Tomater
Fra : Aksel

Dato : 13-06-11 16:02

I mange år dyrkede vi tomater i koldt drivhus i sække over vand. Vi fik
masser af små sherrytomater. Nu har vi et andet drivhus, hvor planterne
står i jorden. De trives meget fint - store kraftige planter - men meget få
blomster/ansatte. Jeg har sat flere sorter ind, men det er ens for dem
alle: fine planter, men ringe udbytte.
Hvad kan der være i vejen? De får både vanding og kunstgødning og rigitig
pæn udluftning, men der har nok været dage, hvor de har haft det for varmt.
Mvh
Aksel

Fra : Preben

Dato : 13-06-11 16:07

Den 13.06.2011 kl. 17:02 skrev Aksel <Aksel@hotmail.com>:

> [...]
> rigitig
> pæn udluftning, men der har nok været dage, hvor de har haft det for

For meget varme i kombination med for lidt lys. Måske også for meget
gødning.
Husk i øvrigt at skifte jorden hvert år, hvis de er plantet direkte i
jorden. Et alternativ er at dampbehandle jorden.

--
mvh/Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-11 20:48

On Mon, 13 Jun 2011 17:07:27 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Husk i øvrigt at skifte jorden hvert år, hvis de er plantet direkte i
>jorden. Et alternativ er at dampbehandle jorden.

Det er der ingen grund til. Tomater kan gro i samme jord år efter år.

I min fars drivhus var tomaterne altid plantet i jorden. Selv om der da
blev flyttet rundt på placeringen hvert år, sådan at agurker aldrig stod
samme sted to år i træk, så var der 5 gange så mange tomater som
agurker, så en del tomater stod år efter år i samme jord. Ingen
problemer i det.

Jeg har mine drivhusplanter i flamingokasser fyldt med spagnum (de her
gammeldags kålkasser). Det er samme jord i kasserne år efter år, dette
er 4. sæson for nogle af dem. Jeg holder ikke styr på hvad der var i
kasserne sidste år, så det kan sagtens være peber efter peber, tomat
efter tomat, agurk efter agurk osv. Heller inge nævneværdige problemer i
det, ud over masser af ukrudt.
Der er spindemider i agurkerne, de kan måske have overvintret i jorden i
kasserne, men jeg tror ikke der er agurk i samme kasser i år som sidste
år, så de kan lige så let komme fra andre steder i drivhuset.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben

Dato : 13-06-11 22:10

Den 13.06.2011 kl. 21:48 skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>:

> Det er der ingen grund til. Tomater kan gro i samme jord år efter år.

Så kan man jo spørge sig selv, hvorfor erhvervsgartnere i "gamle dage"
altid skiftede jorden eller dampbehandlede den inden plantning af tomater
det følgende år?
Dyrkning direkte i jorden er IMO forældet i et drivhus. I dag dyrker de
professionelle i andre medier, typisk Rockwool i vandrender eller med
drypvanding. Hobbygartnere vil typisk dyrke i plantesække evt. med
vandingskasser under.

--
mvh/Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-06-11 17:31

On Mon, 13 Jun 2011 23:09:54 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Så kan man jo spørge sig selv, hvorfor erhvervsgartnere i "gamle dage"
>altid skiftede jorden eller dampbehandlede den inden plantning af tomater
>det følgende år?

Uvidenhed? Forsigtighed?
Jeg har lang erfaring for at dyrkning i samme jord år efter år går fint.
Og har oveni læst det i en havebog en gang, men jeg kan ikke huske
hvilken, så det gælder nok ikke.

>Dyrkning direkte i jorden er IMO forældet i et drivhus. I dag dyrker de
>professionelle i andre medier, typisk Rockwool i vandrender eller med

Det har mere at gøre med at de så har total kontrol over hele kæden.
Rockwoolen udskiftes hvert år til ny, som indeholder ingen
næringsstoffer, så det styrer de selv. I jorden kunne der i værste fald
ophobes div. stoffer, f.eks.

>drypvanding. Hobbygartnere vil typisk dyrke i plantesække evt. med
>vandingskasser under.

Ofte med sølle resultat. Men dem som får dette sølle resultat via denne
dyrkningsmetode, ville formentlig også få et lige så sølle resultat hvis
de dyrkede direkte i jorden.

Fordelen ved at dyrke direkte i jorden er at planterne er mindre udsatte
for udtørring. I jorden kan rødderne søge hen hvor vandet er og man kan
glemme dem i dagevis uden at det skader synderligt.
I selvvanderkasserne står plnaterne i jord som er næsten konstant
fugtig, det er ikke altid særlig godt. Desuden er den spagnum som
plantesække laves af, af meget ringe kvalitet, som giver mindre luft i
jorden.

Min metode i kålkasser er heller ikke nødvendigvis perfekt. Jeg skal
sørge for vand hver eneste dag. Det tager lidt tid når man har 100
kasser ...... men for mig fungerer det fint.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lise Hansen

Dato : 14-06-11 14:47

De trives meget fint - store kraftige planter - men meget få
blomster/ansatte. Jeg har sat flere sorter ind, men det er ens for dem
alle: fine planter, men ringe udbytte.

I flg "Drivhuset" af Helge Pedersen er det balancen ml. dag- og
nattemperatur samt lysmængden til de helt små tomatplanter, som afgør, hvor
mange klaser der kommer.
Hvis du har købt dine planter, ligger problemet sandsynligvis hos
producenten.
Hvis du selv sår tomaterne, vil jeg anbefale den nævnte bog - selv om den
ikke er helt ny.

Lise

Fra : Aksel

Dato : 25-06-11 19:28

"Lise Hansen" <lise.h@mail,dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> producenten.
> Hvis du selv sår tomaterne, vil jeg anbefale den nævnte bog - selv om den

Jeg tror, at det er rigtigt, at temperaturen er afgørende.
Jeg har nok gjort den fejl, at jeg - i misforstået omhu - havde lukket for
lidt op til drivhuset. Nu efter at døren lukkes helt op hver dag, er der
kommet mange flere blomster. Vi har også selvoplukkelige vinduer, men det
hjalp først, da der rigtig kom luft til planterne.
Efterhånden er der ansat rigtigt mange - nu venter jeg bare på, at de skal
blive røde.
Mvh
Aksel