Når tomaterne bliver for høje
Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 05-07-11 09:53

Hvad gør I når tomatplanterne bliver for høje.

Mine har nu passeret de 2 meter. Er det en ide at nippe topskuddet, og blot
lade planterne udvikle de klaser som er sat, eller vil planten blot skyde et
hav af sideskud?
Vil det være en ide at lade planterne vokse vandret i stedet for nipning af
topskuddet, selv om de så vil skygge mere for hinanden?

- jørgen

Fra : Preben

Dato : 05-07-11 11:29

Den 05.07.2011 kl. 10:53 skrev Jørgen S. Nielsen <spam_til_jsn@toker.dk>:

> [...]
> af
> topskuddet, selv om de så vil skygge mere for hinanden?

Gartnerne binder dem ned, dvs. at man forlænger snoren og trækker planten
sidelæns, så den nederste del at stængelen ligger mere eller mindre
vandret. Du skal ikke fjerne topskuddet. I gartnerier kan planten på den
måde blive op til 15 meter lang med tilsvarende højt udbytte.

--
mvh/Preben

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 05-07-11 16:06

Preben wrote:

> [...]
> vandret. Du skal ikke fjerne topskuddet. I gartnerier kan planten på den
> måde blive op til 15 meter lang med tilsvarende højt udbytte.

Jeg har godt hørt den med at gartneren "binder ned", men jeg synes stængelen
er alt for stiv til at jeg kan få den til at falde sammen. Er der mon noget
jeg skulle have forberedt for et par måneder siden? - Eller er der et trick?

- jørgen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-07-11 16:38

"Jørgen S. Nielsen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har godt hørt den med at gartneren "binder ned", men jeg synes
> stængelen
> er alt for stiv til at jeg kan få den til at falde sammen.

Ved det ikke, men vær opmærksom på at gartnerne opvarmer deres
drivivhuse i yder-sæsonerne - i et U-opvarmet hus vil de øverste ikke
blive modne.

På på friland eller i et u-opvarmet hus ville jeg stadig knibe toppen
f - jeg gør det efter 4 klaser tomater.

Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-07-11 17:53

On Tue, 5 Jul 2011 17:38:15 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

> [...]

Hvis man er lidt forsigtig kan det godt lade sig gøre - men hele planten
incl. de tomater den har sat vejer godt til, så pludselig kan det hele
glide ned, med risiko for at den knækker.

>Ved det ikke, men vær opmærksom på at gartnerne opvarmer deres
>drivivhuse i yder-sæsonerne - i et U-opvarmet hus vil de øverste ikke
>blive modne.

Men starten af juli, den kan stadig nå at sætte indtil flere klaser som
kan nå at modne.

>På på friland eller i et u-opvarmet hus ville jeg stadig knibe toppen
>f - jeg gør det efter 4 klaser tomater.

Også kun 4 klaser til dem i drivhus? Det lyder ikke af ret meget. Mine i
drivhuset har vel ca. 5 klaser allerede nu og de er ikke mere end
halvanden meter høje, ca.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-11 19:32

Mads Lie Jensen wrote:

> Men starten af juli, den kan stadig nå at sætte indtil flere klaser som
> kan nå at modne.

Som tommelfingerregel siger man at der går 2 mdr fra blomst til moden
frugt. Og da de sagtens kan modne hele september og ind i oktober i lune
efterår, skal de bare have lov at gro et stykke tid endnu.

Kan man yderligere lige fx syltede grønne tomater, så kan man lade dem
gro endnu længere.