Erfaringer med blommeviklerfælde ?
Fra : frank

Dato : 24-05-11 13:56

Hej. Vi har altid "orm" (larver) i vores blommer fra to blommetræer. Nu
har jeg lige købt en "blommeviklerfælde" og hængt op i et af træerne (de to
blommetræer er plantet lige ved siden af hinanden). Fælden har nu hængt i 2
døgn og der er allerede 14 blommeviklere (små natsommerfugle) som er gået i
fælden.

Fælden indeholder en duftkapsel, som udsender det samme duftstof (feromon)
som hunnerne udsender for at tiltrække hanner. Så det er blommevikler
hannerne der bliver fanget - dermed kan hunnerne ikke blive befrugtet og
dermed ingen "orm" i blommerne.

Er der nogen som har erfaring med effektiviteten af disse fælder ??

Frugtplantager bruger dem som indikator for hvornår der skal sprøjtes, og
ikke som egentlig bekæmpelse- men jeg ser også fælderne anbefalet som en
metode til at undgå orm i blommerne - derfor forsøget her.

Venlig hilsen, Frank

Fra : frank

Dato : 24-05-11 14:05
Fra : Martin Larsen

Dato : 24-05-11 18:32

frank wrote:

> Er der nogen som har erfaring med effektiviteten af disse fælder ??

Vi har brugt dem med en vis succes. Limpladen kan være helt fuld af
viklere og så er der jo de færre til at befrugte hunnerne.

Jeg fandt dog ud af at det virkerligt afgør "ormeprocenten" i blommerne
simpelthen er hvor mange blommer træet bærer.

Hvis der er mange blommer, så vil der være et stort antal blommer uden
orm. De ormstukne modner først og falder derfor ned, så tilbage har vi
så de fine ormefrie blommer.

Er der derimod kun få blommer og det samme antal viklere, så vil der
være orm i næsten alle blommerne. Og det er i sådanne tilfælde at man
får mest ud af fælden!

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-11 08:57

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke som egentlig bekæmpelse- men jeg ser også fælderne anbefalet som en
> metode til at undgå orm i blommerne - derfor forsøget her.

Jeg havde sidste år samme problem med mit æbletræ, og er ikke rigtig til at
sprøjte.
Brugte samme fælde, dog til æbleviklere med STOR success, har hængt en ny op
igen i år, men ikke mange er gået i, men har heller ikke nogen æbleviklere i
træet i år.

Du skal bare huske at skifte fælden ud, tror de skriver enten seks uger
eller max. 20 i fælden.

Claus

Fra : frank

Dato : 26-05-11 16:01

> Du skal bare huske at skifte fælden ud, tror de skriver enten seks uger
> eller max. 20 i fælden.
>

> Claus

OK, men synes det er lidt synd at træet bruger "energi" på blommer som så
falder af fordi blommevikleren har været der. De resterende blommer, uden
larver, får så ikke den fulde smag og kvalitet når træet har båret mange
frugter..

Min blommeviklerfælde har nu hængt i 3 døgn, og talte viklerne her til
morgen. Der var 20 stk som sad fast i klistret. Jeg tog så en pincet og
rensede limpladen for viklerne. På den fælde jeg har købt er der 3 sæt
duftkapsler og limplader, som man anbefaler at skifte med 6 ugers mellemrum.
Der står ikke noget om evt. skifte efter at have fanget 20 viklere!

v.h. Frank