Fjerne bladlus, på den sunde måde !?
Fra : Brian Vestergaard

Dato : 21-06-11 20:02

Fjerne bladlus, på den sunde måde, kan man det ?

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Max

Dato : 21-06-11 20:10

Hej Brian

> Fjerne bladlus, på den sunde måde, kan man det ?

Ja, spul dem med koldt vand fra haveslangen.

Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-06-11 20:23

Max wrote:

> Ja, spul dem med koldt vand fra haveslangen.

Enig. Eller fra en hård stråle fra en forstøver.

Engang lavede jeg bladlussæbe, men så fandt jeg ud af at den mekaniske
effekt var den vigtigste. Siden har jeg bare brugt vand.

I øvrigt, hvis det er en lille plante, så hæng den på hovedet og
nedsænkt den i 42 gr. varmt vand i 5-10 minutter. Det dør dyr af, men
planten overlever. Princippet er lidt som kemoterapi. Kan især anbefales
til vanskelige lus som fx skjoldlus.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-06-11 07:37

Den 21-06-2011 21:23, Martin Larsen skrev:
> . Princippet er lidt som kemoterapi.

-- jeg døjer lidt med billedet af min 60 årige søster hængende i benene
neddyppet i 42 grader vand ;(

//finn

Fra : Max

Dato : 22-06-11 11:49

Hej Finn

> -- jeg døjer lidt med billedet af min 60 årige søster hængende i
> benene neddyppet i 42 grader vand ;(

Bare roligt, kemoterapi har heller ikke noget
med varmt vand at gøre, Martin valgte en
dårlig analogi :)

Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-06-11 11:55

Max wrote:

> Bare roligt, kemoterapi har heller ikke noget
> med varmt vand at gøre, Martin valgte en
> dårlig analogi:)

Nej, egentligt ikke. Det handler om at udsætte kroppen/planten for en
belastning der egentligt er farlig, men ikke lige så farlig som for
skadedyrene/kræftcellerne.

Analogien fungerer naturligvis kun på det overordnede plan, kemo
indikere jo at der er kemi indplantet, for plantens vedkommede kunne man
kalde det termoterapi.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 25-06-11 22:43

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Fjerne bladlus, på den sunde måde, kan man det ?

> [...]

Hvitløk?
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK