Varmtvandsbeholder - hvilken størrelse?
Fra : Martin Larsen

Dato : 24-05-11 18:40

Vi skal have nyt fyr og kan i den forbindelse vælge mellem 65 liter og
110 liter.

Vi er to voksne og et barn på 3 år samt en baby på vej. Så beholderen
skal altså på sigt levere vand til 4 voksne/halvvoksne personer.

Noget siger mig at det må være dyrere at opvarme og holde opvarmet 110 l
vand frem for 65 l. Omvendt skal den jo heller ikke være for lille så
man løber tør for varmt vand om morgenen.

Hvad er jeres erfaring med varmtvandsbeholderens størrelse?

Fra : Klaus G.

Dato : 24-05-11 18:51

> Hvad er jeres erfaring med varmtvandsbeholderens størrelse?
At 65liter er for lidt, hvis mere end to voksne skal tage bad relativt kort
tid efter hinanden.

Men igen, det kommer an på hvor meget "spare freak" man er :) Forstået på
den måde, at hvis man kan nøjes med 32grader varmt vand og meget tynde
stråler fra bruseren. Så kan 65liter række til flere folk. Men hvor mange
gider lige det?

--
Klaus G.

Fra : JE

Dato : 29-05-11 23:43

On 24-05-2011 19:51, Klaus G. wrote:
> At 65liter er for lidt, hvis mere end to voksne skal tage bad relativt
> kort tid efter hinanden.

Jeg er ikke sikker på i nødvendigvis har ret og har selv en 65 l beholder.

Mit gasfyr kan opvarme vandet næsten lige så hurtigt som det bruges,
så derfor har det aldrig været et problem med de 65 l. Fyret kører
ret hurtigt op på fuld ydelse efter der tappes vand og kører næsten lige
så hurtigt ned igen når der ikke tappes varmt vand. Desuden er det ikke
kun varmt vand der kommmer ud af bruseren men også vand fra den
kolde side.

Med de ydelser anlæg typisk har i dag mener jeg beholderen mest er til
at man har adgang til varmt vand straks man åbner for hanen. Der fås
sågar anlæg der fungerer uden varmvandsbeholder eller i hvert fald en
på kun ganske få liter.

Nu siges der vist godt nok ikke noget om hvorvidt det er olie eller gas,
men jeg antog det var et gasfyr. Er det olie er sagen nok lidt anderledes.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-05-11 19:23

On Tue, 24 May 2011 19:40:27 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>man løber tør for varmt vand om morgenen.
>
>Hvad er jeres erfaring med varmtvandsbeholderens størrelse?

Jeg bor ene mand her og har en 110 liters beholder. Den blev sidste år
skiftet til en med elpatron i, og i den forbindelse spurgte jeg en
vvs-mand om det var en ide at skifte til en mindre. Netop pga.
elforbruget. Men han sagde at sådan en moderne beholder er så godt
isoleret, at selvfølgelig koster det en smule ekstra at varme dobbelt så
meget vand op, men når først det var varmt, så var varmetabet i
beholderen minimalt.

Med to voksne og snart to børn, ville jeg i hvert fald helt klart vælge
en på 110 liter.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 25-05-11 15:18

> [...]
> isoleret, at selvfølgelig koster det en smule ekstra at varme dobbelt så
> meget vand op, men når først det var varmt, så var varmetabet i
Jeg har i familien en elektriker, som har målt hvor meget strøm sådan en
varmvandsbeholder(110liter) bruger. Der er en måler på beholderen alene, så
han kan aflæse det præcise el forbrug. De er to voksne og to børn på 5 og
7år.

Ca. 40% af deres samlede el forbrug til varmvandsbeholderen, det går på
tomgang. Det skal forståes på den måde at han har målt forbruget et halvt år
og så har han målt forbruget da de var på 14dages ferie. Det er altså ikke
helt uvæsentligt forbrug sådan en stor beholder har. Det skal dog siges, at
deres beholder er ~9år gammel, så om der er sket store fremskridt indefor
sådanne ting, det skal jeg ikke kunne svare på.

--
Klaus G.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-05-11 17:00

On Wed, 25 May 2011 16:18:17 +0200, "Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk>
wrote:

> [...]
>deres beholder er ~9år gammel, så om der er sket store fremskridt indefor
>sådanne ting, det skal jeg ikke kunne svare på.

Jeg har ikke målt direkte kun på min beholder, og jeg er som sagt kun
een i huset her. Og bruger stort set kun varmt vand til et dagligt bad.
Fingre vaskes i koldt vand, det tager for lang tid for det varme at nå
frem, det har jeg ikke tålmodighed til at vente på.
Men, sidste år var mit strømforbrug hen over sommeren det samme som året
før. Året før kørte fyret hele sommeren. Dvs. det strøm som fyr +
cirkulationspumpe brugte, kunne varme mit forbrug af vand op.

Netto besparelse: ca. 13 kg træpiller/døgn. Så tripper jeg gerne på et
koldt badeværelsesgulv i årets 4-5 varmeste måneder
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 26-05-11 10:01

> [...]

> Netto besparelse: ca. 13 kg træpiller/døgn. Så tripper jeg gerne på et
> koldt badeværelsesgulv i årets 4-5 varmeste måneder

Mener vi har skrevet om det før - hvor du mente at det bedre kunne svare sig
at lade fyret køre. Men man har jo lov at blive klogere
(eller også forveksler jeg dig)

Jeg har ikke prøvet at lade mit fyr køre om sommeren men vores elforbrug er
nærmest uafhængigt af tiden på året.

Men i år er første sæson med solvarmen på - og da vi prioriterer varme i
badeværelsesgulvet højt er der mange dage hvor elpatronen alligevel må spæde
til.

Jeg skal bare have udstyret styringen med et ur, således at den på hverdage
ikke varmer vvb'en op igen med det samme om morgenen. Der er
akkumuleringstanken i nattens løb tømt for varme til gulvvarmen. Så der er
det tidsnok at der er varmt vand igen om aftenen.

/A

Fra : Grethe Hoff

Dato : 24-05-11 22:04

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> løber tør for varmt vand om morgenen.
>
> Hvad er jeres erfaring med varmtvandsbeholderens størrelse?

Ingen tvil, 110 l er minimum!
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-05-11 23:21

Grethe Hoff wrote:

> Ingen tvil, 110 l er minimum!

Ok, I lader alle til at være enige!

Tak for svarene

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-05-11 23:40

Martin Larsen skrev:

> Ok, I lader alle til at være enige!
>
> Tak for svarene

Tænk bare på hvor langt konens morgenbad er,
så er der ungerne, der bruger vand.

Til sidst skal du i iskoldt brusebad, fordi andre
har brugt alt det varme vand

Vi har 110 liter til 2-3 personer i husstanden, det
kan lige række. Vi ville nødig gå ned på 65, det
er for lidt til os.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-05-11 16:02

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> løber tør for varmt vand om morgenen.
>
> Hvad er jeres erfaring med varmtvandsbeholderens størrelse?

Man kunne vælge at spare - ikke at lade vandet løbe uafbrudt. Når jeg tager
bad, vil jeg tro vandet løber 1-2 minutter á ca. 8 liter i minuttet ...

--
Per
www.campingogbil.dk