Bundmateriale i havebassin
Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-05-11 09:58

Jeg har lige plantet et havebassin. Det er mellemstort, har en
irregulær form og forskellige dybder ned til 50 cm.

Jeg kan ikke fordrage at se på plastic, kurve og potter, elkabler m.m.
og jeg har ikke tænkt mig at holde guldfisk, så om vanddybden kun er
20 cm, er fint for mig.

Der vil jo, helt naturligt, kommer frøer og andet godtfolk og de vil
jeg bore sig ned og overvintre. Hvad lægger man som bund? Jord duer
vel ikke, men er det så sand? Og hvor tykt lag skal frøerne have for
at kunne overleve?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Jens G

Dato : 15-05-11 10:54

On Sun, 15 May 2011 10:58:03 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid>
wrote:

> [...]
>jeg bore sig ned og overvintre. Hvad lægger man som bund? Jord duer
>vel ikke, men er det så sand? Og hvor tykt lag skal frøerne have for

Og om 50cm vand er nok? Hvis ikke det bliver en hård vinter, og vandet
er iltrigt nok, kan frøerne godt overleve.

Vi har et fiskefrit havebassin med ca. 6 m2 overflade, og ca. 80 cm
hvor det er dybest. Om vinteren har jeg en pumpe kørende som pumper
vand op mod overfladen. De sidste to vintre er overfladen dog
alligevel frosset helt til i perioder, med det resultat at de
overvintrende frøer desværre er døde. Sikkert af iltmangel og stigende
mængder af skadelige stoffer i vandet fra de rådnende plantedele der
er i bassinet.

Jeg er ikke sikker på at frøerne borer sig ned i bunden. Jeg tror bare
de går ind under nogle plantedele, eller lignede, og ligger og venter
på forår. Og grunden til at jeg mener det, er at de døde frøer jeg har
fisket op, nærmest har ligget på den måde.

Det ærgrer mig virkelig at frøerne er døde. Det er grønne frøer vi har
haft, og de er virkelig underholdende at iagttage, samtidig med at de
snupper mange insekter. Selv hvepse tager de gerne. Og mindre
dræbersnegle. Så inden næste vinter skal jeg have anskaffet en bedre
pumpe, så der hele tiden er hul til overfladen.

Lige nu er der et mylder af salamandre i bassinet.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-05-11 14:28

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen
> Jeg kan ikke fordrage at se på plastic, kurve og potter, elkabler m.m.
> og jeg har ikke tænkt mig at holde guldfisk, så om vanddybden kun er
> 20 cm, er fint for mig.

20 cm er ikke nok, hvis noget skal kunne overleve, da det vil kunne
bundfryse i normale vintre, og det kan hverken fisk eller frøer tåle.

Det vil ikke kun være kulden, der slår dem ihjel også iltmangel med
mindre du sørger for at der er et isfrit hul, så der kan komme ilt ned i
vandet.

Jan

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-05-11 14:53

Sun, 15 May 2011 15:27:55 +0200 skrev Jan Vestergaard:

> [...]
>
>Det vil ikke kun være kulden, der slår dem ihjel også iltmangel med
>mindre du sørger for at der er et isfrit hul, så der kan komme ilt ned i

Isfrit hul skal jeg nok sørge for, men dybden i et færdigt bassin kan
jeg jo ikke ændre på.

Jeg fylder gerne op, så vandet kun er 15-20 cm dybt, hvilket vil give
30-35 cm på det dybeste sted; det er det bedste jeg kan tilbyde
padderne. De kommer jo under alle omstændigheder, så jeg må gøre det
så godt som muligt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-05-11 17:24

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

<snip>

> Hvad lægger man som bund? Jord duer vel ikke, men er det så sand?

Bentonit. Du kan lave en prøve med kattegrus - typen der klumper, det er
Bentonit - for at se hvordan det virker.

--
Ikke ham på Facebook.