Holdbarhed på uåbnet maling (malerbøtte)
Fra : Helmuth

Dato : 03-07-11 14:33

Hvor lang tid er holdbarheden på en bøtte _uåbnet_ maling?

Helt konkret drejer det sig om oliebaseret træbeskyttelse.

Fra : Max

Dato : 03-07-11 23:09

Hej Helmuth

> Hvor lang tid er holdbarheden på en bøtte _uåbnet_ maling?
>
> Helt konkret drejer det sig om oliebaseret træbeskyttelse.

Hvis det er en rimelig god kvalitet, ja så vil jeg sige rigtig
mange år, måske 50 år alt efter hvor tæt dåsen er.

Max

Fra : Per H

Dato : 04-07-11 16:53

On Mon, 4 Jul 2011 00:08:59 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Helmuth

>Hvis det er en rimelig god kvalitet, ja så vil jeg sige rigtig
>mange år, måske 50 år alt efter hvor tæt dåsen er.
er der ikke noget med at man har noget væske til at komme i gammelt
maling, så det stadig kan tørre op.

per

Fra : Max

Dato : 04-07-11 18:15

Hej Per

> er der ikke noget med at man har noget væske til at komme i gammelt
> maling, så det stadig kan tørre op.

Du tænker sikkert på sikkativ, det får linoliefernis til at tøre op hurtigt.

Max

Fra : John V.

Dato : 08-07-11 17:45

Den 03-07-2011 22:33, Helmuth skrev:
> Hvor lang tid er holdbarheden på en bøtte _uåbnet_ maling?
>
> Helt konkret drejer det sig om oliebaseret træbeskyttelse.
I princippet kan det holde evigt, men det gør det ikke. Når det har
stået nogle få år, vil alt tørstoffet lægge sig på bunden af dåsen og
det vil være umuligt at røre op igen.
Det kan hjælpe hvis du vender bøtten på hovedet af og til, for eksempel
vender den 2 gange årligt.
Dette gælder ved heldækkene og tykke malinger.
Er der tale om de mere tyndtflydende af slagsen, vil de ændre sig under
alle omstændigheder og holdbarheden vil næppe være over 1-3 år. Der
kommer nogle hvide samlinger hvor bindemidlet på en eller anden måde
samler sig i klumper, sker dette kan du smide det ud.

--
Ved Venlig Hilsen
John Vedsegaard

Fra : Helmuth

Dato : 09-07-11 00:10

On 8 Jul., 18:44, "John V." <taf...@c.dk> wrote:
> Det kan hjælpe hvis du vender bøtten på hovedet af og til, for eksempel
> vender den 2 gange årligt.
> Dette gælder ved heldækkene og tykke malinger.

John, tak for dit udførlige svar. I mit tilfælde er der netop tale om
en heldækkende og tyk maling.