Snegle i kartoflerne
Fra : Golf2

Dato : 01-07-11 18:32

Mine kartofler har i år sat usædvanlig stor top. Helt vildt, faktisk. Toppen
ligger hen over rækkerne som en jungle. Men kartoflerne gi'r et udmærket
udbytte,

Problemet er, at der er helt fuld af snegle inde midt i alle herlighederne.
Både dræbersnegle og et par andre typer. Og de gnaver lystigt af
kartoffeltoppen .

Hvad kan jeg gøre for at blive sneglene kvit? Jeg kan ikke finde dem alle og
udrydde dem. Jeg har fundet flere snese til nu, men al den høje top på
planterne gør arbejdet meget vanskeligt.

Kan jeg kappe toppen af planterne allerede nu, for at få lys ned mellem
rækkerne, så jeg kan finde skadedyrene?

Kan man lægge sneglegift ud, så tæt på spiselige ting? Nej, vel ?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-07-11 19:24

Den 01/07/11 19.31, Golf2 skrev:

> Mine kartofler har i år sat usædvanlig stor top. Helt vildt, faktisk. Toppen
> ligger hen over rækkerne som en jungle. Men kartoflerne gi'r et udmærket
> udbytte,

Præcist den samme oplevelse her. Vi har tre sorter og det sætter alle
enorme toppe.

> Problemet er, at der er helt fuld af snegle inde midt i alle herlighederne.
> Både dræbersnegle og et par andre typer. Og de gnaver lystigt af
> kartoffeltoppen .

Toppene visner alligevel snart ned, så nap de snegle du kan (klip dem
over med en sax) og lad være med at lade din galde flyde over.

Hvis du absolut vil dem til livs, så brug nematoder (en bakteriekultur),
som er ganske effektiv, temmelig dyr og helt økologisk, uskadelig og
ugiftig.

Om forskellige bekæmpelsesmetoder, se her:
<http://www.newmaslug.dk/goderd/index.html>
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 01-07-11 21:25

Vi har også meget høje kartofler i år.
Jeg troede egentligt at det var mig der havde været for ødsel med gødningen
men det kan jo være at det er vejret der har skylden, selvom det har været
en meget tør sæson her.
Mht. sneglene så kan jeg ikke forestille mig at de kan gøren nogen væsentlig
skade på de kraftige planter vi har her så det vil jeg ikke være bekymret
over.

Steen.