MS Windows
briani 27239
Windows 7 opgraderinger OEM?
Fra : Rado

Dato : 06-07-11 22:14

Findes der nogen Windows 7 OEM opgraderingsudgaver? Jeg har ledt
overalt, men synes kun jeg kan finde Standard opgraderingspakker. OEM
synes altid at være fulde versioner, og koste omtrent det samme som en
Standard opgradering.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-07-11 22:39

Det gør der men ikke tilgængelig i almindelig handel.
Blev lavet til maskiner solgt med Vista men med opgraderingsret til
Windows 7.
I almindelig handel kan du vælge mellem opgradering, OEM og almindelig
fuld version i diverse versioner (eks. home, pro, ultimate).
Du kan godt bruge en fuldpakke til opgradering.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-07-11 22:53

Jens Peter Karlsen skrev:

> I almindelig handel kan du vælge mellem
> opgradering, OEM og almindelig fuld version
> i diverse versioner

Jeg forstår slet ikke hvorfor nogen køber en
opgradering i stedet for et fuldt system, skal
man skifte OS, så skifter man OS.

Sidst jeg prøvede, gik det faktisk fint, men
nogle måneder senere døde harddisken.

Så skulle jeg først installere det gamle system,
og derefter opgraderingen - det tog en helvedes
tid.

Senere købte jeg en fuld version - det spillede
bare med det samme.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-07-11 23:06

Den 06-07-2011 23:52, Allan Vebel skrev:

> Jeg forstår slet ikke hvorfor nogen køber en
> opgradering i stedet for et fuldt system, skal
> man skifte OS, så skifter man OS.

Det gør jeg også selv - af flere grunde.

1) Min nuværende computer er født med en OEM-version af Vista. Jeg ville
gerne - når jeg nu skulle betale for et skift - have det så jeg kunne
tage det med over på en ny computer, såfremt den nuværende skulle dø før
tid.

2) Jeg kunne dermed beholde Vista og køre dual boot. Det havde jeg stor
glæde af da jeg i sin tid skiftede fra XP til Vista. Indtil det nye
spillede ordentligt, havde jeg XP at falde tilbage på.

At Windows 7 så næsten spillede med det samme, selvom systemet var helt
nyt på det tidspunkt, og det i øvrigt ikke krævede så meget nyt at sætte
sig ind i i forhold til Vista, er så en anden sag.

--
Philip

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-07-11 23:53

Philip Nunnegaard skrev:

> 1) Min nuværende computer er født med en
> OEM-version af Vista.

Det bedste resultat opnås med en fuld version
af 7'eren.

Du kan køre dual-boot alligevel, hvis det er det
du ønsker i en periode, indtil det hele kører.

Der er altså ikke den store forskel på prisen for
en opgradering og en fuld version - her ville jeg
vælge den fulde, det giver mindst arbejde i
hverdagen.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Rado

Dato : 06-07-11 23:25

On Wed, 6 Jul 2011 23:52:50 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg forstår slet ikke hvorfor nogen køber en
>opgradering i stedet for et fuldt system, skal
>man skifte OS, så skifter man OS.

Du mener ikke man skifter OS ved at opgradere?

>Sidst jeg prøvede, gik det faktisk fint, men
>nogle måneder senere døde harddisken.
>
>Så skulle jeg først installere det gamle system,
>og derefter opgraderingen - det tog en helvedes
>tid.

Det er derfor man laver et image af systemet, når det er
installeret. Så tager det under en time at geninstallere det på en ny
disk.

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-07-11 23:43

Rado skrev:

> Du mener ikke man skifter OS ved at opgradere?

Jo!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Rado

Dato : 06-07-11 23:46

On Wed, 06 Jul 2011 23:38:50 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> [...]
>fuld version i diverse versioner (eks. home, pro, ultimate).
>Du kan godt bruge en fuldpakke til opgradering.

OK. Men kan man ikke beholde sin XP og så lave en XP/Win 7 dual boot
med en opgradering? Hvis de er en af de Win 7 versioner der alligevel
giver mulighed for at installere en virtual XP kan der vel næppe være
noget problem i det.

Iøvrigt, den virtual XP der fås til Win 7, er det Pro udgaven?

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-07-11 00:03

Rado skrev:

> I øvrigt, den virtual XP der fås til Win 7, er
> det Pro udgaven?

Er det ikke ligegyldigt, hvis det bare er til test?

Hvad skal du bruge Pro til i virtuel form?

Med pro-udgaven i XP får du en web-server,
hvor du kan teste dine asp-filer lokalt, har du
brug for det?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Rado

Dato : 07-07-11 07:57

On Thu, 7 Jul 2011 01:02:35 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>
>Hvad skal du bruge Pro til i virtuel form?
>
>Med pro-udgaven i XP får du en web-server,
>hvor du kan teste dine asp-filer lokalt, har du

Også det, men det kan vel også gøres i Win 7?

Med XP er det mere til kompatibilitetstest af programmer som jeg
laver. Det kan godt tænkes det kommer til at involvere nogle af pro
funktionerne. Og det er jo smartere at gøre det i en virtuel XP man
lige kan skifte over til fremfor at skulle dualboote eller have en
separat XP maskine kørende til test.

Iøvrigt, når man installerer en XP > Win 7 opgradering overtager den
licensnøglen fra XPen efter hvad jeg har hørt. Hvis det er en OEM XP,
hvordan flytter man så 7eren over på en anden maskine hvis det skulle
blive nødvendigt? Man kan jo ikke geninstallere OEMen først da dens
licens jo ikke er gyldig længere. Eller bliver licensen låst til 7eren
så man siden kan geninstallere den på en blank disk blot ved at bruge
nøglen?