Jord til højbed
Fra : Martin Larsen

Dato : 05-06-11 19:53

Jeg har anlagt et højbed til dyrkning af grøntsager og nu skal der noget
jord i. Lidt sent ganske vist, men der er heldigvis masser af ting der
kan dyrkes endnu

Hvilken jordblanding vil I forelå?

Et andet bed fyldte jeg tidligere på året med en blanding af sphagnum,
kompost fra genbrugspladsen og så havejord, i forholdet sådan cirka 4-2-1.

Og det er noget bævl! Alt for meget sphagnum, det tørrer forfærdeligt
hurtigt ud og danner en dum skorpe, samtidigt tror jeg jorden er for sur
(har dog ikke målt ph-værdien endnu).

Som baggrundsinfo kan jeg oplyse at vores havejord er både sandet og
leret afhængig af hvor man graver. Kompost har jeg ikke meget af, men
har dog et par trillebørefulde. I bedet skal dyrkes gulerødder, bønner,
salat, rødbeder og porrer.

Lad mig høre nogle bud på en god blanding!

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-06-11 23:57

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> rødbeder og porrer.
>
> Lad mig høre nogle bud på en god blanding!

Du skal ikke bruge spagnum i et højbed til grønsager.
Brug god muldjord og eller eksisterende jord blandet op med kompost som man
kan få eller købe meget billigt ved kommunen.
Giv det en god gang gødning og evt. kalk.

Steen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-06-11 00:17

Steen Jakobsen skrev:

> Du skal ikke bruge spagnum i et højbed til
> grønsager.

Korrekt!

> Brug god muldjord og eller eksisterende jord
> blandet op med kompost som man kan få eller
> købe meget billigt ved kommunen.

Hos os henter vi det gratis på genbrugspladsen,
og det er ganske glimrende til den slags.

Vi skal i gang med højbede i køkkenbordshøjde,
de bliver fyldt op med grus og sten - og 30 cm
jord i den øverste halvdel.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-06-11 05:07

Sun, 05 Jun 2011 20:52:51 +0200 skrev Martin Larsen:

>Jeg har anlagt et højbed til dyrkning af grøntsager og nu skal der noget
>jord i. Lidt sent ganske vist, men der er heldigvis masser af ting der
>kan dyrkes endnu
>
>Hvilken jordblanding vil I forelå?

Der er mange fordomme og -ismer omkring kompost fra genbrugspladsen.
Jeg har i en tidligere have brugt det råt uden problemer og nu har jeg
fyldt mine højbede op og blandet med de 20 cm havejord der lå under
niveau, altså 20 + 40 cm dybde ialt. (Forhold 1:2).

Jeg har gødet med økologisk hønsemøg i pilleform og på rekordtid
vælter mine grøntsager op af jorden.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-06-11 08:52

Kurt Hansen wrote:

> Der er mange fordomme og -ismer omkring kompost fra genbrugspladsen.
> Jeg har i en tidligere have brugt det råt uden problemer

Har du ikke haft problemer med fremspiring i den næringsholdige kompost?

> Jeg har gødet med økologisk hønsemøg i pilleform og på rekordtid
> vælter mine grøntsager op af jorden.

Jeg går ud fra at først har gødet efter planterne er begyndt at gro?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-11 09:42

Den 06-06-2011 09:51, Martin Larsen skrev:

> Har du ikke haft problemer med fremspiring i den næringsholdige kompost?
Der er kæmpe forskel på genbrugskompost.
Her (Aabybro) er den udmærket, blandet op med ½ jord. det fatter hentede
i Aalborg, var udmærket erstatning for roundup. Han brugte det rent i
et 30cm. bælte omkring græsplænen som således blev "holdt
ukrudts/græsfri" resten af året.

//finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-06-11 10:13

Mon, 06 Jun 2011 09:51:36 +0200 skrev Martin Larsen:

>Har du ikke haft problemer med fremspiring i den næringsholdige kompost?

Overhovedet ikke. Få dage efter at jeg havde sået radisser, salat m.m.
piblede det op.

>Jeg går ud fra at først har gødet efter planterne er begyndt at gro?

Ja. Nu er det jo sådan, at disse piller først opløses og afgiver
gødning efterhånden som de opløses, men alligevel ... ja.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 06-06-11 09:48

Den 05-06-2011 20:52, Martin Larsen skrev:
> Lad mig høre nogle bud på en god blanding!

Det vil afhænge af den jord du har til rådighed.
Er den meget leret (fed), blander du lidt spagnum i. Er den sandet, lidt
god kompostmuld. (helst "egen avl" lavet af orm - det brænder ikke
grønsagerne).

Gødning efter behov, når der er gang i væksten. - Gerne natur.

//finn

Fra : Preben

Dato : 06-06-11 13:19

Den 06.06.2011 kl. 10:47 skrev Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>:

> Er den meget leret (fed), blander du lidt spagnum i.

Du mener vel groft grus?

--
mvh/Preben