af to alternativer; enten noget blog-software der bare
virker, er godt dokumenteret og er nemt at vedligeholde og tilpasse,
eller en bog eller tutorial der viser hvordan man kan lave sit eget blog-
software i php.

Nogen bud?

--
Thomas Jensen, Horsens
sejlgarnet.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-05-11 15:29

Den 09-05-2011 07:39, Thomas Jensen skrev:
> [...]
>
> og det er altså ikke ret godt... Jeg håbede det var så simpelt, at jeg
> selv kunne tilpasse det, men jeg synes det er meget uigennemskueligt.

Det er langt de fleste systemer, med mindre man er lære lysten teenager,
der ikke har bedre ting at tage sig til. ;)

> Jeg er på udkig efter noget der virkelig er simpelt og gerne lidt elegant
> designet, så det er nemt at videreudvikle.

Vælg noget med muligheder for temaer, så kan du ofte slippe for selv at
skulle rode meget med design.

> [...]
> virker, er godt dokumenteret og er nemt at vedligeholde og tilpasse,
> eller en bog eller tutorial der viser hvordan man kan lave sit eget blog-

Mit bud er at hente wordpress. Det kan i første omgang virke ret
voldsomt, men man kan selv bestemme hvor mange af funktionerne man
egentligt gider bruge. Jeg har det selv kørende, og installationen var
ufatteligt nem, lige som vedligeholdelsen kan klares af en trænet abe.

Der er en helt utrolig mængde extensions til systemet, som gør at du
stort set ikke behøver kode noget selv, lige som mængden af temaer er
ganske stor, så design kan du også i høj grad slippe for. De fleste
temaer er dog ret dårligt lavet, rent kodemæssigt, så danske datoer og
lignende, er ofte noget man er nødt til lige selv at rette til. (Det er
ikke wordpress' fejl, det er muligt at lave det på en måde så temaet er
sprog uafhængigt, men de fleste er for dovne til det)

- Chano Andersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-05-11 17:01

Mon, 09 May 2011 16:29:01 +0200 skrev Chano Andersen:

>Det er langt de fleste systemer, med mindre man er lære lysten teenager,
>der ikke har bedre ting at tage sig til. ;)

Præcist!

[klip]

>Mit bud er at hente wordpress.

Jeg VIDSTE at det ville være det første bud i tråden. Jeg har ikke
prøvet andre systemer, men efter alle anprisningerne, testede jeg
Wordpress for at hjælpe min ex til et nemt system, hvor hun ikke selv
skulle rode med HTML.

Røv, nøgler og falsk varebetegnelse. Man kan IKKE lave en "hjemmeside"
med WP uden forudsætninger. Et sådant system findes, mihg bekendt,
ikke.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Sælges: Lejlighed med udsigt over grønt område og parketgulv.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-11 18:24

Kurt Hansen skrev:

> Røv, nøgler og falsk varebetegnelse. Man kan IKKE lave en "hjemmeside"
> med WP uden forudsætninger.

Det er nemt når man lige har fundet ud af at komme ind til den
boks hvori man skal hælde sin tekst.

Min datter gider absolut ikke at rode med koder selv om jeg har
prøvet at overtale hende. Her er hvad hun har lavet med
Wordpress:

   http://valdemars.wordpress.com/

--
Bertel

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-05-11 17:14

On Mon, 09 May 2011 18:00:50 +0200
Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
>
> Røv, nøgler og falsk varebetegnelse. Man kan IKKE lave en "hjemmeside"
> med WP uden forudsætninger. Et sådant system findes, mihg bekendt,

Det er ellers usædvanligt let at lave ting i og ganske nemt at tilpasse
templates osv. Selv min kone som intet kender til webudvikling har
lavet sider i wordpress - ikke bare blog men også generelle sider med
en masse funktion.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-05-11 19:04

On Mon, 09 May 2011 16:29:01 +0200, Chano Andersen wrote:

> Mit bud er at hente wordpress.

Jeg burde have forklaret bedre, at jeg ønsker noget jeg selv kan udvikle/
tilpasse til mine behov. NÃ¥r jeg snakker om at skrive det fra bunden
selv, så mener jeg det næsten - jeg gider ikke en masse fancy kode jeg
ikke har brug for og som bare gør tingene mere komplekse. Men samtidig,
hvis der findes et godt skelet jeg kan bygge videre på, så vil jeg altså
meget gerne springe et par trin over og starte med noget der virker.

Så jeg søger altså noget php der er enkelt og no-nonsens - i stil med det
man vil finde i en tutorial, der vil lære en nybegynder at lave noget
blog-software... Eller måske noget lidt mere modent, men stadig med
rødder i det gode, enkle design (kodemæssigt).

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-05-11 16:38

On Mon, 09 May 2011 20:54:16 +0200, Chano Andersen wrote:

> Jeg kender en der er super glad for CodeIgniter, og andre hælder til
> andre frameworks. Smarty plejer vist at være valget med hensyn til at
> lave templates.

CodeIgnitter har en videotutorial der hedder "Create a Blog in 20
Minutes", så den køber jeg... 1000 tak for hjælpen!

--
Thomas Jensen, Horsens