Bladlusinfestation i æbletræ
Fra : Lone Kanstrup

Dato : 22-05-11 05:40

Hej Gruppe

I et af vores æbletræer (plantet for 2 år siden, ca. 4-5 år plante vil
jeg tro, Elstar) er der HELT vildt mange grønne bladlus. Jeg gætter på
at 90% af alle bladstilke er helt og aldeles dækket af grønne bladlus.
Jeg har aldrig set noget lignende...

Spørgsmålet er om vi skal gøre noget ved det eller bare lade naturen
gå sin gang? Æblerne er ikke så vigtige, men jeg ville da være ked af
at planten tager skade eller kommer til at mangle et helt års vækst på
grund af det.

Er der ikke nogen dyr som kommer og æder lusene på et tidspunkt
(mariehøns, fugle, etc.) hvis vi bare lader stå til? Hvis vi skal gøre
noget, går jeg ud fra at fremgangsmåden er insektsæbe (vand, brun
sæbe, sprit) som jeg kan google mig frem til. Andre råd i den retning?

Mvh. Kanstrup

Fra : Lone Kanstrup

Dato : 22-05-11 08:35

On 22 Maj, 13:39, Lone Kanstrup <lone.r.kanst...@gmail.com> wrote:
> [...]
> noget, går jeg ud fra at fremgangsmåden er insektsæbe (vand, brun
> sæbe, sprit) som jeg kan google mig frem til. Andre råd i den retning?

Jeg har forøvrigt prøvet at spule dem væk, men kun med meget begrænset
succes.

Mvh. Kanstrup

Fra : Preben

Dato : 22-05-11 15:46

Den 22.05.2011 kl. 16:34 skrev Lone Kanstrup <lone.r.kanstrup@gmail.com>:

> Jeg har forøvrigt prøvet at spule dem væk, men kun med meget begrænset
> succes.

Spul med en meget tynd og kraftig stråle. Hvis du har en almindelig
strålespids til din slange, skruer du den næsten helt ned, lige før det
bliver støvregn, men så der samtidig er god kraft på vandet. Så går du
helt tæt på lusene, og sprøjter til de forsvinder.
Fugle (musvitter eller andre mejser) eller mariehøns burde kunne klare
resten. Fang evt nogle mariehøns og slip dem løs på træet. I løbet af kort
tid får de unger, nogle grimme larver, som er meget sultne, de æder hver
50-100 bladlus om dagen.

--
mvh/Preben

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 22-05-11 18:56

> [...]
> noget, går jeg ud fra at fremgangsmåden er insektsæbe (vand, brun
> sæbe, sprit) som jeg kan google mig frem til. Andre råd i den retning?

Insektsæbe har fungeret fint for mig i vores birketræer dengang de var
mandsstore.

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-11 15:51

Andreas Møller Hansen wrote:

> Insektsæbe har fungeret fint for mig i vores birketræer dengang de var
> mandsstore.

Brun sæbe er lige så godt og koster kun en brækdel.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 23-05-11 16:00

Den 23/05/11 16.51, Erik Ginnerskov skrev:

> Brun sæbe er lige så godt og koster kun en brækdel.

Mit insektsæbe er hjemmeblandet efter opskriften:

4 dl. vand
0.5 dl. flydende brun sæbe
0.5 dl. husholdningssprit

Det er nu ikke nogen specielt dyr opskrift.

Andreas M. Hansen

Fra : Preben

Dato : 23-05-11 17:42

Den 23.05.2011 kl. 16:59 skrev Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com>:

> Mit insektsæbe er hjemmeblandet efter opskriften:
>
> 4 dl. vand
> 0.5 dl. flydende brun sæbe
> 0.5 dl. husholdningssprit
>
> Det er nu ikke nogen specielt dyr opskrift.

Du bruger rigeligt med sæbe og sprit, så din blanding er noget dyrere end
denne:

1 tsk. fast brun sæbe
1 spsk. sprit
1 l. lunkent vand

--
mvh/Preben

Fra : Boje

Dato : 22-05-11 18:57

Hej.

Samme problem her. Har en nyanlagt frugthave plantet for 5 år siden. Der er
både kirsebær, blommer, æbler og pærer. De sidste 3 år samt desværre også i
år er bladene ædt op, næsten inden de er fuldt udviklede. Uanset frugtart. I
starten undskyldte planteskolen sig med, at vi jo ikke havde haft rigtige
frostvejrsvintre i mange år til at udrydde uhyrerne, men det har vi da så
sandelig haft de seneste 2 vintre, hvilket får mig til at tvivle alvorligt
på den side af sagen som årsag. Husrådstricks som sæbevand mv. har desværre
ikke hjulpet. Gift beregnet til prydplanter og som skulle slå stort set alt
levende ihjel i flg etiketten på dunken ej heller. Pudring med
malationpulver, som skulle være BLADAN og vildt giftigt også for mennesker,
er desværre også resultatløst og kan heldigvis ikke købes af alm. dødelige
mere.

Alligevel ser jeg hvert år bugnende unge frugttræer i diverse fynske
plantager. Jeg har af og til sneget mig ind og konstateret, at stort set
ingen blade har "billetklip" eller er hverken helt eller halvt opædte som
mine.

Profferne ved selvfølgelig noget, vi ikke ved og kan sikkert købe noget, vi
ikke kan.

En sværm af mariehøns kan få øjeblikkelig ansættelse her, bare det ikke
bliver lige så voldsomt som i somrene 75 og 76

Mvh
Boje