Snegle ... igen
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-05-11 06:49

Hvad er jeres foretrukne middel mod dræbersnegle? Der findes
efterhånden så meget i handelen, at der er uoverskueligt.

Vi har i et par år bekæmpet mekanisk, men det er jo lidt af et
Sisyfosarbejde, når man har så mange som vi har. 500 om dagen ...
mindst.

Mine to største problemer er Hosta og køkkenhaven generelt. I år har
vi taget nye højbede i brug, men de skal såmænd nok finde derop.
Jeg vil gerne drive køkkenhaven økologisk, så gift der (kan) optages i
planterne, skal helst undgås.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Sælges: Lejlighed med udsigt over grønt område og parketgulv.

Fra : Leif Neland

Dato : 14-05-11 07:27

Den 14-05-2011 07:48, Kurt Hansen skrev:
> Hvad er jeres foretrukne middel mod dræbersnegle? Der findes
> efterhånden så meget i handelen, at der er uoverskueligt.

Ænder.

Leif

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-05-11 07:35

Sat, 14 May 2011 08:27:20 +0200 skrev Leif Neland:

>Ænder.

Rapt svar

Jeg har ikke fået gravet ud til den planlagte sø endnu, men det kunne
da være en mulighed til den tid. Hønsehuset må også vente til næste
år. Vildsvin måske?

Fra : Leif Neland

Dato : 14-05-11 08:04

Den 14-05-2011 08:34, Kurt Hansen skrev:

> Jeg har ikke fået gravet ud til den planlagte sø endnu, men det kunne
> da være en mulighed til den tid. Hønsehuset må også vente til næste
> år. Vildsvin måske?

Så foretrækker jeg snegle. På den anden side, har man vildsvin i haven,
er snegle nok et mindre problem.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-05-11 13:43

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Rapt svar
>
> Jeg har ikke fået gravet ud til den planlagte sø endnu, men det kunne
> da være en mulighed til den tid. Hønsehuset må også vente til næste
> år. Vildsvin måske?

Pindsvin?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-05-11 16:14

Sat, 14 May 2011 14:42:51 +0200 skrev Axel Hammerschmidt:

>Pindsvin?

Hvor køber man sådan nogen? De behøver ikke at være stambogsførte

Jeg har en stor grund med masser af træer og anden bevoxning, men jeg
har aldrig set en pindgris på matriklen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-05-11 21:10

Kurt Hansen skrev:

> Jeg har en stor grund med masser af træer
> og anden bevoxning, men jeg har aldrig set
> en pindgris på matriklen.

Jeg ser dem jævnligt futte her over græsset ved
solnedgang, og en del forvilder sig ind i udhuset.

Hvor mange vil du have, og hvor i landet bor du?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Anelise

Dato : 14-05-11 21:34

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> solnedgang, og en del forvilder sig ind i udhuset.
>
> Hvor mange vil du have, og hvor i landet bor du?

hej Allan
man bør ikke flytte pindsvin fra den ene lokalitet til den anden. Man kan
som oftest ikke se forskel på hanner og hunner, og derfor kan du risikere at
fjerne en pindsvinemor fra hendes nyfødte unger.

venlig hilsen
Anelise

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-05-11 22:14

Anelise skrev:

> Man kan som oftest ikke se forskel på hanner
> og hunner

Jo, det er bare at tælle - hanner har en pik mere

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-05-11 06:32

Sat, 14 May 2011 23:13:58 +0200 skrev Allan Vebel:

>Jo, det er bare at tælle - hanner har en pik mere

Godt man ikke er pindsvinehan. Parring kan, hvis "man" ikke er MEGET
forsigtig og har fuldstændig styr på sit lem, meget vel blive en
blodig affære
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-05-11 17:32

Anelise <anelise@mail.telenor.dk> wrote:

<snip>

> man bør ikke flytte pindsvin fra den ene lokalitet til den anden. Man kan
> som oftest ikke se forskel på hanner og hunner, og derfor kan du risikere at
> fjerne en pindsvinemor fra hendes nyfødte unger.

Det er vel næppe et problem på denne tid af året? De er lige kommet ud
af vinterhi. Jeg så den første i haven sidste uge ved solnedgang.

(Hvis der er nogen her, der læser dagbladet Sjællandske fra idag, så er
der en historie på bagsiden af 1. sektion, Læsernes Galleri om hvordan
pindsvin i vores have gik i kattefælde sidste efterår. Der er bla. et
billede vi tog, da een af dem blev vejet. 1200 gram. Det må vist være en
rekord?)

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-05-11 18:11

x-post: dk.fritid.hus-og-have, dk.fritid.dyr.kat

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> [...]
> om hvordan pindsvin i vores have gik i kattefælde sidste efterår.
> Der er bla. et billede vi tog, da een af dem blev vejet. 1200

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/1200GramPindsvin.jpg>

Historien, som jeg skrev i en mail til Sjællandske, Læsernes Galleri:

: Jeg sender 3 billeder.
:
: 1200GramPindsvin er, som det fremgår, vejning af et pindsvin på
: 1200 Gram. Forhistorien var, at vores dejlige røde tilløbne hankat
: på ca 10 år - som vi havde taget os af i 3 år - var blevet
: overfaldet af en strejfende hankat, som led af både katteleukæmi
: (FeLV) og katteaids (FIV) hvorved vores kat blev smittet. Den
: måtte aflives, men den strejfende hankat blev ved at komme i vores
: have så vi kunne ikke anskaffe en ny. Vi kontaktede Kattens Værn
: som stillede en fælde til rådighed. Det er den man ser i
: baggrunden. Men det tog nogen tid inden katten gik i fælden. I
: mellemtiden skete det nogle gange, at et pindsvin fik færten af
: kattemaden og havnede i fælden hvorved vi kunne veje pindsvinet.
: Billedet er taget tidligt i forløbet, den 30 september 2010 - bare
: ca 2 uger efter vores kat blev aflivet. Det fortsatte hen mod
: november før vi fik den smittede kat i fælden.
:
: Grunden til vi vejede pindsvinene var, at de skal veje over ca 700
: gram for at overleve vinterhien. Vi havde faktisk 2 små søstre der
: kom og spiste på vores terrasse indtil midt i november og som da
: kun vejede ca 400 gram. De ville ikke kunne overleve vinteren, så
: vi kontaktede plejer Lotte Martens i Vemmelev fra Pindsvinevenner
: i Danmark som så har haft søstrene på mad og hjem igennem
: vinteren. Vi får dem snart tilbage, når de er kommet op på den
: rigtige vægt.
:
: Toppi-mis1 er et billede af vore nye killing, som hedder Toppi og
: som vi fik gennem Kattens Værns katteinternat ved Slagelse
: Dyrhospital. Katte elsker jo æsker. Billedet er taget ca en måned
: efter vi fik ham og hvor han så må være ca 7 måneder gammel.
:
: Toppi-mis2 er taget idag og inspireret af billedet på bagsiden af
: Sjællandske taget af Anne Hansen. Han gemmer sig i rabarberbedet.

Og billederne af katten:

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Toppi-mis1.jpg>

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Toppi-mis2.jpg>

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Anelise

Dato : 16-05-11 19:15

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> <http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Toppi-mis2.jpg>
>

> --
> Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Toppi ser ud til at være en skøn kat, der er ikke noget så dejligt som
legesyge halvstore killinger.

venlig hilsen
Anelise, som selv har "genbrugs"katte og som også er pindsvineven.

her kan du se alle mine dyr:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1482&limit_start=0&limit_user=15

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-05-11 06:34

Sat, 14 May 2011 22:10:05 +0200 skrev Allan Vebel:

>Jeg ser dem jævnligt futte her over græsset ved
>solnedgang, og en del forvilder sig ind i udhuset.
>
>Hvor mange vil du have, og hvor i landet bor du?

Njaaarh, Viborg. Men, som Anelise skriver, man skal nok ikke flytte
dem. Nu må vi se, måske kommer de af sig selv.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-05-11 17:14

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Njaaarh, Viborg. Men, som Anelise skriver, man skal nok ikke flytte
> dem. Nu må vi se, måske kommer de af sig selv.

Lær mer' om pindsvin:

http://pindsvin.dk/

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-05-11 22:57

Kurt Hansen skrev:

> Njaaarh, Viborg.

Den er helt i Vinkel

Fra : Max

Dato : 14-05-11 21:26

Hej Kurt

> Jeg har en stor grund med masser af træer og anden bevoxning, men jeg
> har aldrig set en pindgris på matriklen.

Jeg har en lille grund i et villakvarter inde i en by, jeg ser heller ikke
pindgrisene særlig tit, men de er er hver nat, det vidner deres
kulsorte små aflange efterladenskaber om :)

Max

Fra : Klaus

Dato : 14-05-11 15:47

Den 14-05-2011 08:27, Leif Neland skrev:

> Ænder.
>
> Leif

Vi har også prøvet ænder (moskusænder), men de tramper de små
plantespirer ned, så det gik vi væk fra.

Vi har også prøvet med flis fra cacao-bønner, de skarpe kanter skulle
skabe en ru overflade, som afholder sneglene fra at komme ind til
planterne. Men den søde duft tiltrak flere snegle, så det duede heller
ikke.

Vi har en genbo som lavede et el-hegn, men det var lidt besværligt at
holde fri for ukrudt.

En anden genbo har sat plader op med en kant, der har et 30 graders buk.
Han synes det virker nogenlunde. Det kan jo stadig ikke undgås at
trillebør, spade, støvler og andre redskaber bringer små snegle med ind
i det sneglefri område.

Vi har også haft øl-fælder og synes det virkede rimelig godt, selvom det
er trist at bruge øl til den slags

Vi endte faktisk med at opgive at have køkkenhave. Den blev gravet op
for nogle år siden, og så plantede jeg 35 vinstokke, dem vil sneglene
ikke angribe, til gengæld laver jeg 25 liter liflig vin hvert år.
Derudover har jeg et drivhus på 30 kvm., hvis sneglene bliver for
anmassende, så bruger jeg noget feramol. Jeg ved ikke om det er
økologisk, men det virker.

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Anelise

Dato : 14-05-11 17:11

> anmassende, så bruger jeg noget feramol. Jeg ved ikke om det er økologisk,
> [...]

Ferramol er bestemt ikke økologisk, og er man så heldig at have pindsvin i
sin have (der elsker at æde snegle incl. dræbersnegle), så dør de, hvis de
æder snegle, der har spist Ferramol.
mvh
Anelise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-05-11 06:35

Sat, 14 May 2011 18:10:42 +0200 skrev Anelise:

>Ferramol er bestemt ikke økologisk, og er man så heldig at have pindsvin i
>sin have (der elsker at æde snegle incl. dræbersnegle), så dør de, hvis de
>æder snegle, der har spist Ferramol.

Det var så advarslen. Hvad er den alternative løsning?

Mine grøntsager står i højbed og der kravler pindsvinene nok ikke op.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 15-05-11 09:08

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev>
> Mine grøntsager står i højbed og der kravler pindsvinene nok ikke op.

Så er det da oplagt at slå et bræt på, 45 grader, og herunder smøre
kunstgødningsvælling.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-05-11 10:00

Sun, 15 May 2011 10:08:26 +0200 skrev Preben R. Sørensen:

>"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev>
>>

>Så er det da oplagt at slå et bræt på, 45 grader, og herunder smøre
>kunstgødningsvælling.

Mine højbede er støbt i beton, så det er ikke så nemt, men det er vel
også lidt upraktisk, når man skal arbejde i bedet?

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 15-05-11 10:40

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i

> Mine højbede er støbt i beton, så det er ikke så nemt, men det er vel
> også lidt upraktisk, når man skal arbejde i bedet?

Hvis du er ferm nok, kunne du jo støbe en kant, den behøver ikke fylde
alverden. En 'flap' af noget tyndt og let kunne også monteres med silicone.

Men find noget kunstgødning der ikke har en grim farve på betonen, og så mal
forneden, for at prøve virkningen. Det skal så blot friskes op efter regn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus

Dato : 15-05-11 13:01

Den 15-05-2011 11:40, Preben R. Sørensen skrev:

> "Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i

> Hvis du er ferm nok, kunne du jo støbe en kant, den behøver ikke fylde
> alverden. En 'flap' af noget tyndt og let kunne også monteres med silicone.

Jeg har hørt, at nogen bruger en tagrende, de vender om og monterer ind
i siden på toppen af højbedets kant.
--
mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Anelise

Dato : 15-05-11 10:28

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Sidste år brugte jeg med godt resultat "dræber-negle fælden" fra
www.snailtrap.dk, der fangede jeg 15-20 snegle pr. fælde, men jeg har læst,
at man kan lave noget lignende selv:

Man tager en tom og skyllet mælkekarton af dem med skruelåg, hælder en
(discount)-øl i - (alternativt vand + lidt sukker og gær, men jeg synes, det
lyder lettere med øl), anbringer kartonen lidt skråt i bedet, jeg har tænkt
mig at lægge en mursten under den øverste del, således at sneglene rutscher
ned i bunden af kartonen, når de tiltrukket af øllugten kryber ind ad
hullet.
Når kartonen er fuld af døde snegle, skruer man låget på og smider kartonen
i affaldssækken.
God sneglejagt
mvh Anelise

Fra : Preben

Dato : 14-05-11 09:46

Den 14.05.2011 kl. 07:48 skrev Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid>:

> Hvad er jeres foretrukne middel mod dræbersnegle? Der findes
> efterhånden så meget i handelen, at der er uoverskueligt.

Ferramol.
http://www.snegleforum.dk/shop/search-1.html?keyword=ferramol
Priserne varierer meget, så kig dig godt omkring. Kan ofte fås til ca. kr.
70 pr. kg.

--
mvh/Preben

Fra : Emil

Dato : 14-05-11 17:43

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

>Hvad er jeres foretrukne middel mod dræbersnegle? Der findes
>efterhånden så meget i handelen, at der er uoverskueligt.

Her:
<http://www.walter-lystfisker.dk/index.htm>
Gå ind på nyheder, og klik på "Snegledræber med strøm".

Her kan du læse, at Bauhaus engang havde en færdig snegledræber til
salg.
Jeg har dog aldrig set den.

m.v.h. Emil

Fra : Preben

Dato : 14-05-11 18:54

Den 14.05.2011 kl. 18:10 skrev Anelise <anelise@mail.telenor.dk>:

> sin have (der elsker at æde snegle incl. dræbersnegle), så dør de, hvis
> de
> æder snegle, der har spist Ferramol.

Hvor ved du det fra?

--
mvh/Preben

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 15-05-11 09:44

On Sat, 14 May 2011 07:48:49 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid>
wrote:

> [...]
>vi taget nye højbede i brug, men de skal såmænd nok finde derop.
>Jeg vil gerne drive køkkenhaven økologisk, så gift der (kan) optages i

Hej

Flere ser ud til ud til have succes med elektriske sneglehegn og de er
især velegnede til højbede. I princippet er det bare to stykker tråd
med en svag elektrisk spænding imellem f. eks. 12 V.
Søg f.eks. på: sneglehegn el i Google. Der er også færdige produkter
på markedet.

Selv har jeg ikke prøvet det endnu, men skal nok snart igang, da
sneglene sidste år blev set kun 50 m fra min matrikel - suk. Jeg
elsker pindsvin, så gift er ikke en mulighed for mig.

Mvh. Jørgen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-05-11 10:26

Sat, 14 May 2011 07:48:49 +0200 skrev Kurt Hansen:

> [...]
>vi taget nye højbede i brug, men de skal såmænd nok finde derop.
>Jeg vil gerne drive køkkenhaven økologisk, så gift der (kan) optages i

Jeg fandt selv den metode jeg foretrækker at forsøge mig med:
nematoder: http://fpn.dk/bolig/article1711451.ece

Princippet er, at sneglene smittes med bakterier, dør og bliver ædt af
deres artsfæller, som dør og bliver ædt o.s.v.