Solvarme og træpiller
Fra : Christian Stidsen

Dato : 09-06-11 20:47

Er der nogen der tør forsøge sig i denne ?
- har prøvet at poste den andre steder, men har ikke fået noget respons...

Vi har købt nyt hus hvori der er et Baxi Multiheat + et solvarmeanlæg.
Der stod tidligere et fastbrændselfyr, men det blev erstattet med
Multiheat´en inden vi overtog huset.

Jeg har prøvet at lave en skitse af systemet på
http://www.stidsen.dk/images/Varmesystem.jpg

Nu er det god spørgmål så - hvordan får jeg dette system til at køremest
optimalt ?
- og er det overhovedet sat fornuftigt sammen ?

Jeg har fået at vide at om sommeren skal jeg bare slukke fyret og lade
gulvarmepumpen cirkulere vandet gennem vandbeholderen, så tager den varme
derfra hvis gulvene trænger.

I og med fyret pausefyrer bliver hele systemet for varmt nu hvor solen
skinner - hvis altså fyret er tændt.
- det er jo ikke nogen god idé, men i og med det pausefyrer kan man jo ikke
komme rundt om den.

Der sidder en elpatron i vandbeholderen. Den kan jo fint varme vandet op til
alm. brug hvis ikke solen skinner, men når der så er en række dage med
gråvejr som der var for nyligt bliver huset pludseligt koldt.
Kan det svare sig at flytte elpatronen ned i den alternative placering så
den kan varme omkring spiralen fra cirkulationen eller vil det koste alt for
meget i el ?

Slutteligt - der ligger en 3 m3 vandtank på loftet fra det gamle
fastbrændselfyr.
Kan den bruges til noget fornuftigt sammen med solvarme og fyr ?

M.v.h.

Christian

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 09-06-11 23:16

Den 09-06-2011 21:46, Christian Stidsen skrev:
> Er der nogen der tør forsøge sig i denne ?
> - har prøvet at poste den andre steder, men har ikke fået noget respons...

har du prøvet her
http://www.vvfs.dk/forum/index.php?board=5.0

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-11 13:17

> Jeg har prøvet at lave en skitse af systemet på
> http://www.stidsen.dk/images/Varmesystem.jpg

Hvis du vil bruge elpatronen så ville jeg sørge for en styring så en ventil
lukker for centralvarmekredsen inden det er muligt at aktivere el patronen.
Tror ikke du har lyst til at varme dit hus med el....

> Jeg har fået at vide at om sommeren skal jeg bare slukke fyret og lade
> gulvarmepumpen cirkulere vandet gennem vandbeholderen, så tager den varme
> derfra hvis gulvene trænger.

Lyder fornuftigt - men det kræver at der er varme nok fra solen til at der
også er varmt vand - det er der blot ingen garanti for. Som min tilføje en
ventil så centralvarmen kun har lov at trække varme når beholderen er varm
nok. Er den ikke varm nok må den kun åbne hvis fyret kører

> Der sidder en elpatron i vandbeholderen. Den kan jo fint varme vandet op
> til alm. brug hvis ikke solen skinner, men når der så er en række dage med
> gråvejr som der var for nyligt bliver huset pludseligt koldt.

Så er der ikke andet at gøre end at tænde op i fyret igen eller skifte fyret
til et der selv kan tænde

> Slutteligt - der ligger en 3 m3 vandtank på loftet fra det gamle
> fastbrændselfyr.
> Kan den bruges til noget fornuftigt sammen med solvarme og fyr ?

Hvis dine solpaneler ikke kan komme af med varmen idag i din lille tank vil
det da være oplagt at bruge den som buffer. Tror dog ikke dine 4 paneler
giver så meget varme.

Men du kan også bruge den som buffer sammen med fyret, så du kan nøjes med
at tænde fyret og varme den op en gang imellem (dvs slukke fyret igen når
den eller ville pausefyre) og så trække på varmen de kommende dage. Du skal
nok regne med mindst 40cm isolering på tanken hvis ikke varmetabet skal
blive for stort.

Mit anlæg http://majland.org/blog/?p=411 brugsvand laver jeg i huset med
centralvarmevandet (med elpatron som backup)