Carpinus japonica
Fra : Aksel

Dato : 29-05-11 12:32

Da vi købte vores carpinus var det et lille, meget elegant træ med kønt løv
og gode efterårsfarver.
Nu efter 7-8 år er det ved at være for stort. Jeg har tanker om at bortskære
2 trediedele af alle grene. Mon det kan lade sig gøre uden, at vi får et
grimt træ til sidst?
Jeg har søgt en masse steder på nettet, men ikke fundet noget, der kommer i
nærheden af mit spørgsmål.
Er der nogen, der kan give et godt råd?
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 29-05-11 14:17

Hej Aksel

> Nu efter 7-8 år er det ved at være for stort. Jeg har tanker om at
> bortskære 2 trediedele af alle grene. Mon det kan lade sig gøre
> uden, at vi får et grimt træ til sidst?

Som jeg opfatter det har du jo ikke noget alternativ, så prøv,
de fleste træer tåler jo at blive skåret i.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-05-11 00:36

Aksel skrev:

> Nu efter 7-8 år er det ved at være for stort.
> Jeg har tanker om at bortskære 2 trediedele
> af alle grene. Mon det kan lade sig gøre uden, at vi får et grimt træ til sidst?

I princippet kan du beskære alle træer.

Jeg klipper for eksesempel min bøgehæk,
den styder igen, og får den form jeg ønsker,
en firkantet kasse på alle sider.

En bøg kan også klippes som bonsai eller
en hvilken som helst form der ønskes.

Skær det overflødige af lige over et nyt skud,
og lad de gro.

På samme måde har jeg beskåret mine blomme-
og kirsebærtræer i foråret. Er der en gren i vejen
når du slår græsset, skær den af, men sørg for
at grenen kan leve videre.

> Er der nogen, der kan give et godt råd?

Bonsai er nok det bedste søgeord til dit formål,
når du bare skal have et træ skåret til en bestemt
størrelse.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-05-11 05:17

Mon, 30 May 2011 01:35:58 +0200 skrev Allan Vebel:

>I princippet kan du beskære alle træer.

At beskære et boldtræ vil sikkert øge underholdningsværdien af en
cricketkamp
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Aksel

Dato : 30-05-11 09:37

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse
> Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Jeg er vant til heste som ikke ryger, men de drikker som bare pokker. Jeg er
nok en ukvalificeret ansøger. )

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-05-11 23:58

Kurt Hansen skrev:

> At beskære et boldtræ vil sikkert øge
> underholdningsværdien af en cricketkamp

Kurt, for helvede, du er underholdning nummer et,
dejligt at se i en gruppe der ikke rummer ret meget
af den slags.

Et boldtræ er svært at dyrke, det kræver mange
bolde i luften samtidig, og man skal stå på mål
hele tiden for at det vil lykkes.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-05-11 05:33

Tue, 31 May 2011 00:58:20 +0200 skrev Allan Vebel:

>Kurt, for helvede, du er underholdning nummer et,
>dejligt at se i en gruppe der ikke rummer ret meget
>af den slags.

Mit eget stamtræ er kraftigt beskåret; faktisk mangler hele den ene
side, idet min fars familie har været sterile i 4 generationer. Det er
hermed bevist, at barnløshed er arveligt!

Fra : Aksel

Dato : 30-05-11 09:47

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> at grenen kan leve videre.

> Bonsai er nok det bedste søgeord til dit formål,
> når du bare skal have et træ skåret til en bestemt

Tak for indlægget.
Mine bekymringer går på, om det i det hele taget er muligt ved beskæring at
vedligeholde dets lette, smukke form.
Det ender nok til sidst med med, at jeg må fælde træet.
Mvh
Aksel

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-05-11 10:06

Aksel skrev:

> Mine bekymringer går på, om det i det hele
> taget er muligt ved beskæring at vedligeholde
> dets lette, smukke form.

Jeg ved naturligvis ikke hvordan dit træ ser ud i
øjeblikket - kan du tage et billede af det, og
lægge ud et sted?

> Det ender nok til sidst med med, at jeg må
> fælde træet.

Det ville da være synd.

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=18&dbid=81f0fade-592f-43bc-bf68-df9b5bef189b
siger faktisk at det er sjældent i Danmark, så er
de da bedst at bevare, og få noget smukt ud af
det.

Hvor i landet står det?

Fra : Aksel

Dato : 30-05-11 12:29

> Aksel skrev:

det er sjældent i Danmark, så er
> de da bedst at bevare, og få noget smukt ud af
> det.
>
> Hvor i landet står det?

I Strib.
Vores have har mange sjældne træer - mest med henblik på fine
efterårsfarver.
Mvh
Aksel