Tomatplanter der "visner" ???
Fra : Brian Vestergaard

Dato : 06-06-11 18:37

Har 4 tomatplanter, de er begyndt hat få brune kanter på
bladene!! er der nogen der ved (har en ide til) hvad det
skyldes ?

Billeder
http://imageshack.us/f/545/dsc00001og.jpg/
http://imageshack.us/f/709/dsc00003jk.jpg/

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-06-11 20:15

Brian Vestergaard wrote:

> Har 4 tomatplanter, de er begyndt hat få brune kanter på bladene!! er
> der nogen der ved (har en ide til) hvad det skyldes ?

Først troede jeg det var kartoffelskimmel (som også kan ramme tomat,
især på friland) men jeg synes nu ikke det helt ser sådan ud. Det plejer
at danne sorte pletter på bladene.

Umiddelbart set det ud som om det primært er de ældre blade, er det
korrekt? Det kunne måske skyldes næringsmangel, idet planten så kan
finde på at trække næring ud af de ældre blade til fordel for de nye skud.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 06-06-11 20:56

Martin Larsen skrev den 06-06-2011:

> Først troede jeg det var kartoffelskimmel (som også kan ramme tomat, især på
> friland) men jeg synes nu ikke det helt ser sådan ud. Det plejer at danne
> sorte pletter på bladene.

Det er der ikke nogen af...

> Umiddelbart set det ud som om det primært er de ældre blade, er det korrekt?
> Det kunne måske skyldes næringsmangel, idet planten så kan finde på at trække
> næring ud af de ældre blade til fordel for de nye skud.

De står i kapilær kasser og har masser vand i disse, det er
umiddelbart kun de "ældre" blade

Fra : Lise Hansen

Dato : 06-06-11 21:25

"Brian Vestergaard" skrev i meddelelsen

Har 4 tomatplanter, de er begyndt hat få brune kanter på
bladene!! er der nogen der ved (har en ide til) hvad det
skyldes ?

Har planterne manglet vand på et tidspunkt i deres "unge dage"?

Hilsen Lise

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 06-06-11 22:27

Lise Hansen forklarede:

> Har planterne manglet vand på et tidspunkt i deres "unge
dage"?

Ja måske 2 af dem, meget kort...

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 06-06-11 22:28

Brian Vestergaard formulerede spørgsmålet:

Men det er også klart de 2 værste

Fra : Lise Hansen

Dato : 07-06-11 14:47

Brian Vestergaard formulerede spørgsmålet:

Men det er også klart de 2 værste

Hvis årsagen til de visne bladrande er vandmangel på et tidspunkt, er det
ret sandsynligt, at nogle af tomaterne vil få griffelråd, se fx
http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/127.html
Hvis du opdager små tomater, der er sorte i ende (eller "toppen") kan du
lige så godt fjerne dem med det samme. De bliver aldrig spiselige, så der er
ingen grund til, at planten bruger energi på at udvikle disse tomater.
Griffelråd vil ofte ramme een klase- de øvrige tomater på planten får ikke
sygdommen.

Hilsen Lise

Fra : Thomas

Dato : 07-06-11 02:24

On 6 Jun., 23:28, Brian Vestergaard <only4use...@gmail.com> wrote:
> Brian Vestergaard formulerede spørgsmålet:

> [...]

Jeg ved ikke hvad det hedder eller hvad den præcise grund er men det
er ikke noget der betyder noget. Den eneste måde jeg oplever jeg kan
skade mine tomatplanter for alvor er ved at give for meget gødning.
Derudover kan jeg anbefale nogle af de gamle sorter som er mere
resistente overfor sygdomme, de kan blandt andet købes som frø i
Camilla Munk Plums netbutik og fået i alle afarter, farver, størrelser
og smagsvarianter. Hvis man kun har prøvet de 3-4 industri varianter
man kan købe som planter over det hele har man meget til gode hun har
også et orgie i chillier (husk stærk er ikke nødvendigvis godt)
Plantet i krukker som kan opbevares frostfrit er det jo en højtydende
dekorativ plante som man også har glæde af andet år