Havebog til de "grønne"
Fra : Michael Sørensen

Dato : 13-06-11 00:05

Hej.

Vi er et yngre par i slut 20'er, der køber vores første hus.

Lad os bare slå det fast med det samme. Vi ved er helt "GRØNNE" og ved
INTET om haver. Vi har dog familie, der er haveejer og med en flot have,
som ved lidt om det, men de bor 150 km. væk og det er rart at selv at
kunne lære lidt.

Vi har købt et hus med en grund på knap 1100 m2, hvor haven er utrolig
flot i dag - og det vil vi da gerne, at den bliver ved med.

Derfor vil jeg høre, om I kender nogle gode havebøger til os.

Jeg har selv set online Politikens havebog og politikens store havebog.
Jeg kan ikke selv se forskellen på dem. Men det virker som god allround
bøger for alle

Fra : Michael Sørensen

Dato : 13-06-11 00:21

Den 13-06-2011 01:05, Michael Sørensen skrev:
> [...]
>
> Jeg har selv set online Politikens havebog og politikens store havebog.
> Jeg kan ikke selv se forskellen på dem. Men det virker som god allround

Jeg har lagt disse 5 i min "kurv", men alle 5 bøger er nok lige at
overdrive :) Kan i sige "nix, duer ikke" eller "den er god, tag den" til
nogen f dem

Politikens store havebog, kr. 225
Den danske havebog, kr. 399
Den dovne have, kr. 199,95
Ny i haven, kr. 212
Havebog for begyndere, kr. 169,95

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-06-11 01:34

Michael Sørensen skrev:

> Politikens store havebog, kr. 225
> Den danske havebog, kr. 399
> Den dovne have, kr. 199,95
> Ny i haven, kr. 212
> Havebog for begyndere, kr. 169,95

http://www.saxo.com/dk/item/john-seymour-den-selvforsynende-have-3.aspx
bør også være på hylden.

Jeg køble den oprindelige udgave for mange år
siden, og har haft meget stor glæde af den.

Frank fra Bonderøven anbefaler den - det siger
en del

En have er ikke bare en have, den er en del af
dig selv - og det er det du skal dyrke.

I dag fik vi kylling, jeg skar den i mindre dele,
hældte salt og chili over, hentede gulerødder,
porrer, spinat og rosmarin i haven - det lagde jeg
som grund i et ildfast fad, lagde kyllingestykkerne
over grønsagerne, og så fik det hele 45 min.
i ovnen med lidt rapsolie.

Sovsen til den grove paste jeg kogte til retten,
var grøntsagerne i bunden - det smagte pragtfuldt.

Sørg altid for at der er noget i haven der kan bruges
i madlavningen, I behøver ikke at være fuldt
selforsynende, men det er altså nummer et at kunne
hente forskellige krydderurter i haven - det giver
smag og popularitet blandt gæster.

Vi har ærter, gulerødder, porrer, løg, hvidløg, timian,
rosmarin, salvie, oregano, purløg, persille, bladselleri,
dild, rødbeder, spinat og meget andet - vælg selv hvad
der hitter i jeres husholdning.

At kunne hente det hele, frisk fra haven, er bare det
bedste, og det koster næsten intet, når man har
dyrket det fra frø - det skal bare vandes hver dag,
og jeg nyder at se det spire frem og blive til noget.

http://vebel.net/test/kartofler-i-spand.jpg må lige
vente nogle dage endnu. Et lag jord, 3 spirede
kartofler, et lag jord. Når det grønne kommer op,
hældes mere jord på, og sådan bliver du ved til
spanden er fuld. Husk at vande godt i perioden.

Når toppen er ved at visne ned, hælder du det hele
ud i et bed, og høster adskillige kilo friske kartofler,
det er bare lækkert med dild- eller persillesmør.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-06-11 06:57

Mon, 13 Jun 2011 01:21:11 +0200 skrev Michael Sørensen:

>Jeg har lagt disse 5 i min "kurv", men alle 5 bøger er nok lige at
>overdrive :) Kan i sige "nix, duer ikke" eller "den er god, tag den" til
> [...]

Inden du kaster dig ud i at købe bøger for 1000 kr., kunne du jo prøve
at låne et udvalg på biblioteket. Lige nu famler du i blinde og det er
der jo ikke noget galt i, men at have have er mange ting og jeg tror
at du/I skal snuse og nyde den have der allerede er på stedet, for
hvad er formålet med at anskaffe havebøger?

Tjah, det ved du ikke endnu og derfor trænger du/I først og fremmest
til inspiration og generel indsigt i hvad det vil sige at være
haveejere.

Er I tilfredse med haven som den er nu? Nyder I den? Hvor meget
pasning og vedligeholdelse er der med den og passer det med jeres
temperament? Hvad bruger I haven til? Er det blot en dekorativ
kulisse, eller får I stigende lyst til gøre haven til en hobby?

Efter et stykke tid, eventuelt med læsning af bøger, finder I ud af
hvor mange facetter og muligheder der er og hvilken slags haveejere I
er, men tag det roligt - den nuværende have løber ingen steder.

Den eneste af de nævnte bøger jeg kender, er "Den dovne have" af Rie
Post. Faktisk er min forrige have med som eksempel i bogen. Som titlen
antyder, tager bogen sigte på at indrette haven, så den kræver et
minimum af pasning for den dovne haveejer. Den er fyldt med eksempler
på haveplaner, som man kan lade sig inspirere af. Med mindre du
allerede er utilfreds med din nuværende have, så vent med at købe den.

Og så er der jo det store spørgsmål, som Allan Vebel berører: Er I til
køkkenhave? Som unge mennesker vil svaret nok været ret klart: Ja
eller nej. Har I tid? Har I lyst?

At kunne høste friske grøntsager, krydderurter og måske bær og frugt
af egen avl, er ikke nødvendigvist noget med at spare penge, da det
man køber i supermarkederne (produceret i kunstlys i energikrævende,
opvarmede drivhuse, "plantet" i Rockwool og fodret med kunstgødning)
ofte er så billigt, at det ikke kan "betale sig" at dyrke selv.

Hvis I har bare den mindste smule bevidsthed om hvad i putter i
munden, herunder også hvad jeres børns kroppe bliver bygget op af og
mener I at meget købegrønt smager som at stikke tungen ud af vinduet,
bør I ubetinget anlægge nogle højbede og dyrke selv.

Bogen "Den selvforsynende have", som Allan nævner, har ikke været til
at skaffe i mange år (jeg har også den oprindelige udgave), men er nu
genudgivet. Gider I, eller gider I ikke? - that's the question. Hvis
ja, gak da strax til bogladen og køb den.

Hvor i landet bor I? Der er sandsynligvist en lokal haveforening i
området, som man kan blive medlem af for en hund eller to om året. Der
arrangeres typisk haveudflugter, afholdes foredrag og plantebyttedage
og andet og så får man nogle kontakter i nærheden.

Og så kan jeg da kun anbefale at besøge nogle haver. Det er lidt som
at læse bøger: at blive konfronteret med alle de facetter og
muligheder der er, at se hvor mange forskellige måder man kan holde
have på. Haveselskabet, som jeg synes du skal vente med at melde dig
ind i, samler trådene og på deres hjemmeside kan du se en liste over
300 haver der er åbne i forbindelse med årets havefestival. Der er
også et link til masser af besøgshaver for den øvrige del af året.
http://www.haven.dk/festival2011.asp
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-06-11 08:25

On Mon, 13 Jun 2011 01:05:27 +0200, Michael Sørensen <ms@skindbeni.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har selv set online Politikens havebog og politikens store havebog.
>Jeg kan ikke selv se forskellen på dem. Men det virker som god allround

Jeg har Politikens Havebog stående på hylden. Har vist ikke læst den,
men nu har jeg lige bladret lidt i den - der står lidt om det hele.
Afsnit om planter, noget om generel pleje osv.
Jeg tror det vil være noget i den stil i skal have fat i.

Jeg ved at også Gyldendal har en stor flot allround-havebog, den er
formentlig lige så god. Men politikens går du i hvert fald ikke fejl af.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben

Dato : 13-06-11 09:37

Den 13.06.2011 kl. 01:21 skrev Michael Sørensen <ms@skindbeni.dk>:

> Jeg har lagt disse 5 i min "kurv", men alle 5 bøger er nok lige at
> overdrive :) Kan i sige "nix, duer ikke" eller "den er god, tag den" til
> [...]

Start med en enkelt allround, f.eks. Politikens store. Så kan du senere
supplere med specielle bøger afhængigt af dine interesser, f.eks. Roser,
Stauder, Buske/Træer, Urtehaven etc.

--
mvh/Preben

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-06-11 12:03

"Michael Sørensen" <ms@skindbeni.dk> skrev i meddelelsen
> Derfor vil jeg høre, om I kender nogle gode havebøger til os.

Jeg ville nok starte med en tur på biblioteket og kigge igennem, hvad de
har stående, og se, hvad der opfylder dit behov bedst.

Jeg har Politikens Havebog og et par andre stående, men bruger dem ikke
meget - har på et tidspunkt lavet et opslag efter et bestemt emne.....

Jeg kommer selv fra et hjem med stor have, og er flasket lidt op med at
min far rodede i haven.

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-06-11 17:28

>Vi har købt et hus med en grund på knap 1100 m2, hvor haven er utrolig flot
>i dag - og det vil vi da gerne, at den bliver ved med.

Kan I lide haven, så se den genenm mindst et år før I begynder at ændre på
den. Sørg for at luge ukrudt og klippe græsset, og brug det første par år på
at få styr på hvilke planter, I har stående hvor. Her er familie, og Mads
Lie Jensen det vigtigste - vian dre hjælper efter bedste evne.

Vi har flere bøger stående, men de er meste til vinterlæsning, og af en
eller anden grund, så stemmer bøgerne ikke med virkeligheden. Den uægte
jasmin er 5 år gammel og ligner en nyplantning. Slåen-buskene er næsten 3
meter høje (skal være 1½ meter) og der er brændenælder alle vegne. Sådan er
det bare.

Mvh Maria

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-06-11 21:58

Maria Frederiksen skrev:

> Vi har flere bøger stående, men de er meste
> til vinterlæsning

Vi har også en masse bøger stående - de bruges
mest til opslag - ellers bruger vi nettet, her kan man
finde stort set alt.

> og af en eller anden grund, så stemmer bøgerne
> ikke med virkeligheden.

Bøger bliver forældede

> og der er brændenælder alle vegne. Sådan er det
> bare.

Brændenælder har vi også en del af, de skal hives
op med rode når de er kraftige nok til det, det er
bedst efter en regnvejrsdag, så er jorden blød og
lækker.

Brændenældesuppe er i øvrigt en sund og lækker
ret - og helt gratis - du må se det positive i det

Vi har masser af den slags i hækken. Der er ingen
der gør noget på den anden side - her er der bare
kornmark, og hækken bliver ikke klippet på bagsiden
før der er høstet. Sådan er det bare.

Fra : Hauge

Dato : 13-06-11 17:39

Hej
Den 13-06-2011 01:05, Michael Sørensen skrev:
> Vi har købt et hus med en grund på knap 1100 m2, hvor haven er utrolig
> flot i dag - og det vil vi da gerne, at den bliver ved med.

Må man spørge, hvad består haven af i dag?

Sådan mere i, er det 90% græs og resten blomster eller lign.?

Hvordan ser naboernes haver ud, det kunne jo være de kunne snakkes med,
naboer kan være flinke?

Mvh Hauge

Fra : Michael Sørensen

Dato : 13-06-11 19:05

Den 13-06-2011 18:38, Hauge skrev:
> [...]
>
> Sådan mere i, er det 90% græs og resten blomster eller lign.?
>
> Hvordan ser naboernes haver ud, det kunne jo være de kunne snakkes med,

Haven er den pæneste i det vænge i villakvarteret, hvor vi flytter ind
(Det er selvset, men også naboer, der har ytret det overfor sælger. Man
kan argumentere for, at det er salgssnak, men når man kigger på haverne
(udefra) så er jeg tilbøjeglig til at give dem ret.

HAven er blandet. Der er fliseanlagt terasse, græsarealer, (frugt)træer
i haven på græsplænen, et område med høje nåletræer, hvor der er lavet
trædesten imellem med et skilt "skovstien" og en bænk under træerne
(meget hyggeligt), masser af bede med mange forskellige blomster og
planter (husker ikke navnene på dem) rundt om havens græsareal og som
opdeling af haven mellem terassedel og græsdel. Alt sammen omkranset af
en spiraea hæk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-06-11 04:22