Grundet / ugrundet glasfilt
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-06-11 10:47

Hej gruppe

Er der nogen der har erfaringer med grundet filt,er det sværere at sætte op
end ugrundet, kan prisforskellen betale sig??

Jeg har kigget på priser, og syntes at Harald Nyborgs filt er meget
billigere end andre, hvad er der galt? er det dårligere kvalitet?

mvh

Jens

Fra : Martin Bak

Dato : 01-06-11 11:15

"Jens Rasmussen" <jens@razmussen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har kigget på priser, og syntes at Harald Nyborgs filt er meget
> billigere end andre, hvad er der galt? er det dårligere kvalitet?

Efter min mening er den grundede filt sværere at arbejde med. Den knækker
nemmere, krøller nemmere og er i det hele taget ret skrøbelig.
Ugrundet glasfilt er derimod enormt nemt at sætte op, men til gengæld kan
det være et mareridt at få malingen til at dække. En måde at gøre dette lidt
lettere, er simpelthen at male den rå væg før man starter opsætningen af
filt.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Henning

Dato : 01-06-11 11:31

> [...]
>det være et mareridt at få malingen til at dække. En måde at gøre dette lidt

Netop derfor grunder man vævet, når det er sat op. Du kan i princippet
bruge en fed, billig hvid maling i rigelige mængder.

Fra : Max

Dato : 01-06-11 11:47

Hej Henning

> Netop derfor grunder man vævet, når det er sat op. Du kan i princippet
> bruge en fed, billig hvid maling i rigelige mængder.

Egentlig kan man vel bare bruge klæberen da den jo består af
det samme som malingen er lavet af, nemlig PVA klæber.

Max

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-06-11 22:06

Martin Bak wrote:

> Ugrundet glasfilt er derimod enormt nemt at sætte op, men til gengæld
> kan det være et mareridt at få malingen til at dække.

Efter opsætning skal den ugrundede filt have en gang kridering - fint
pulveragtigt hvidt sand udrørt i bindemiddel. Spørg farvehandleren efter
kridering.

Med kridering kan du også tilføje væggen struktur:

Fin plydsrulle giver næsten glat overflade
Langhåret lammeskindsrulle giver flot struktureret overflade.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 01-06-11 22:04

> [...]
>
> Jeg har kigget på priser, og syntes at Harald Nyborgs filt er meget
> billigere end andre, hvad er der galt? er det dårligere kvalitet?

Hej Jens

Jeg har prøvet HN's forgrundede filt, og synes den er alt for stiv at
arbejde med. Jeg skulle også rundt om en del "krummelurer", så hvis du
"bare" skal dække nogle store reelle falder så er den formentlig god nok.
Jeg valgte - og har brugt lige siden - den fra Beckman. Også i den grundede
udgave.
Rigtig fin kvalitet og meget fleksibel at arbejde med. Jeg synes det er rart
at spare den arbejdsgang.

Ole Gaarde Kristensen