Gødning af brændenælder
Fra : Werner

Dato : 21-06-11 14:34

Jeg har lavet en dejlig gødningssuppe af vand og brændenælder.
Men føj hvor det lugter!!
Er der nogen der har et godt råd til at fjerne lugten fra denne fremragende
økologiske kvælstofsgødning?
vh
werner

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-06-11 14:36

Werner wrote:

> Men føj hvor det lugter!!
> Er der nogen der har et godt råd til at fjerne lugten fra denne fremragende
> økologiske kvælstofsgødning?

Det skal lugte sådan! Jeg tror ikke du kan fjerne lugten uden enten at
bruge kemi (men så forsvinder fidusen lissom) eller ved fx at tørre det
hele til et pulver - men så skal du bruge energi på det, og så
forsvinder fidusen alligevel

Martin

Fra : Aksel

Dato : 21-06-11 17:17

"Werner" <werner@> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men føj hvor det lugter!!
> Er der nogen der har et godt råd til at fjerne lugten fra denne
> fremragende økologiske kvælstofsgødning?

Hvor meget gødningsværdi tror du der er i dette produkt? Du kunne ligeså
godt have brugt skvalderkål, kartoffeltoppe eller endnu bedre ærtebælge ,
kålblade eller agerburresnerle! Hvor skulle det eftertragtede kvælstof
komme fra?
Mvh
Aksel

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-06-11 19:53

Aksel wrote:

> [...]
> godt have brugt skvalderkål, kartoffeltoppe eller endnu bedre ærtebælge ,
> kålblade eller agerburresnerle! Hvor skulle det eftertragtede kvælstof

Brændenælder er gode til at optage kvælstof, men det er helt rigtigt at
du kan bruge andre supper end lige brændenælde-.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-06-11 20:01

Martin Larsen skrev:

> Brændenælder er gode til at optage
> kvælstof

Det er samtidig en god måde at slippe af
med dem på.

Jeg plejer at hive dem op når stænglen er
kraftig og jorden er lidt fugtig, så hælder
jeg dem på bålpladsen.

Det er bedre at brænde nælderne end at
brænde nallerne

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-11 20:55

On Tue, 21 Jun 2011 21:00:51 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg plejer at hive dem op når stænglen er
>kraftig og jorden er lidt fugtig, så hælder
>jeg dem på bålpladsen.
>
>Det er bedre at brænde nælderne end at
>brænde nallerne

Det er jo bare en vane -jeg rykker dem op hvis jeg ser dem, handsker er
for tøsedrenge

Men her får brændenælder på ugenerte steder lov at gro, også selv om de
måske nok smider nogle frø. Der er rigtig mange sommerfugle som lægger
æg på brændenælder, og jeg syntes sommerfugle er hyggelige
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-11 05:33

Tue, 21 Jun 2011 18:16:51 +0200 skrev Aksel:

> [...]

>godt have brugt skvalderkål, kartoffeltoppe eller endnu bedre ærtebælge ,
>kålblade eller agerburresnerle! Hvor skulle det eftertragtede kvælstof

Brændenælder er en indikatorplante for kvælstofholdig jord. Den trives
netop der, hvor imod hedelyng absolut ikke ville kunne trives et
sådant sted. Af andre planter, der foretrækker et højt N-tal kan
nævnes gul anemone, humle og bingelurt.

Papudskæring: Nælder optaget meget kvælstof (nitrat), indeholder
derfor meget kvælstof og vil derfor give et vandigt udtræk med et højt
indhold af kvælstof.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-06-11 07:32

Den 22-06-2011 06:33, Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Papudskæring: Nælder optaget meget kvælstof (nitrat), indeholder
> derfor meget kvælstof og vil derfor give et vandigt udtræk med et højt
og derfor er svaret på "gødning af brændenælder": Hønsegødning!

at tråden så omhandler "gødning med brændenælder" er en anden sag

Dette er iøvrigt en metode som har været brugt i mange hundrede år, og
anbefales jævnligt i engelske havebøger.

//finn

Fra : Aksel

Dato : 22-06-11 08:50

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Papudskæring: Nælder optaget meget kvælstof (nitrat), indeholder
> derfor meget kvælstof og vil derfor give et vandigt udtræk med et højt

Hvor ved du det fra? Nælden optager vel ikke mere kvælstof, end den har brug
for.
Hvis den trives bedst i kvælstofholdig jord, kunne det måske hænge sammen
med at rodsystemets fysiologi er skruet lidt anderledes sammen end andre
planters.
Gamle tiders overleveringer om "nældegødning"s fortræffelighed ville det
være meget let at be/afkræfte ved en simpel kvælstofanalyse af produktet -
hvem der så gider dette.
Mvh
Aksel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-11 08:57

Wed, 22 Jun 2011 09:49:58 +0200 skrev Aksel:

>"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse

>Hvor ved du det fra? Nælden optager vel ikke mere kvælstof, end den har brug
>for.

At nælde optager meget kvælstof er "almindelig viden", som du vil
kunne få bekræftet i utallige bøger og ved at google på nettet.

Et par hurtige og tilfældige citater:

"Stor nælde kræver store mængder af tilgængelig fosfor og kvælstof i
jorden. Det er faktisk grunden til, at brændenælder i dag findes langt
flere steder end for 100 år siden. Vores landbrug frigiver nemlig
enorme mængder af næring til omgivelserne, og det tager nælderne imod
med kyshånd".
- Naturhistorisk Museum
http://www.naturhistoriskmuseum.dk/naturlex/planter/st_naelde/side.htm

"I modsætning til Stor Nælde, som i praksis er fosforbegrænset, er
Liden Nælde sandsynligvis reelt udelukkende kvælstofbegrænset, d.v.s.
den trives kun ved høje niveauer af plantetilgængeligt kvælstof. Den
findes typisk på stærkt gødede steder som køkkenhaver og på marker med
kraftig gylletilførsel, hvor der er høje niveauer af N og P. Medens
Stor Nælde kan findes, hvor man med sikkerhed ved, at det
plantetilgængelige P-niveau er højt, som f.eks. ved gamle ruiner og
bebyggelser".
- Danmarks fugle og natur
http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3458

Fra : Aksel

Dato : 22-06-11 09:16

> [...]
> Stor Nælde kan findes, hvor man med sikkerhed ved, at det
> plantetilgængelige P-niveau er højt, som f.eks. ved gamle ruiner og

Det er sikkert rigtigt, men det siger intet om, at planten INDEHOLDER mere
kvælstof end andre.
Mvh
Aksel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-11 09:38

Wed, 22 Jun 2011 10:15:46 +0200 skrev Aksel:

>Det er sikkert rigtigt, men det siger intet om, at planten INDEHOLDER mere
>kvælstof end andre.

En hurtig googling:

"En anden god og gratis mulighed er at vande med udtræk af
brændenælder og evt. kulsukker. Brændenælder indeholder meget
kvælstof, kulsukker en hel del kalium".
- Havenyt (Landsforeningen "Praktisk økologi")
http://www.havenyt.dk/2007/uge19/

Fra : Aksel

Dato : 22-06-11 10:47

> [...]
> kvælstof, kulsukker en hel del kalium".
> - Havenyt (Landsforeningen "Praktisk økologi")

Mon mere end andre planter?
Tilsyneladende udokumenteret påstand.
Men ok, man skal nok ikke rokke for meget med folks tro!
Mvh
Aksel

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-06-11 10:56

Aksel wrote:

> Men ok, man skal nok ikke rokke for meget med folks tro!

Du kan da bare lave en halvvidenskabelig test og prøve hvad der giver
det bedste resultat.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 22-06-11 19:35

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev

> Du kan da bare lave en halvvidenskabelig test og prøve hvad der giver det
> bedste resultat.

Muligt at planter kan lide den slags suppetilskud, men jeg er helt sikker på
at det ville kunne være alle mulige plantesupper.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-06-11 20:07

Preben R. Sørensen wrote:

> Muligt at planter kan lide den slags suppetilskud, men jeg er helt
> sikker på at det ville kunne være alle mulige plantesupper.

Absolut rigtigt, men brændenælder skulle give lidt ekstra hvis det er
kvælstof man mangler. Fx anbefales det til at få gang i nyplantede
grøntsager mv.

Jeg har selv brugt det med success, men jeg har på den anden side ikke
lavet egentlige forsøg.

Uanset hvad, så stinker det helt forfærdeligt!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-06-11 05:06

Wed, 22 Jun 2011 20:35:06 +0200 skrev Preben R. Sørensen:

>"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev

>Muligt at planter kan lide den slags suppetilskud, men jeg er helt sikker på
>at det ville kunne være alle mulige plantesupper.

Det lyder som om du generelt er skeptisk over for heksekunst, gamle
husråd, kosttilskud og i det hele taget alt hvad der ikke er bevist af
videnskaben? Nuvel, der kan være mange gode grunde til ikke at æde alt
med hud og hår.

Jamen så må "vi" jo i gang med nogle kontrollerbare forsøg, eller få
nogle facts på bordet.

"Vi" er ikke mig. Hvem er det så?

Fra : Ivar

Dato : 22-06-11 22:53

Kurt Hansen skrev:

> "En anden god og gratis mulighed er at vande med udtræk af
> brændenælder og evt. kulsukker. Brændenælder indeholder meget
> kvælstof, kulsukker en hel del kalium".
> - Havenyt (Landsforeningen "Praktisk økologi")

Meget i forhold til hvad?
Hvis man vil seriøst finde ud af hvor god brændenælde er
som gødning, skal man finde ud af hvor mange procent kvælstof
(nitrogen), der er i. Så kan regne ud hvor mange kg brændenæler
der skal til at erstatte kvælstofindholdet i 1 kg kunstgødning.

Ivar Magnusson

Fra : Leif Neland

Dato : 23-06-11 06:09

Den 22-06-2011 23:53, Ivar skrev:

> [...]
> (nitrogen), der er i. Så kan regne ud hvor mange kg brændenæler
> der skal til at erstatte kvælstofindholdet i 1 kg kunstgødning.

Hvis nogen mangler råmateriale til undersøgelsen, så sig bare til, jeg
har masser...

Leif

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 23-06-11 08:19

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev
> [...]
> (nitrogen), der er i. Så kan regne ud hvor mange kg brændenæler
> der skal til at erstatte kvælstofindholdet i 1 kg kunstgødning.

Sikkert et ton eller mere. Der er mig bekendt ingen planter der laver
kvælstofdepoter.

Tror der står noget om suppen i 'håndbog i selvforsyning'.

Laver i forsøg så husk at tildele andre planter samme mængde vand.

Jo, der er utallige ammestuehistorier, f.eks. denr med at plante løg mellem
gulerødder. Virkningen er nul. Til trods for det, er teknikken nævnt
utallige steder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-06-11 09:03

Den 23-06-2011 09:19, Preben R. Sørensen skrev:
> Jo, der er utallige ammestuehistorier, f.eks. denr med at plante løg
> mellem gulerødder. Virkningen er nul. Til trods for det, er teknikken
> nævnt utallige steder.
Det afhænger da alene af hvilken virkning du forventer!
Hvis det er for at minimere angreb af løgfluelarven er det ret effektivt!

//finn

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 25-06-11 01:20

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev

> Det afhænger da alene af hvilken virkning du forventer!
> Hvis det er for at minimere angreb af løgfluelarven er det ret effektivt!

Gulerodsfluen er ligeglad.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-06-11 07:41

Den 25-06-2011 02:19, Preben R. Sørensen skrev:

> Gulerodsfluen er ligeglad.
altså 50% reduktion af angreb af fluer

//finn

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 25-06-11 08:58

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev

> altså 50% reduktion af angreb af fluer

Mere end det, der er heller ingen angreb af f.eks. løver.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel

Dato : 23-06-11 10:11

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jo, der er utallige ammestuehistorier, f.eks. denr med at plante løg
> mellem gulerødder. Virkningen er nul. Til trods for det, er teknikken

Tak for, at der er flere, der gider "lufte" deres modstand mod at stole for
meget på diverse mere eller mindre udokumenterede - ja til tider åbenlyst
tåbelige - gamle overleveringer fra den sorte almue om alt muligt.
Vedr. planters evne til at deponere kvælstof internt kender jeg kun
bælgfrugterne, som - støttet af jordbakterier - kan udvikle kvælstofdepoter
i rødderne. Dette udnyttes ved at en afgrøde på et areal, hvor der har
vokset bælgfrugtplanter - og vistnok også visse korsblomstrede, dog ikke
sikker - ikke behøver ret meget ekstra gødningstilførsel.

Hvem der skal måle "brændenældesuppens" indhold af kvælstof, ja det må da
blive nogen af de allermest engagerede, som bør betale et seriøst, anerkendt
analysefirma for opgaven. Ellers glem det - man kan jo bare gøre som man
vil, og enhver bliver salig i sin tro!
Mvh
Aksel

Fra : Aksel

Dato : 23-06-11 10:18

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bælgfrugterne, som - støttet af jordbakterier - kan udvikle
> kvælstofdepoter i rødderne. Dette udnyttes ved at en afgrøde på et areal,

Jeg glemte . "hvor der umiddelbart før har"

Fra : Ivar

Dato : 23-06-11 21:58

Aksel skrev:

> Hvem der skal måle "brændenældesuppens" indhold af kvælstof, ja det må da
> blive nogen af de allermest engagerede, som bør betale et seriøst, anerkendt
> analysefirma for opgaven.

Hvis det ikke altsammen er tom snak, må man forvente at nogle
har målt kvælstofindholdet i brændenælder. Hvor skulle påstanden
om højt kvælstofindhold ellers komme fra.

Jeg tror forøvrigt ikke der skal specielt avanceret udstyr til
at måle kvælstofindholdet. Det er nok noget nole laborant-elever
på en landbrugskole kan klare.

Ivar Magnusson

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 23-06-11 23:50

> [...]
> hvor der har vokset bælgfrugtplanter - og vistnok også visse
> korsblomstrede, dog ikke sikker - ikke behøver ret meget ekstra

De kan selv leve uden NO3, men gavner kun andre afgrøder hvis de pløjes ned.

> [...]
> anerkendt analysefirma for opgaven. Ellers glem det - man kan jo bare
> gøre som man vil, og enhver bliver salig i sin tro!

Seymour skriver kun, at brændenælder kan bruges til at 'hive' stoffer op fra
stor dybde og så gavne som kompost.

På Nettet fandt jeg at nældevand skullle indeholde auxiner (væksthormoner),
og meget lidt nitrat, men (min kommentar) hvis der mangler stoffer til
vækst, vil der næppe være nogen virkning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen