Postkasse ved vejen
Fra : Jørgen

Dato : 16-05-11 15:15

Postmelder

Nu forbereder jeg mig på at anbringe ny postkasse ved mit stakit. Jeg læser
om de mange typer og priser, og så læser jeg også om den POSTMELDER, man kan
installere i den nye box. Der er kun to fabrikater at vælge imellem, og de
er vist meget ens - også i prisen.

Når brevklappen åbnes, sendes trådløst signal ind i huset og markerer, at
"nu er der post".

Her glipper det med den tekniske forklaring. Man får en klokke til at ringe
eller en lampe til at lyse. Hvis man ikke er hjemme, vil den så blive ved at
ringe/lyse, til man kommer hjem? Eller til der ikke er mere batteri?

Kender nogen her dette lille tekniske vidunder og vil fortælle mig, om det
er godt, og hvordan det virker. Der skal tre foskellige slags batterier til,
før den er køreklar. Jeg er næsten fristet til at lave en mere simpel
komstruktion, son jeg har læst om i min søgen på nettet. Man stikker en
lille tung dims op under låget, og når posten kommer, falder dimsen ud. Så
hænger den i en snor og dingler, så jeg kan se den fra mit vindue. Der skal
ikke så mange batterier til

Hilsen Jørgen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-05-11 16:13

Den 16-05-2011 16:15, Jørgen skrev:
> [...]
> hænger den i en snor og dingler, så jeg kan se den fra mit vindue. Der skal

sån et ringeklokke var på tilbud til omkring 150,- i aldi forrige uge.
Den bestod af klokken, 2 trådløse ringetryk og en trådløs melder til at
montere på postkassens klap.
Jeg mener bare den ringede hvis klappen blev motioneret. Jvf en nabo,
var det meget vanskeligt at montere den fornuftigt på klappen, da den
ikke måtte være indeni metalpostkassen.

//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 16-05-11 17:25

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille tung dims op under låget, og når posten kommer, falder dimsen ud. Så
> hænger den i en snor og dingler, så jeg kan se den fra mit vindue. Der

Eller et lille "flag" som de bruger i staterne. Enten skal postbudene
opdrages til at vippe flaget op når de smider noget i, eller også laver man
en simpel mekanik der klarer det lille problem.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-11 20:54

Martin Bak den 16-05-2011 18:24:

http://www.youtube.com/watch?v=d8DabmWBEKY&NR=1

Fra : Armand

Dato : 16-06-11 20:08

Den 16-05-2011 18:24, Martin Bak skrev:

> Eller et lille "flag" som de bruger i staterne. Enten skal postbudene
> opdrages til at vippe flaget op når de smider noget i, eller også laver man
> en simpel mekanik der klarer det lille problem.

Hæ!
A la 'trold i en æske' princippet og hjemmevideoen sat til hver gang en
ny post åbner for brevklappen

--
Armand.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-05-11 17:32

Jørgen <skjelm@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Når brevklappen åbnes, sendes trådløst signal ind i huset og markerer, at
> "nu er der post".

Et oplagt mål forungerne i nabolaget. Så kan de stå og grine ad dig når
du går forgæves

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-05-11 22:18

Jørgen skrev:

> Her glipper det med den tekniske forklaring. Man
> får en klokke til at ringe eller en lampe til at lyse.

Jeg har sådan en postmelder, den giver et signal
inde i køkkenet når klappen bliver åbnet, og så
lyser en lampe indtil den bliver nulstillet.

> Eller til der ikke er mere batteri?

Ulempen er at der sidder et lille kort 12V-batteri i
den, det koster 50-60 kroner hver gang, og den
slags fås ikke som genopladeligt.

> Kender nogen her dette lille tekniske vidunder
> og vil fortælle mig, om det er godt, og hvordan
> det virker.

Ja, det er godt, og det fungerer fint op til 50 meter,
selv gennem tykke murstensvægge. Det eneste
problem er at batteriet er dyrt.

Modtageenheden bruger almindelige AA-batterier,
her bruger jeg de genopladelige, som jeg også
bruger i mus, tastatur, ure, fjernbetjeninger og en
masse andet.

> Jeg er næsten fristet til at lave en mere simpel
> konstruktion

Du må da ikke gå ned på udstyr

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Jørgen

Dato : 17-05-11 16:05

Det er sært, man ikke laver en strømforsyning til den indendørs del af
apparatet, især når der kræves sådan et dyrt batteri. Knapcellerne er
sikkert til postkassen, og de kan ikke være ret dyre. Et komplet sæt
batterier sælges på nettet for 70 kr.

Når postsignalet kun bliver afstillet manuelt, må man være særligt varsom
med anlægget, inden man tager på ferie.

Tak for beretningen.
Jørgen

*************************

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-11 21:58

Jørgen skrev:

> Det er sært, man ikke laver en strømforsyning
> til den indendørs del af apparatet, især når der
> kræves sådan et dyrt batteri.

Det er i den udendørs del det dyre batteri sidder.

Min ser i øvrigt sådan ud:
http://vebel.dk/test/postmelder.png

I røven af den der står i køkkenet, sidder der fire
genopladelige AA-batterier - og i siden et DC-
stik hvor der står 6-9V.

Der fulgte ingen strømforsyning med. Jeg kunne
sikkert godt finde en i skuffen, der kan bruges,
men når den er tændt altid, bruger den strøm
i døgndrift.

Bruger jeg batterier, bruger jeg kun strøm når jeg
lader på dem. En opladning holder omkring 6
måneder, så knalder jeg 4 nyopladede i

Fra : Mads

Dato : 27-05-11 21:20

Hej Allan.

Prøv at søge på dealextreme.com efter det batteri du snakker om. De er ret
billige. Og fragten er gratis. Har købt ret meget derfra.

Mvh
Mads

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-05-11 19:45

On Mon, 16 May 2011 16:15:24 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>eller en lampe til at lyse. Hvis man ikke er hjemme, vil den så blive ved at
>ringe/lyse, til man kommer hjem? Eller til der ikke er mere batteri?

En af mine venner har hacket en mail notifier til at sende en e-mail
når der er post.

Se http://www.youtube.com/user/DarkFoxDK#p/a/u/2/ctdbHmzGhDY + 2
videor mere.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Anders Majland

Dato : 18-05-11 13:35

> En af mine venner har hacket en mail notifier til at sende en e-mail
> når der er post.

Så mangler han bare at udvidde det mekaniske lidt så den selv kan sprætte
kuverterne op og scanne indholdet så det kan vedhæftes som pdf (men så for
arduino'en nok også åndenød )

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-11 23:02

Anders Majland skrev:

> Så mangler han bare at udvidde det mekaniske
> lidt så den selv kan sprætte kuverterne op og
> scanne indholdet

Er det ikke bare at tilmelde sig til e-boks.dk?

Fra : Anders Majland

Dato : 23-05-11 15:21

> Er det ikke bare at tilmelde sig til e-boks.dk?

Det er ikke alt man kan få den vej

Desværre bliver der også flere og flere seperate elektroniske postkasser at
kigge i
- Skat har lavet deres egen
- En af mine banker har også fravalgt e-boks og leverer kun i egen løsning
- Bilka mf tilbyder elektroniske bon'er i deres eget system

osv

/A

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-05-11 22:18

Anders Majland skrev:

> Det er ikke alt man kan få den vej
>
> Desværre bliver der også flere og flere seperate
> elektroniske postkasser at kigge i

Jeg har lavet en lokal html-side med links til dem
jeg bruger, så kommer jeg hele vejen rundt, også
login til banker, Skat, e-boks og en masse andet.

For år tilbage hørte jeg noget om at PostDanmark
ville lave en eller andet form for scannet post - og
sende det videre på mail - men jeg kan ikke finde
noget om det i dag.

Det var vist tilbage i 90'erne.