Nyindkøbte træer: Er de døde?
Fra : Zeki

Dato : 14-06-11 15:16

Hej

Har netop modtaget et par træer (en rødel og blodblomme) begge på ca 2,5
meter. Har modtaget dem med rødder men helt uden blade, dvs kun stamme og
grene. Har nu plantet dem ud. Afsender er svær at komme i kontakt med, så
jeg spørger her:
- hvordan kan jeg tjekke om de er døde? Skal jeg virkelig vente til næste
forår, for at se om der springer noget ud?

På forhånd tak for svaret

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-06-11 15:40

Tue, 14 Jun 2011 16:16:21 +0200 skrev Zeki:

> [...]
>- hvordan kan jeg tjekke om de er døde? Skal jeg virkelig vente til næste
>forår, for at se om der springer noget ud?

Skrab bark af en gren med tommelfingerneglen. Du skal se noget grønt
og friskt. Hvis du planter dem, så vand rigeligt - også i den kommende
tid.

Jeg havde engang en blodblomme der døde af udtørring tre gange (smed
alle bladene) og kom sig hver gang, blot ved fornyet vanding.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Lise Hansen

Dato : 14-06-11 17:22

- hvordan kan jeg tjekke om de er døde? Skal jeg virkelig vente til næste
forår, for at se om der springer noget ud?

Hvis de ikke viser livstegn i løbet af et par uger, er de døde.
Træerne kan være opbevaret mørkt og på køl, og vil derfor først springe ud,
når de kommer ud i lys og varme.
Hilsen
Lise

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-06-11 19:03

On Tue, 14 Jun 2011 16:16:21 +0200, "Zeki" <zeki@dk> wrote:

> [...]
>- hvordan kan jeg tjekke om de er døde? Skal jeg virkelig vente til næste
>forår, for at se om der springer noget ud?

Som Lise siger, træerne kommer fra kølerum, derfor er de ikke gået i
gang med at gro endnu. Men du skla absolut ikke vente til næste forår
med at se om de kommer - hvis ikke de får blade i løbet af maksimalt 3-4
uger, så vil de helt sikkert være døde til foråret!

Det er ret sent at plante barrodede træer, det kan lade sig gøre, men du
skal godt nok være efter dem med vandkanden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/