bøgehæk og mini træ
Fra : lom k

Dato : 28-06-11 18:41

Hej

jeg søger noget hjælp til hvad der spiser bladene på min bøge hæk og et
lille træ jeg har. Dels hvad er det og hvad gør jeg ved det??

Det lille træ har også midste en del af sine farve synes jeg.

link til foto's

lomse.dk/DSC03575.JPG
lomse.dk/DSC03576.JPG
lomse.dk/DSC03577.JPG

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : lom k

Dato : 28-06-11 18:43

link der er lidt nemmere

http://lomse.dk/DSC03575.JPG
http://lomse.dk/DSC03576.JPG
http://lomse.dk/DSC03577.JPG

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-11 06:23

On 28 Jun 2011 17:41:17 GMT, "lom k" <lom@lomse.dk> wrote:

>jeg søger noget hjælp til hvad der spiser bladene på min bøge hæk og et
>lille træ jeg har. Dels hvad er det og hvad gør jeg ved det??

Ikke for at være krakilsk (jo, måske lidt - det er ikke en bøgehæk.
Det er en avnbøgehæk.

Hvad det er der æder dem har jeg ikke lige pt. noget bud på.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : njkh

Dato : 29-06-11 14:28

smiler
det er helt okay. Så lærte jeg det.
har altid fået at vide der findes to slags bøg.

avnbøg = blodbøg og alm bøg.

Men jeg kan se naboens bøgehæk har blanke blade og beholder sineblade om
vinteren mens min smider bladene og har matte.

så der er vel mindst 3 slags bøg??

Fra : Preben

Dato : 29-06-11 15:25

Den 29.06.2011 kl. 15:28 skrev njkh <jaja@ja.dk>:

> [...]
>
> Men jeg kan se naboens bøgehæk har blanke blade og beholder sineblade om
> vinteren mens min smider bladene og har matte.

Der findes mange forskellige bøg (Fagus), men Avnbøg er ikke en af dem:

Almindelig Bøg (Fagus sylvatica)
Orientalsk Bøg (Fagus sylvatica subsp. orientalis)
Amerikansk Bøg (Fagus grandifolia)
Japansk Bøg (Fagus crenata)
samt en del andre.

Blodbøg kunne evt. være:
Fagus Sylvatica "Purpurea" eller
Fagus Sylvatica "Atropunicea"

Avnbøg hører til slægten Carpinus, hvoraf der også findes forskellige:

Almindelig Avnbøg (Carpinus betulus)
Amerikansk Avnbøg (Carpinus caroliniana)
Hjertebladet Avnbøg (Carpinus cordata)
Japansk Avnbøg (Carpinus japonica)
Korea-Avnbøg (Carpinus coreana)
Orientalsk Avnbøg (Carpinus orientalis)