Koble sig på eksisterende skorsten
Fra : Rasmus Ibsen

Dato : 02-07-11 11:41

I det lejlighedskompleks jeg bor i er der en skorsten, som ikke anvendes
mere.

Den går igennem min stue og i den modsatte ende af stuen vil jeg gerne have
en pejs.

Hvis bestyrelsen godkender det, kan jeg så koble mig på den skorsten?

Hvis der er noget ulovligt i det, hvor meget kræver det så at bygge sin egen
skorsten op af husmuren fra min lejlighed, henover næste (fri passage) og
derefter igennem taget?

Er der noget særligt man skal være opmærksom på?

Fra : Preben

Dato : 02-07-11 11:47

Den 02.07.2011 kl. 12:40 skrev Rasmus Ibsen <rasmus.ibsen@please.ask>:

> [...]
> derefter igennem taget?
>
> Er der noget særligt man skal være opmærksom på?

Din skorstensfejer kan svare på dine spørgsmål, og han skal under alle
omstændigheder godkende projektet.

--
mvh/Preben

Fra : Rasmus Ibsen

Dato : 02-07-11 18:33

> Din skorstensfejer kan svare på dine spørgsmål, og han > skal under alle
> omstændigheder godkende projektet.

Der er sikkert nogen herinde der i mellemtiden også kan

Fra : Klaus G.

Dato : 02-07-11 22:16

> Der er sikkert nogen herinde der i mellemtiden også kan
Ja, men det er meget meget svært at give et brugbart bud, når man ikke selv
har set det. Folk kan forklare lige så tosset de vil, men det er noget helt
andet selv at stå og se på opgaven.

Desuden tænker alle skorstensfejere ikke ens. Det kan betyde at en kan mene
det er såen og såen det skal laves, mens en anden synes noget andet :/ Så
måske kan folk sige at du sagtens kan koble dig på. Men din skorstensfejer,
som skal godkende det, mener at det kan du ikke, medmindre at der blændes af
der og der osv..

--
Klaus G.

Fra : CC

Dato : 03-07-11 14:40

Den 02-07-2011 12:40, Rasmus Ibsen skrev:
> I det lejlighedskompleks jeg bor i er der en skorsten, som ikke anvendes
> mere.

Så er den sikkert blændet af og afmeldt. Hvis den skal åbnes igen skal
den sikkert have isokern og meget andet. Det vil være din udgift.

Stammer den fra ejendommens oliefyr e. lign. er skorstenen "alt for
stor" og skal have en isokern, ellers dannes der løbesod.

> Den går igennem min stue og i den modsatte ende af stuen vil jeg gerne have
> en pejs.

Tror jeg du får problemer med. Der står sikkert et eller andet sted, at
afgangsrøret skal være kortes muligt.

> Hvis bestyrelsen godkender det, kan jeg så koble mig på den skorsten?

Selv om bestyrelsen siger ja, så skal du have kommunes tilladelse.
(skorstensfejeren)

> Hvis der er noget ulovligt i det, hvor meget kræver det så at bygge sin egen
> skorsten op af husmuren fra min lejlighed, henover næste (fri passage) og
> derefter igennem taget?

Det kræver en bestyrelsen tilladelse, en byggetilladelse osv.
Du får sikkert ikke bestyrelsen tilladelsen for hvor skal du alle de
andre lejligheder have deres skorsten. Altså du ændre på bygningens
udsende, og det er meget svært at få lov til det.

> Er der noget særligt man skal være opmærksom på?

Køb en elektrisk pejs til at hænge på væggen, en biopejs eller en DVD.
Alt sammen en væsentlig billiger løsning end den du skitsere.

Fra : Rasmus Ibsen

Dato : 03-07-11 17:26

> Selv om bestyrelsen siger ja, så skal du have kommunes tilladelse.
> (skorstensfejeren)

Kommunen har vel ikke skorstensfejere ansat, så det er en privat
skorstensfejer jeg skal have fat i ikke?

> [...]
> lejligheder have deres skorsten. Altså du ændre på bygningens udsende, og

Bestyrelsen er det mindste af det. Kommunen skal jo ikek godkende opførelse,
men blot godkende at den overholder lovkravene.

> Køb en elektrisk pejs til at hænge på væggen, en biopejs eller en DVD.
> Alt sammen en væsentlig billiger løsning end den du skitsere.

Prisen er ikke afgørende
Jeg skal have en rigitg pejs, så må vi bare undersøge med nogle butikker der
sælger skorstene hvad mulighederne er og derefter forelægge specs for en
fejer.

Tak for svaret

Fra : Max

Dato : 03-07-11 18:45

Hej Rasmus

> Jeg skal have en rigitg pejs, så må vi bare undersøge med nogle
> butikker der sælger skorstene hvad mulighederne er og derefter
> forelægge specs for en fejer.

Det virker som om du starter baglæns, ring efter en skorstensfejer,
eventuelt et par stykker og få dem til at komme og vurdere opgaven.

Max

Fra : CC

Dato : 04-07-11 16:30

Den 03-07-2011 18:25, Rasmus Ibsen skrev:

> Kommunen har vel ikke skorstensfejere ansat, så det er en privat
> skorstensfejer jeg skal have fat i ikke?

Det skal være den skorstensfejer som kommunen har en aftale med.
I princippet fejer skorstensfejeren bygningens "officielle" skorsten og
sender regningen til kommunen, som så opkræver det over
ejendomsskattebiletten.
Har du ekstra skorstene - brændeovne etc. fejer han også dem og sender
regningen til ejeren.

> Bestyrelsen er det mindste af det. Kommunen skal jo ikke godkende opførelse,
> men blot godkende at den overholder lovkravene.

Jeg er ikke sikker på du har ret. Hvis det er en fornuftig bestyrelse,
så vil de fremlægge det på en generalforsamling, da der ændres på
bygningens udseende.
Jo - jeg tror du skal have en byggetilladelse til en skorsten, men du
kan læse her: http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/