glyphosat og Bjørneklo - Blandingsforhold?
Fra : Ingensen

Dato : 11-05-11 12:49

Hej, jeg har købt en dunk "glyphosat" hos en butik for landmænd.

Nu vil jeg gerne inden brug, lære at blande det rigtigt, så man så vidt
mulig undgår at ødelægge grundvandet.

Jeg skal bruge det til 2 ting.

1: Brug i en ATV sprøjte, til bekæmpelse af græs / ukrudt på større areal af
gårdsplads (perlesten)

2: Brug i 5 Liters Ryg Sprøjte, til bekæmpelse af bjørneklo.

Håber på at få lidt hjælp til disse blandingsforhold.

Hilsen Jan

Fra : Max

Dato : 11-05-11 12:54

Hej Ingensen

> Hej, jeg har købt en dunk "glyphosat" hos en butik for landmænd.

Står det ikke på dunken ?

Ellers kan de oplyse det i butikken.

Max

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 11-05-11 14:13

Den 11-05-2011 13:49, Ingensen skrev:
> [...]
>
> 2: Brug i 5 Liters Ryg Sprøjte, til bekæmpelse af bjørneklo.
>
> Håber på at få lidt hjælp til disse blandingsforhold.

Det kan være meget svært at lave den rette dosering, for hvor hurtigt
kører eller går du?
Hvor bred er din sprøjte?
Hvilken dyser bruger du?
Hvad er dit dysetryk?

Og der er sikkert flere ting der skal tages hensyn til.

Så vidt jeg husker, så bruger man typisk 2-3 liter blandet op i 200
liter vand pr. hektar afhængig af hvad der skal bekæmpes. Gælder i
landbruget.

Folk som ingen erfaring har i sprøjtning, er slemme til at overdosere,
for de vil være sikre på at ukrudtet dør. Men man kan altså kun slå det
ihjel én gang.
Efter min mening burde privatfolk slet ikke have lov til at købe al den
kemi.
Hilsen M<tthias

Fra : Leif Neland

Dato : 11-05-11 20:28

Den 11-05-2011 15:13, Matthias H. Matthiessen skrev:

> Så vidt jeg husker, så bruger man typisk 2-3 liter blandet op i 200
> liter vand pr. hektar afhængig af hvad der skal bekæmpes. Gælder i
> landbruget.

Mål X liter vand op (uden "stof"), og se, hvor mange m^2 det rækker til.
På dunken står, hvor meget "stof", der skal bruges pr hektar = 10.000 m^2

Så kan du regne ud, hvor meget stof, du skal bruge i X liter.

Leif

Fra : Bent E.

Dato : 11-05-11 15:01

Ingensen wrote:
> [...]
>
> 2: Brug i 5 Liters Ryg Sprøjte, til bekæmpelse af bjørneklo.
>
> Håber på at få lidt hjælp til disse blandingsforhold.

1:40, altså 1 liter roundup (f.eks.) bliver til 25 liter.
Dette er iflg. vejledn. på æsken, og virker i hvert fald fint på
skvalderkål.

Bent E.

Fra : Klaus G.

Dato : 11-05-11 15:18

> 1:40, altså 1 liter roundup (f.eks.) bliver til 25 liter.
> Dette er iflg. vejledn. på æsken, og virker i hvert fald fint på
> skvalderkål.
Det må være noget fortyndet kemi du har fået fat i, for 1:40 lyder meeget
stærkt.

12 g Glyphosat pr. 100 m2 har jeg hørt fol sige...

--
Klaus G.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-05-11 10:38

"Bent E." <elnef@dsa-net.invalid> skrev i meddelelsen
> 1:40, altså 1 liter roundup (f.eks.) bliver til 25 liter.
> Dette er iflg. vejledn. på æsken, og virker i hvert fald fint på
> skvalderkål.
> Bent E.

Det er her matematikken ikke stemmer - du skal have samme enhed før og
efter :

Da 1 liter = 1000 ml, så får du et forhold, der hedder 40:1000 som kan
forkortes til 1:25

Jan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-05-11 03:32

On 11 Maj, 16:00, "Bent E." <el...@dsa-net.invalid> wrote:

> 1:40, altså 1 liter roundup (f.eks.) bliver til 25 liter.
> Dette er iflg. vejledn. på æsken, og virker i hvert fald fint på
> skvalderkål.

Det gælder i hvert fald ikke den udgave han har købt. Det er sikkert
en med 360 g aktivt stof pr. liter og den "koncentrede" som man køber
i byggemarkeder er oftest på 120 g.

--
Christian

Fra : Preben

Dato : 11-05-11 15:25

Den 11.05.2011 kl. 16:00 skrev Bent E. <elnef@dsa-net.invalid>:

> 1:40, altså 1 liter roundup (f.eks.) bliver til 25 liter.
> Dette er iflg. vejledn. på æsken, og virker i hvert fald fint på
> skvalderkål.
>
> Bent E.

Det er jo helt skørt. Hvordan kan du få 1 liter til 25 liter vand til at
blive blandingsforhold 1:40?
Det tror pokker, at det virker fint på skvalderkål, det er jo vildt
overdoseret.
50 ml. passer til 5 liter vand, også til skvalderkål. Det giver et
blandingsforhold på 1:100. Til almindeligt græs kan blandingsforhold 1:200
sagtens gøre det.

--
mvh/Preben

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-05-11 16:32

Den 11-05-2011 16:24, Preben skrev:
> Det er jo helt skørt. Hvordan kan du få 1 liter til 25 liter vand til at
> blive blandingsforhold 1:40?

Det er jo netop forklaringen på at private altid overdoserer, når man
regner på den måde

//finn

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 11-05-11 16:38

> [...]

> 50 ml. passer til 5 liter vand, også til skvalderkål. Det giver et
> blandingsforhold på 1:100. Til almindeligt græs kan blandingsforhold

Det er noget vrøvl du skriver.

Blandingsforholdet siger jo ikke noget når det står alene.
Bruges der 1 liter færdigblanding pr. f.eks. 100 m2 eller 5 liter?
Man er da nødt til at vide, hvor mange liter der udsprøjtes.
Hvis man kan udsprøjte meget meget lidt, så behøver kemikaliet ikke
fortyndes, men pøser man ud over det hele, så skal der kun meget lidt
kemi i en liter.
Når man skal bekæmpe ukrudt, så drejer det sig om at udsprøjte x antal
gram aktiv stof pr. m2
Nogle ukrudtsarter har behov for flere gram end andre. Derfor er der
også anbefalet forskellige doseringer.

Hilsen Matthias

Fra : Bent E.

Dato : 11-05-11 21:00

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vvbmbabwqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> skvalderkål.
>
> Bent E.

Det er jo helt skørt. Hvordan kan du få 1 liter til 25 liter vand til at

Som jeg skrev, så er det det der står æsken.
40 ml i 1 liter vand, eller 1 liter i 25 liter vand.
Hos mig er der nok til 100år.

mvh Bent E.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-11 06:11

On Wed, 11 May 2011 16:24:36 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Det tror pokker, at det virker fint på skvalderkål, det er jo vildt
>overdoseret.

Det kan du ikke sige noget som helst om, så længe du kun kender
blandingsforholdet. Kan han strække de 41 liter sprøjtevæske til i
omegnen af 2000 kvadratmeter, så passer pengene.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben

Dato : 11-05-11 17:22

Den 11.05.2011 kl. 17:37 skrev Matthias H. Matthiessen
<matthiessen@dioder.dk>

> Det er noget vrøvl du skriver.

Nej, det er ikke noget vrøvl, når vi taler om privat brug med f.eks. en 5
liter sprøjte. Det er selvfølgelig korrekt, at det er den udsprøjtede
mængde pr. m2 det drejer sig om, men i en almindelig have bruger du jo
ikke en traktor og sprøjtedyser, hvor den nøjagtige mængde kan beregnes.

Mit forslag bygger på mange års erfaringer med en 5 liters sprøjte og en
ganghastighed som gør, at der udsprøjtes en beskeden mængde på hver
plante. Det virker med den dosering, jeg har forslået.
Hvis du selv har et praktisk anvendeligt forslag til den almindelige
haveejer uden traktorsprøjte, synes jeg du skulle dele det med os andre.

> Nogle ukrudtsarter har behov for flere gram end andre. Derfor er der
> også anbefalet forskellige doseringer.

Det var vel også det, jeg gav udtryk for.

--
mvh/Preben

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 11-05-11 18:56

Den 11-05-2011 18:22, Preben skrev:
> [...]
> Hvis du selv har et praktisk anvendeligt forslag til den almindelige
> haveejer uden traktorsprøjte, synes jeg du skulle dele det med os andre.

Mit praktiske forslag er, at privates brug af sprøjtegifte skal
forbydes. Ganske enkelt.
Før i tiden kunne man godt klare sig uden, men i dag skal det hele helst
være klinisk rent og friseret. Uden brug af håndkraft selvfølgelig.

Hilsen Matthias

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-11 06:15

On Wed, 11 May 2011 19:55:34 +0200, "Matthias H. Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

>Mit praktiske forslag er, at privates brug af sprøjtegifte skal
>forbydes. Ganske enkelt.

Så langt ville jeg ikke gå, men jeg så gerne at det krævede en form for
kursus at få lov, som privatperson
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-11 06:14

On Wed, 11 May 2011 18:22:11 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>liter sprøjte. Det er selvfølgelig korrekt, at det er den udsprøjtede
>mængde pr. m2 det drejer sig om, men i en almindelig have bruger du jo
>ikke en traktor og sprøjtedyser, hvor den nøjagtige mængde kan beregnes.

Du kan måle dig frem til en ret nøjagtig mængde væske udsprøjtet pr. m2,
lige så let med en tryksprøjte med en enkelt dyse, som du kan med en
traktorsprøjte med mange dyser.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 12-05-11 17:19

Den 12-05-2011 07:13, Mads Lie Jensen skrev:

> Du kan måle dig frem til en ret nøjagtig mængde væske udsprøjtet pr. m2,
> lige så let med en tryksprøjte med en enkelt dyse, som du kan med en
> traktorsprøjte med mange dyser.

Bortset fra at man med en håndsprøjte ikke sprøjter hele græsplænen, men
kun ukrudtsplanten.

Leif

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-11 21:31

Ingensen wrote:

> 2: Brug i 5 Liters Ryg Sprøjte, til bekæmpelse af bjørneklo.

Hvorfor overhovedet bruge kemi? Bjørneklo tåler ikke konstant at blive
hakket om - den dør af det. Så kom i gang med akkut stålforgiftning.

Det samme gælder for øvrigt skvalderkål - hak det om og hold det nede.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-11 06:17

On Wed, 11 May 2011 22:31:07 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Hvorfor overhovedet bruge kemi? Bjørneklo tåler ikke konstant at blive
>hakket om - den dør af det. Så kom i gang med akkut stålforgiftning.

Eller bedre, man kan med en spade krave hjerteskuddet over inden de
bliver for store om foråret, det skulle være rigtig effektivt.

>Det samme gælder for øvrigt skvalderkål - hak det om og hold det nede.

Mine 'kål breder sig desværre nemt ud i det græs som klippes relativt
tit.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-11 23:16

Mads Lie Jensen wrote:

> Mine 'kål breder sig desværre nemt ud i det græs som klippes relativt
> tit.

Så længe dine skvalderkål har rodforbindelse til nogen, der ikke bliver
holdt nede, får de til stadighed kraft nok til at gro videre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : ABJ

Dato : 11-05-11 22:17

"Ingensen" <nej@tak.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> 2: Brug i 5 Liters Ryg Sprøjte, til bekæmpelse af bjørneklo.
>
> Håber på at få lidt hjælp til disse blandingsforhold.

Roundup sælges i mange koncentrationer, den til havebrug er ofte 1 dl til 5
l vand, altså 1:50, landmænd kan købe en der skal blandes 2 l til 1000 altså
1.500.

Fra : Preben

Dato : 12-05-11 08:01

Den 11.05.2011 kl. 22:00 skrev Bent E. <elnef@dsa-net.invalid>:

> Som jeg skrev, så er det det der står æsken.
> 40 ml i 1 liter vand, eller 1 liter i 25 liter vand.
> Hos mig er der nok til 100år.

Det er da heller ikke et blandingsforhold på 1:40, det er 1:25.

--
mvh/Preben