Petroleums-blæselampe
Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 23-05-11 15:55

Hej,
Jeg har en Optimus No 406 blæselampe, som nu ikke vil brænde ordentligt. Jeg
har skiftet pumpelæder og kan nu puste tryk i beholderen, men der kommer
bare en tynd stråle pretroleum ud, der ikke forstøver. Jeg ved ikke om det
har noget med pumpen at gøre. Når jeg pumper, virker det lidt som om den
suger når jeg trækker i stemplet, men der bliver dog stadig overtryk nok til
at laver ovennævnte stråle. Hvad kan jeg gøre for at få den til at virke?

Venlig hilsen Jørgen

Fra : Max

Dato : 23-05-11 16:23

Hej Jørgen

> ovennævnte stråle. Hvad kan jeg gøre for at få den til at virke?

Har du varmet den ordentligt op med sprit før du prøver ?

Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-05-11 17:00

Den 23-05-2011 16:55, Jørgen J. Jensen skrev:
> [...]
> at laver ovennævnte stråle. Hvad kan jeg gøre for at få den til at virke?
dysen i sådan brænder giver bare en stråle, hvis ikke hovedet er varmt
nok til at petroleummet fordamper når det rammer dysen. Derfor er der en
½ring omkring dysen til sprit for at forvarme inden man pumper tryk.

//finn

Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 23-05-11 19:42

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> wrote in message
> dysen i sådan brænder giver bare en stråle, hvis ikke hovedet er varmt nok
> til at petroleummet fordamper når det rammer dysen. Derfor er der en ½ring
> omkring dysen til sprit for at forvarme inden man pumper tryk.

Tak for svarene, jeg har nu prøvet igen.

Jeg kan se at hvis jeg tænder spritten, så brænder der en blå flamme indtil
jeg lukker dysen og pumper lidt. Derefter kommer der en alt for stor gul
flamme under/omkring dysen. Jeg tror at der er en utæthed mellem dyserøret
og beholderen. Skal der sidde en pakning der og hvor finder man sådan en i
givet fald? Jeg synes ellers det ligner den måde man forbinder bremserør på
(altså uden pakning).

Mvh Jørgen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-05-11 20:00

Den 23-05-2011 20:42, Jørgen J. Jensen skrev:
> [...]
> givet fald? Jeg synes ellers det ligner den måde man forbinder bremserør på
Nu er det en menneskelader siden vi brugte petroleumsblæselampe, primus
og petromax, men jeg husker ikke nogen pakning. Du sparkede mig hen og
kigge på primussen og petromaxen, som jeg har stående. Der er inge
pakning, gevindet spænder smukt til på begge.
Du er sikker på, at dysen er gennemvarm, dvs at hele snapsen er ved at
være brændt ud når du åbner?

//finn

Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 24-05-11 15:03

> [...]
> stående. Der er inge pakning, gevindet spænder smukt til på begge.
> Du er sikker på, at dysen er gennemvarm, dvs at hele snapsen er ved at

Jeg skruede dyserøret af beholderen, der sad noget mørkt kunststof som
krave, men det var lidt ødelagt, så jeg skrable det af. Derefter var den
overhovedet ikke tæt. Jeg loddede derefter tin rundt om røret/kraven og
filede det lidt konisk. Derefter spændte jeg den sammen og fik den til at
brænde een gang, men hvis jeg bare pumper den op, så kommer der stadig
petrolium ud ved dyse røret. Hvordan kan jeg tætne det? Den bliver
tilsyneladende ikke så var at tinnet smelter, så kunne man evt bruge
silikone som tætning? Uden det nye tinlag er den ikke noget der ligner
konisk. Jeg bliver ved med at tænke på at den burde ligne kraven på et
bremserør, men hvordan?
Venlig hilsen Jørgen

Fra : Max

Dato : 24-05-11 15:37

Hej Jørgen

> tinlag er den ikke noget der ligner konisk. Jeg bliver ved med at
> tænke på at den burde ligne kraven på et bremserør, men hvordan?

Måske svaret kan findes her:

http://medlem.spray.se/blowlamp/Home/home.htm

Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 24-05-11 18:44

Den 24-05-2011 16:03, Jørgen J. Jensen skrev:
> [...]
> silikone som tætning? Uden det nye tinlag er den ikke noget der ligner
> konisk. Jeg bliver ved med at tænke på at den burde ligne kraven på et

Hmm - kunststof??
Det eneste kunststof jeg husker fra den tid, var bakkelit, så det har
det næppe været. Måske ebonit, men de to tidssvarende apparater jeg har
er der ikke nogen form for pakning i, og de er ejheller koniske. (så
smarte var man ikke blevet .-)
Der er en ca. 1mm hrave forenden af messinggevindet, og det tætner
perfekt når det er spændt "håndfast"
Iøvrigt en flot side MAX har fundet, specielt den forstørrede tegning.

//finn

Fra : Max

Dato : 23-05-11 22:41

Hej Jørgen

> Tak for svarene, jeg har nu prøvet igen.

Du kan se her hvordan det ser ud når det virker.

http://www.youtube.com/watch?v=c-Ek5g97vv8

Max