Kan grillkul blive for gamle?
Fra : Lars Thomsen

Dato : 27-06-11 11:33

Jeg havde en mindre krise i weekenden idet vores gæster var sure på mig (nok
mest bare sultne) over jeg ikke kunne få gang i grill kullene. Der er tale
om en pose briketter, som er fra sidste år. De har ikke været udsat for regn
eller andet, men har stået udenfor i et uopvarmet skur hele vinteren. Til
gengæld har de i et par måneder ligget i en metalbeholder uden låg og der
har de så rigeligt kunne afgive deres eventuelle fugtindhold, for der har da
været fint "tørrevejr" i skuret.

Så hvorfor er det at jeg ikke kan få gang i de der kul?

Hvordan opbevarer I jeres briketter?

Lars

Fra : Lars Clement

Dato : 27-06-11 14:15

"Lars Thomsen" skrev i meddelelsen

[...]

Godt spørgsmål. Har selv oplevet tilsvarende med lukket pose i lukket rum.
Men en ukrudtsbrænder kan stikke ild i det meste !
Venligst

Lars Clement

Fra : Klaus G.

Dato : 27-06-11 15:24

> Så hvorfor er det at jeg ikke kan få gang i de der kul?
>
> Hvordan opbevarer I jeres briketter?
Hvis der er hvid røg når du prøver at få ild i dem, så er det vandet du
damper af og så er de for våde.

Der skal ikke ret meget fugt til, så brænder de ikke ret godt.

At du har dem til at stå udenfor med åben spand, det behøver ikke være godt.
Tænk på al den regn vi har haft på det sidste, samt hvor meget dug der
falder om natten. Det bedste må være at tørre dem i solen om dagen og få dem
ind senenst kl20 igen.

--
Klaus G.

Fra : Martin Bak

Dato : 27-06-11 17:14

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der falder om natten. Det bedste må være at tørre dem i solen om dagen og

De har, som jeg forstår det, ikke stået ude, men derimod i et skur, både i
vinter og efterfølgende i spanden.
Jeg kender godt problemet.
Jeg har altid brugt en grill-starter. Og det har ikke altid været nemt trods
det, at få kullene til at tage fat. Men det er anderledes nu.
Først på vinteren fortalte jeg jer om en lille fidus jeg har fundet på, som
er den ultimative billige, lugtfri og sikre måde til at tænde op i
brændeovnen på.
Det fik jeg på puklen for. Tænk, der var mange skribenter her der mente, at
det var bedre at købe sig fattig i ildelugtende og dyre optændingsblokke til
brændeovnen, end at bruge mit lille trick. Men tricket har jeg såmænd brugt
uanfægtet. Der er ild _hver_ gang og det på enkleste og billigste vis.

Her i sommer har det så vist sig, at samme metode fungerer ligeså
overbevisende i forbindelse med grill-starter og genstridige kul.

Og tricket består såmænd bare af at tage en enkelt side fra en tabloid-avis,
f.eks ekstra-bladet eller lokalavisen, folde den en gang og lave en lille
rulle ud af den. Og derefter stille den i en kop med lampeolie/tændvædske.
Når den er mættet, er der garanti for succes, både i brændeovnen og i
grillstarteren

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 27-06-11 19:21

> De har, som jeg forstår det, ikke stået ude, men derimod i et skur, både i
> vinter og efterfølgende i spanden.
Ja, men sådan et skur kan nemt være fugtigt en hel vinter. Og jeg ved at har
man f.eks. bare gødning til at stå i en spand i en åben garage, så kan det
også suge fugt, når det regner.

> [...]
> lave en lille rulle ud af den. Og derefter stille den i en kop med
> lampeolie/tændvædske. Når den er mættet, er der garanti for succes, både i
Til grillstarteren bruger jeg en lille metal skål, hvor jeg hælder sprit i.
Sætter så en tændstik til og der står en fin lille blå flamme op. Så sætter
jeg grillstarteren henover og der er også ild hver gang. Det er ihvertfald
nemt. Der behøves ikke ret meget sprit, hvis briketterne er tørre. Er de en
anelse fugtige, så fylder man bare mere sprit i fra start af.

--
Klaus G.

Fra : Max

Dato : 27-06-11 17:43

Hej Lars

> Så hvorfor er det at jeg ikke kan få gang i de der kul?

Da jeg brugte mange grillkul, ja så smed jeg dem i
grillstarteren, den anbragte jeg så på et gammelt
flaskegasblus, så kunne man starte kul der var
våde om det skulle være, og det lugtede ikke
af optændingsvæsker i hele kvarteret.

Ps: har du en ukrudtsbrænder, ja så kan den
også starte dem.

Max