Kartofler i spand
Fra : Allan Vebel

Dato : 13-06-11 19:42

I foråret lagde jeg spirede kartofler i bunden af
to spande, tre i hver, hældte jord over og gav en
sjat vand. Hver gang de grønne spirer stak op
af jorden, fik de et nyt lag jord - til der ikke kunne
være mere i spanden - og nu set det sådan ud:

http://vebel.net/test/kartofler-i-spand.jpg

Hvornår er de klar til høst, er det når de begynder
at visne ned?

Jeg har forsigtigt stukket en hånd ti centimeter
ned, men kan ikke mærke en eneste kartoffel
langs stænglen. Er jeg for utålmodig?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Ole Pedersen

Dato : 13-06-11 19:56

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> at visne ned?
>
> Jeg har forsigtigt stukket en hånd ti centimeter
> ned, men kan ikke mærke en eneste kartoffel

Hej Allan
Jeg har prøvet det et år, det virkede bare ikke, der kom kun kartofler i
bunden. Men de må vel være klar når de er afblomstrede og begynder at visne
ned.
Jeg håber du har mere succes end jeg havde.

mvh
Ole

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-06-11 21:44

Ole Pedersen skrev:

> Jeg har prøvet det et år, det virkede bare
> ikke, der kom kun kartofler i bunden.

Jeg prøvede det for mange år siden i en
gammel regnvandstønde. Efter at den var
fyldt, glemte jeg den helt, fordi den var gemt
væk i noget buskads ind mod naboen.

Naboen fortalte at tønden var flækket på
langs, og at der lå kartofler over det hele. De
var helt firkantede, så meget pres havde der
været på tønden.

Det var den succes jeg ville prøve igen, nu
hvor jeg havde to Cempexo-spande til min
rådighed - og jo, der er boret huller i bunden.

> Men de må vel være klar når de er afblomstrede
> og begynder at visne ned.

Jeg venter bare - vi har også kartofler i komposten,
det er fra spirede kartoffelskræller fra i vinter, de
giver godt i øjeblikket.

> Jeg håber du har mere succes end jeg havde.

Vi har ellers haft et fint kartoffelbed, se:
http://vebel.dk/have/b09/53767kartofler2.jpg
.... men i dag er det fuldstændig inficeret af
padderokke - det er næsten umuligt at udrydde.

Fra : Max

Dato : 13-06-11 22:31

Hej Allan

> padderokke - det er næsten umuligt at udrydde.

Gem området under sort plastik et par år, det
skulle kunne gøre det.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-06-11 23:31

Max skrev:

> Gem området under sort plastik et par år, det
> skulle kunne gøre det.

Nu er der bare græsareal, hvis man kalde det det.

Padderokke er faktisk ret dekorativt i kortklippet
form, det er slidstærkt og grønt.

Vi har prøvet at så græs på området, men det
bliver bare overtaget af padderokken. Området
har været fræset flere gange, men de kommer bare
igen.

Nu bliver det bare klippet sammen med det andet
græs, så forsvinder det nok en dag.

Kartofler - det skal vi nok få på anden vis.

Sort plastik i årevis er ikke en køn løsning, det vil
vi helst undgå.

Ukrudt, eller vilde blomster, har det med at forsvinde
hvis man er over det hele tiden - hak det væk, slå
det, det bliver træt til sidst. Det eneste der ikke
bliver træt, er græs - det er det værste ukrudt der
findes

Havenissen bliver ved med at så græs i vores fine
krydderurtebed - og om natten kravler han op i
flagstangen og binder knuder på vimplen.

Fra : Max

Dato : 14-06-11 11:06

Hej Allan

> Sort plastik i årevis er ikke en køn løsning, det vil
> vi helst undgå.

Hæld jord på det og dyrk nogle blomster.

Max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-06-11 15:40

Tue, 14 Jun 2011 12:06:23 +0200 skrev Max:

>Hej Allan

>Hæld jord på det og dyrk nogle blomster.

Asfaltér lortet!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : From Sydsjælland

Dato : 14-06-11 19:03

Hej gode Kurt!
"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse

> Asfaltér lortet!
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Nu kommer man ikke asfalt på alt, man sprøjter heller ikke alt.
Hvis der var nogle flere som Allan, så ville verden være skøn at se

Hvis man var som Kurt ønskede det,,, må man hverken ryge eller drikke.
Gør man det, så skal man som straf passe heste. Sikke et liv, æv

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-06-11 22:01

Tue, 14 Jun 2011 20:03:17 +0200 skrev From Sydsjælland:

> [...]

>Nu kommer man ikke asfalt på alt, man sprøjter heller ikke alt.
>Hvis der var nogle flere som Allan, så ville verden være skøn at se

Jeg går ud fra, at du opfatter mit indlæg med et smil i øjenkrogen

>Hvis man var som Kurt ønskede det,,, må man hverken ryge eller drikke.
>Gør man det, så skal man som straf passe heste. Sikke et liv, æv

I de go'e gamle dagte hyggede krikkerne og jeg os med en lille gewesen
på halmkanten, men nu er det jo ren Anne Larsen. Derfor søger jeg en
asketisk hyppofil staldkarl. Okay, et enkelt stop med Bakkemarens
Tyremix og en Baileys kan gå an, men så skal der sgu osse være ro i
gemakkerne!!!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-06-11 20:49

Allan Vebel wrote:

> Vi har prøvet at så græs på området, men det
> bliver bare overtaget af padderokken. Området
> har været fræset flere gange, men de kommer bare
> igen.

Fræsning er næsten det værste, du kan gøre ved rodukrudt som padderokker. Du
mangedeler rødderne og gør problemet meget værre.

Jeg ved godt, din ryg er ad hækkenfeldt til, men den bedste løsning er en
gravegreb og god tid.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-11 22:30

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> rødderne og gør problemet meget værre.
>
> Jeg ved godt, din ryg er ad hækkenfeldt til, men den
> bedste løsning er en gravegreb og god tid.

Den bedste løsning er nok den vi har valgt nu - at
slå det ned sammen med græsset, så dør det nok
til sidst.

Det er en stærk plante, nu kommer den også op
i højbedet ved siden af, selv om der er lagt
fiberdug i bunden. Det er jeg har sået gulerødder,
rødbeder og spinat.

Når jeg ser padderokken i bedet, bliver den bare
brækket af under jordoverfladen - så må vi overveje
hvad der skal ske her til næste år.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 13-06-11 20:52

Allan Vebel wrote:
> [...]
> være mere i spanden - og nu set det sådan ud:
>
> http://vebel.net/test/kartofler-i-spand.jpg
>
> Hvornår er de klar til høst, er det når de begynder

Så vidt jeg ved, skal de blomstre først.

--
Lisbet

Fra : Lise Hansen

Dato : 14-06-11 06:54

Allan Vebel wrote:
> I foråret lagde jeg spirede kartofler i bunden af
> to spande>

Jeg tror ikke, det er helt smart at lægge kartoflerne helt i bunden af
spanden, de nye kartofler udvikler sig ved siden af og under
"moder-kartoflen".
Dine kartoffelplanter er flotte - men måske har planten brugt for meget af
sin energi på blade?
Kartofler er robuste planter. Hiv hele planten m. jord op - kig efter nye
kartofler. Tag evt de største - og plant kartoffelplanten igen - så vokser
den videre

>Så vidt jeg ved, skal de blomstre først.>

Nej, - mange af de nye kartoffelsorter blomstrer ikke

Lise

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-06-11 08:44

Den 14-06-2011 07:54, Lise Hansen skrev:
> de nye kartofler udvikler sig ved siden af og under "moder-kartoflen".

Ouups!
I år lagde jeg dem særlig dybt for at ungå den evindelige hypning ;(
Jeg havde også læst om spandkartoflerne, og konkluderede at de satte sig
op langs stængelen.

//finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-06-11 10:13

Tue, 14 Jun 2011 09:44:08 +0200 skrev Cykelsmeden:

>Ouups!
>I år lagde jeg dem særlig dybt for at ungå den evindelige hypning ;(

Den svenske hønseavl slog helt fejl i 2010. Et hold tilkaldte norske
eksperter er nu, efter mange måneders arbejde, fundet årsagen:

Svenskerne havde simpelthen lagt æggene for dybt!!!

Fra : ABJ

Dato : 14-06-11 11:51

> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Det er da sjældent at heste ryger, og de plejer da kun at drikke vand.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-06-11 12:02

Den 14-06-2011 11:13, Kurt Hansen skrev:
> Den svenske hønseavl slog helt fejl i 2010. Et hold tilkaldte norske
> eksperter er nu, efter mange måneders arbejde, fundet årsagen:
>
> Svenskerne havde simpelthen lagt æggene for dybt!!!
*LOL*

iøvrigt har alle kartofler overlevet og har sat endog særdeles kraftige
toppe. Nu er spændingen så om udbyttets størrelse, og hvor dybt jeg skal
ned at hente dem. - og om jeg får nogle grønne fordi jeg ikke har hyppet
- ikke hestene, men kartoflerne.

//finn

Fra : bent

Dato : 14-06-11 15:03

Den 14-06-2011 13:01, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> toppe. Nu er spændingen så om udbyttets størrelse, og hvor dybt jeg skal
> ned at hente dem. - og om jeg får nogle grønne fordi jeg ikke har hyppet

Kartofler blive grønne hvis de få lys, så er de drække med jord, blive
de ikke grønne
Hilsen Bent

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-06-11 15:29

Den 14-06-2011 16:02, bent skrev:
> Kartofler blive grønne hvis de få lys, så er de drække med jord, blive
> de ikke grønne
> Hilsen Bent
klart, derfor hypper man.

Spørgsmålet er om de bliver udsat for lys når de er sat meget dybt, men
ikke bliver hyppet?
Altså hvor de nye tofler dannes, på stængelen på vej op, lige i
jordoverfladen eller som OP mener, under den "fødende" kartoffel?

//finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-06-11 15:42

Tue, 14 Jun 2011 16:29:04 +0200 skrev Cykelsmeden:

>klart, derfor hypper man.

Hyp, alle mine røgfri afholdsheste

Fra : Lise Hansen

Dato : 14-06-11 17:18

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen

> [...]

Altså hvor de nye tofler dannes, på stængelen på vej op, lige i
jordoverfladen eller som OP mener, under den "fødende" kartoffel?

De nye kartofler dannes primært under og på niveau med moderkartoflen.
Enkelte kommer lidt højere - men det er ikke mange. De nye har en
"navlestreng" ind til moderen- ikke til stænglen.
Det er Ok - men ingen fordel- at sætte kartofler dybt ude i den rigtige
jord - her er der jo plads nedenunder. Jeg har dog svært ved at se fordelen
ved at sætte dem dybere end ca 10 cm (jeg har også læst 5-6 cm). Formålet
med at hyppe kartofler skulle være, at når (hvis) der kommer
kartoffelskimmel på bladene og det regner, vil skimmel-sporerne blive ledt
væk fra kartoflen. Jeg aner ikke, hvor stor betydning det reelt har.
Hilsen fra Lise, som har dyrket kartofler i haven i mange år - og som ALDRIG
hypper dem.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-06-11 20:01

Den 14-06-2011 18:18, Lise Hansen skrev:
> . Jeg har dog svært ved at se fordelen ved at sætte dem dybere end ca 10
> cm (jeg har også læst 5-6 cm).
passer meget godt med at jeg har lært at dybden skal være mellem 1 og 2
* kartoflens størrelse

Formålet med at hyppe kartofler skulle
> være, at når (hvis) der kommer kartoffelskimmel på bladene og det
> regner, vil skimmel-sporerne blive ledt væk fra kartoflen. Jeg aner
> ikke, hvor stor betydning det reelt har.
Og jeg har lært at hvis der kommer skimmel er løbet kørt, men at man
primært hypper for netop at sikre nye kartofler mod lys.
jeg må op på cyklen og en tur i mosen og spørge "æ kartoffelwoman"

> Hilsen fra Lise, som har dyrket kartofler i haven i mange år - og som
> ALDRIG hypper dem.
Jeg har heller ikke været god til det, men var ekstra omhyggelig sidste
år, og havde undtagelsesvis ingen grønne. 4 år i træk på samme plet, og
en af toflerne var 588 g vasket vægt (vi havde til 2 dage i en
kartoffel!)

//finn

Fra : bent

Dato : 14-06-11 21:03

Den 14-06-2011 21:01, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> år, og havde undtagelsesvis ingen grønne. 4 år i træk på samme plet, og
> en af toflerne var 588 g vasket vægt (vi havde til 2 dage i en

Uden at vide tro jeg også skimle er en af grunde man hyppe. men måske
også grønne katofler.
Nu er der også sort forskeld, en save der sat dyb for hold katofler ned
i jorden, men er det for kold der nede blive føste ring ikke til nogle
og så lave en en ny ring med katofler høje oppe. og så er de nye
katofler måske lige så høj oppe som den ikke var lagt så dyb for der er
det varmer. Men save er spicel, men smage rigtig godt. tilgængæl er det
sjælder at skimmel i knolden i sava

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-06-11 21:08

Lise Hansen wrote:

> De nye kartofler dannes primært under og på niveau med moderkartoflen.
> Enkelte kommer lidt højere - men det er ikke mange.

Det er nu ikke min erfaring. Jeg lægger kartofler i flad jord og begynder
først at hyppe, når toppene har fået mindst 10 cm. højde. Hvis jeg ikke
hypper omhyggeligt, sidder der masser af grønne kartofler i overfladen.

Når jeg graver kartofler op, er det ikke ret mange, jeg finder under
moderkartoflen, enkelte i niveau med men de fleste over moderkartoflen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-06-11 21:52

Den 19-06-2011 22:08, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
>
> Når jeg graver kartofler op, er det ikke ret mange, jeg finder under
> moderkartoflen, enkelte i niveau med men de fleste over moderkartoflen.
Dejligt at høre jeg ikke er ene om de oplevelser og den forståelse

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-06-11 20:57

Lise Hansen skrev:

> Hiv hele planten m. jord op - kig efter nye
> kartofler. Tag evt de største - og plant
> kartoffelplanten igen - så vokser den videre

Til vinter skal jeg i værkstedet for at bygge
nogle kartoffelkasser med låger i siderne, så
man kan lukke op, plukke de største og lukke
igen.

Jeg har noget kraftigt krydsfiner stående, og
nogle klaverhængsler i messing - det skal jeg
nok få noget godt ud af.

Fra : Max

Dato : 14-06-11 21:17

Hej Allan

> Til vinter skal jeg i værkstedet for at bygge
> nogle kartoffelkasser med låger i siderne, så
> man kan lukke op, plukke de største og lukke
> igen.

Gad vide om man behøver jord ?

Her er forøvrigt en fin artikel om kartoffelavl,
der står en sjov notits der peger direkte på dig :)

"Man kan desuden forsøge at forebygge skimmel-
angreb med udtræk af padderok"

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/77.html

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-06-11 22:02

Max skrev:

> Gad vide om man behøver jord?

Jeg har fundet ud af at der er bedre at have det
unden neglene end mellem ørerne

> Her er forøvrigt en fin artikel om kartoffelavl,
> der står en sjov notits der peger direkte på dig :)

Hvor? Jeg har ikke kunnet finde noget i artiklen.

Fra : Max

Dato : 14-06-11 22:22

Hej Allan

> Jeg har fundet ud af at der er bedre at have det
> unden neglene end mellem ørerne

Jeg tænkte mere på om man kunne bruge et
kunstigt voksemedium al a Rockwoll.

> Hvor? Jeg har ikke kunnet finde noget i artiklen.

Jeg tænkte på det med udtræk af padderokke,
dem havde du jo mange af :)

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-06-11 22:45

Max skrev:

> Jeg tænkte mere på om man kunne bruge et
> kunstigt voksemedium al a Rockwoll.

Jeg kunne aldrig finde på at bruge andet end
jord.

Der findes ikke noget bedre end at grave sine
nye kartofler op - og bagefter mærke duften af
jord, mens man forsigtigt børster dem rene i
grovkøkkenet under rindende vand med en
egnet børste.

Så skal de bare koge i 15 minutter i rigeligt
med vand og ekstra salt, og trække lidt i vandet.

Imens henter jeg frisk dild eller persille, alt efter
hvilket tilbehør der skal være til kartoflerne.

> Jeg tænkte på det med udtræk af padderokke,
> dem havde du jo mange af :)

Hm, den var lange ude

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-11 23:15

Allan Vebel wrote:
> [...]
> at visne ned?
>
> Jeg har forsigtigt stukket en hånd ti centimeter
> ned, men kan ikke mærke en eneste kartoffel

Jeg forsøgte noget lignende, inspireret af Seymour-bogen om den
selvforsynende have. Mit forsøg var med bildæk. Der skulle bare mere jord og
flere dæk på efterhånden som planten voksede. Der var maks tyve ynkelige
potater i et halvandenmeter højt tårn...

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-06-11 23:36

Vandtro 3140 skrev:

> Jeg forsøgte noget lignende, inspireret af Seymour-bogen om den > selvforsynende have.

Jamen, John Seymour har ikke levet forgæves,
jeg har brugt mange af hans metoder med meget
stor succes.

> Mit forsøg var med bildæk. Der skulle bare mere
> jord og flere dæk på efterhånden som planten
> voksede. Der var maks tyve ynkelige potater i et
> halvandenmeter højt tårn...

Problemet er at man ikke kan følge med i udviklingen,
og måske at du ikke har tålmodighed nok.

Som tidligere beskrevet, laver jeg nogle kasser der
kan lukkes op.

I dag fik vi nye kartofler fra dem der var stoppet ned
i komposten i marts. Den består for det meste af de
rådne æber der kommer fra vores kæmpestore
fillipa-træer - og en svag æblesmag kunne da også
antydes. Det er godt til kylling.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-06-11 19:01

On Mon, 13 Jun 2011 20:41:41 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>være mere i spanden - og nu set det sådan ud:
>
>http://vebel.net/test/kartofler-i-spand.jpg
>
>Hvornår er de klar til høst, er det når de begynder

Jeg har forsøgt det samme i år, næsten.
På arbejdet solgte vi nogle specielle kartoffel-spande. Forestil dig 2
stk ti-liters potter, hvor den ene har fået skåret 4 store 'vinduer' i
og så sat inden i den anden. Jord fyldes i, kartofler i, jeg har sat
kartoflerne ca. 10 cm under jordoverfladen i den fyldte potte.

Der sidder en hank i den inderste potte, den med vinduerne. Den akn så
nemt løftes op, man plukker kartoflerne og sætter den på plads igen.
Ideen er så at man kan blive ved med at plukke hele sommeren.

Mine har stået i vist ca. 7 uger snart. Toppen er kæmpestor, men der er
ikke mange kartofler at se i 'vinduerne' når jeg tager den op. Men jeg
må nok indrømme at jeg ikke er helt god nok til at vande dem, så de står
noget til den tørre side.

Skal forsøge at fikse nogle billeder af projektet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-06-11 20:59

Mads Lie Jensen skrev: