En lille portion trætjære - Hvor?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-11 08:09

Jeg skal bruge en lille portion trætjære (1 dl. vil være rigeligt, 2-3
cl. kan gøre det), men jeg kan kun finde 1, 2½ og 5 liters til flere
hundrede kroner. Det skal være ren og ægte (finsk/svensk) uden linolie
eller anden tilsætning.

Ideer til hvor jeg skal lede?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Max

Dato : 19-06-11 08:34

Hej Kurt

> Ideer til hvor jeg skal lede?

Hvem bruger sådan noget ? Og så telefonbogen.

Max

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 22-06-11 08:28

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Eskilstrup kulsvierlaug har en tjæremile - jeg ville kontakte en derfra.

http://kulsvier.dk/

vh
Bendt

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 22-06-11 19:43

Put noget træ i en metalbeholder og lav et afgangsrør fra låget, af passende
længde og skrånende svagt nedad.

Smid beholderen på et bål, så drypper tjæren ud af røret.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JE

Dato : 30-06-11 22:42

On 19-06-2011 09:09, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> cl. kan gøre det), men jeg kan kun finde 1, 2½ og 5 liters til flere
> hundrede kroner. Det skal være ren og ægte (finsk/svensk) uden linolie

Er det ikke mange år siden det blev forbudt her hjemme (den rigtige) ?

I Sverige mener jeg det er en almindelig vare.

Fra : Max

Dato : 30-06-11 22:59

Hej JE

> Er det ikke mange år siden det blev forbudt her hjemme (den rigtige) ?

Nej, det er stenkulstjære der er blevet forbudt, det er kræftfremkaldene
og beskadiger arveanlægene. Blev tidligere anvendt til asfalt og tjæring
af fiskegarn og den slags.

> I Sverige mener jeg det er en almindelig vare.

Trætjære er også almindeligt i Danmark.

Max