Stabil havevander
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-11 19:04

Jeg ved ikke hvor mange vippevandere jeg har købt, men havde jeg fra
starten købt en i en god kvalitet, havde jeg sparet penge.

Vippevandere (fra Harald Skrald o.a.) holder nogle uger og så er det
slut. Når man går ud for at flytte, har vanderen stået stille på det
samme sted i to timer.

Hvor køber man et stabil vander? Om det er vip eller roterende, er for
mig ligegyldigt. Den skal bare være robust og virke år efter år.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-11 19:55

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvor køber man et stabil vander? Om det er vip eller roterende, er for
> mig ligegyldigt. Den skal bare være robust og virke år efter år.

Denne virker fint hos mig på 2. år:

http://www.byggemarked.nu/product.asp?product=1668

Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-11 15:42

Trekroner wrote:

> Denne virker fint hos mig på 2. år:
>
> http://www.byggemarked.nu/product.asp?product=1668

Ligner min til forveksling. Min er 6 år og fungerer upåklageligt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 21-05-11 19:56

Den 21-05-2011 20:03, Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Hvor køber man et stabil vander? Om det er vip eller roterende, er for
> mig ligegyldigt. Den skal bare være robust og virke år efter år.

Køb en ordentlig cirkelvander fremstillet af metal. De fås også som
sektorvandere. De er noget dyrere end vippevanderne, men så har du en
vander der holder i mange år. Besøg en landbrugsmaskinhandel eller
større smedeforretning. De vil sikkert kunne hjælpe dig.

Hilsen Matthias

Fra : .J.S...

Dato : 22-05-11 01:13

"Kurt Hansen" wrote in message

[...]

Her er en der ser proff ud, den er i hvert fald dyr
http://www.treppens.de/Gartengeraete/Bewaesserung/Regner/Perrot-Viereck-und-Kreisregner/TV-2000-Swing-Fan-Perrot-Viereckregner::737.html

Ser ud til at være kvalitet:

http://www.rasendoktor.at/produkte/bewaesserung/regner

http://gartenschlauch-system.de/Regner---Stative---Gartenduschen---Bewaesserungscomputer/?XTCsid=an6o9glanj324ihuk1g3hiqga6

(Har ikke personlig erfaring med modellerne her..).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-11 15:48

Kurt Hansen wrote:

> Hvor køber man et stabil vander? Om det er vip eller roterende, er for
> mig ligegyldigt. Den skal bare være robust og virke år efter år.

Mine forældre havde en gang en dims af facon som en opretstående dåse med et
udgangshul på omkring en cm. i toppen og et føderør til en 1"-slange anbragt
tangentialt i siden. Ingen mekaniske dele, der kan gå i stykker, virker
alene ved vandets centrifugalkraft, når det sendes ind i dåsen fra siden.
Fungerede glimrende som cirkelvander.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Aksel

Dato : 23-05-11 17:34

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker alene ved vandets centrifugalkraft, når det sendes ind i dåsen fra
> siden. Fungerede glimrende som cirkelvander.

Jeg har arvet en fuldstændigt som beskrevet af dig. Den er mindst 80 år
gammel - og virker fint endnu. Alle tiders vander, men spreder dog ikke helt
så langt, som visse nyere.
Mvh
Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-11 22:51

Aksel wrote:

> Jeg har arvet en fuldstændigt som beskrevet af dig. Den er mindst 80
> år gammel - og virker fint endnu.

Ja, ingen bevægelige dele, der kan gå i udu.

> Alle tiders vander, men spreder dog
> ikke helt så langt, som visse nyere.

Det kan man bare indrette sig efter, for til gengæld giver den hurtigere
tilstrækkelig vanding i det dækkede område og skal så bare flyttes lidt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-06-11 20:33

Aksel wrote:

> Jeg har arvet en fuldstændigt som beskrevet af dig. Den er mindst 80
> år gammel - og virker fint endnu.

Husqvarna laver en i plast:

http://shop.xl-byg.dk/produkter/haven/vandings-_og_sproejteartikler/rundvander/husqvarna_classic_rundvander_vandingsareal_100m2_vandingsartikler.htm

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-11 05:15

Tue, 7 Jun 2011 21:32:52 +0200 skrev Erik Ginnerskov:

>Husqvarna laver en i plast:
>
>http://shop.xl-byg.dk/produkter/haven/vandings-_og_sproejteartikler/rundvander/husqvarna_classic_rundvander_vandingsareal_100m2_vandingsartikler.htm

Den er i det mindste så simpel og uden mekaniske, bevægelige dele, at
det ikke går i stykker. Pudsigt at der står, at den dækker 100
kvadratmeter OG at den er til vanding af mindre flader som f.eks.
bede

Tak til øvrige bidragydere. Jeg måtte handle hurtigt og købte en
"cirkelsprutter" i det nærmeste byggemarked. Den har kun sat sig fast
2-3 gange indtil nu. Nu vil jeg være forudseende og købe mig en i god
kvalitet.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-06-11 09:55

Den 08-06-2011 06:14, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> det ikke går i stykker. Pudsigt at der står, at den dækker 100
> kvadratmeter OG at den er til vanding af mindre flader som f.eks.

dette er ikke så selvmodsigende. Netop den type, dækker et givet areal
fint, afhængig af trykket.

//finn

Fra : Klaus G.

Dato : 23-05-11 18:21

> Hvor køber man et stabil vander? Om det er vip eller roterende, er for
> mig ligegyldigt. Den skal bare være robust og virke år efter år.
Jeg har en "HozeLock 2in1", som sættes i jorden med et spyd. Der kan vælges
fin vanding, som ikke når så langt ud og så noget lidt grovere vanding som
når lidt længere.
http://www.nettobuild.dk/hozelock-aquastorm-2in1-360graders-spydsprinkler.html

Den virker endnu, på andet år. Kan bla. købes i Bilka.

--
Klaus G.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-05-11 21:21

>Vippevandere (fra Harald Skrald o.a.) holder nogle uger og så er det
>slut. Når man går ud for at flytte, har vanderen stået stille på det
>samme sted i to timer.

Hvad er nødvendigt at vande så meget hvert år?? Selv vores højbede får bare
20 liter vand hver 14. dag og resten klarer sig fint uden ekstra vanding -
roserne er dog ikke værd at skrive hjem om, men det er så bare ærgerligt.

Du bruger forhåbentligt ikke drikkevand.

Mvh Maria

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-05-11 00:20

Maria Frederiksen skrev:

> Hvad er nødvendigt at vande så meget hvert
> år?

Nysåede planter skal vandes for at spire. Jeg
har sået radiser, spinat, rødbeder, bladselleri,
oregano, basilikum og meget andet - får det
ikke vand, kommer det ikke.

Det kommer naturligvis an på forfoldene, vi har
en stiv vestenvind fra marken mod vest, så alt
skal vandes jævnligt.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Aksel

Dato : 08-06-11 22:11

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor køber man et stabil vander? Om det er vip eller roterende, er for
> mig ligegyldigt. Den skal bare være robust og virke år efter år.

Det er ikke let at finde en rigtig god vander. Jeg har haft adskillige, men
er blevet ved dem, man kan se på linket:
https://picasaweb.google.com/akselptrsn300/08062011?authkey=Gv1sRgCJ6q3dCJgbLkQw&feat=directlink

Den til højre er en gammel håndlavet vander uden mekanik. Det er en
fortrinlig spreder m. diameter 5-7 m. Tåler let urent vand.

De 3 andre vandere er alle fra Gardena.

Nr. 2 fra højre er min allerbedste vander, stabil mekanik, let renseligt
filter, fantastisk rækkevidde, støjsvag og med gode indstillingsmuligheder.
Jeg har 7 af slagsen, som nu har fungeret fint i 3 år. I visse bede er de
sat ned i et ret højt vandrør. Derved vander de henover store buske, og
spredningen øges. Mærkeligt nok, ser man dem ingen steder for tiden.

Nr 3 fra højre er en effektiv roterende spreder med enkle
indstillingsmuligheder - sprede diameter op til 10 m.

Den sidste vippevander fungerer godt, men den er bare ikke særlig holdbar,
da dyserne sidder i en slags pose, som ikke holder mere end ca. 2 - 3 år.
Jeg har haft 8 af dem, men tilbage er kun en enkelt, delvis funktionsduelig.
Dækker et stort areal. Denne vander findes i de fleste "havemarkeder" - er
ret dyr.
Mvh
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-11 14:49

"Aksel" skrev i meddelelsen

> [...]

Dækker et stort areal. Denne vander findes i de fleste "havemarkeder" - er

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Jeg forsøgte at lave sådan en, som din helt til højre, men der kom bare
en stråle (skæv) - hvad er der inden i "beholderen" - en "snegl" eller hva'
?

Mvh
KSor

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-06-11 15:29

Den 09-06-2011 15:49, KS skrev:
> Den til højre er en gammel håndlavet vander uden mekanik. Det er en
> fortrinlig spreder m. diameter 5-7 m. Tåler let urent vand.

Dem jeg husker ligner ikke!

De bestod af en lukket tom rund dåse 6-8 cm ø og 6-7 cm høj, med et hul
~4mm midt i toppen.
Tilslutningsstudsen var loddet på siden af dåsen, forneden, således at
vandtrykket ramte dåsesiden og således med centrifugalkraft nåede
"dysen", og dermed kom ud i en omvendt konisk vandsøjle, med
diameter/spredning som en funktion af vandtrykket.

//finn

Fra : Aksel

Dato : 09-06-11 16:30

"KS" <keld DOT soerensen SNABELA os DOT dk> skrev i en meddelelse
> Jeg forsøgte at lave sådan en, som din helt til højre, men der kom bare
> en stråle (skæv) - hvad er der inden i "beholderen" - en "snegl" eller
> [...]

En lille "snegl".

Den spreder meget fint.