Millioner af mælkebøtter
Fra : Allan Vebel

Dato : 10-05-11 23:37

I dag har jeg brugt 4 timer med en gasbrænder,
sådan et lille buet rør med en gasflaske i enden.

Jeg har brændt mælkebøttefrø i tusindvis, der er
omkring 100 frø på hver plante, der kan blive til
en ny plante, og hermed udvikle sig til endnu flere.

Bagefter kørte jeg det hele igennem med
havetraktoren - og adskillige at dem er endnu er
gule, nåede at dukke sig

Vi har næsten 3000m2 grund, med marker til alle
4 sider, og en landevej gennem forhaven mod vest:

http://maps.google.dk/maps?hl=da&ie=UTF8&ll=55.088736,10.355352&spn=0.000857,0.003862&t=h&z=19

Hvad gør I andre for at holde mælkebøtter nede?

Til aften gik jeg endnu en tur med gasbrænderen,
for at tage de frø der nu ligger ned mod plænen,
så er de også dræbt

Dem mellem fliserne og i bedene fik en ekstra tur
med varme på bladene, så går de ud efterhånden,
men der er jo millioner af dem.

Nå, lige nu ser plænen fin ud efter turen, men det
varer sikkert ikke mange dage før mælkebætterne
tager over igen.

Skal der helt andre midler til?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-05-11 00:10

Allan Vebel kom med denne ide:
> Hvad gør I andre for at holde mælkebøtter nede?

Intet! :)

Jeg nyder synet af dem! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 11-05-11 04:33

Den 11-05-2011 01:10, Hans Paulin (6310) skrev:
> Allan Vebel kom med denne ide:
>
> Intet! :)
>
> Jeg nyder synet af dem! :)

Det samme her.
Hilsen Matthias

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 11-05-11 10:15

Matthias H. Matthiessen wrote:

> Det samme her.

Ditto! En af velsignelserne ved at bo på landet.
--
Lisbet

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-05-11 04:37

Wed, 11 May 2011 00:36:46 +0200 skrev Allan Vebel:

>Vi har næsten 3000m2 grund, med marker til alle
>4 sider, og en landevej gennem forhaven mod vest:
>
>http://maps.google.dk/maps?hl=da&ie=UTF8&ll=55.088736,10.355352&spn=0.000857,0.003862&t=h&z=19

Hvor er din omtalte køkkenhave? Nå, det er måske ligesom hos mig:
billedet er flere år gammelt og dermed ikke opdateret:

http://maps.google.dk/maps?hl=da&ie=UTF8&ll=55.088736,10.355352&spn=0.000857,0.003862&t=h&z=19

>Hvad gør I andre for at holde mælkebøtter nede?

Foreløbigt ingenting. En del af det der ligger ud i græs, skal
efterhånden inddrages til prydhave og den plæne der skal være til sin
tid, skal nyanlægges.

>Skal der helt andre midler til?

Med et mælkebøttejern, der får (det meste af) roden med, er vel det
eneste økologiske alternativ. Da græsplænen ikke skal spises, kunne du
jo også vælge et hormonmiddel.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Sælges: Lejlighed med udsigt over grønt område og parketgulv.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 11-05-11 04:59

> Hvad gør I andre for at holde mælkebøtter nede?

Nogen høster skidtet og sælger det:
http://www.maelkebottesaft.dk/

Leo Havmøller.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-05-11 10:53

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i meddelelsen
> Nogen høster skidtet og sælger det:
> http://www.maelkebottesaft.dk/

Ja - det er fine sage - man kan også lave vin af dem

Mine bliver bare klippet sammen med græsset - egentlig lidt synd - de er
jo meget pæne

Jan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-05-11 12:56

Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

<snip>

> Hvad gør I andre for at holde mælkebøtter nede?

Jeg nøjes med at fjerne dem fra græsplænen og tilstødende bede.

Problemet er bladene, som breder sig vandret og dækker for græsset. Til
sidst er der kun mælkebøtter tilbage, intet græs.

<snip>

> Nå, lige nu ser plænen fin ud efter turen, men det
> varer sikkert ikke mange dage før mælkebætterne
> tager over igen.
>
> Skal der helt andre midler til?

Et mælkebøtte jern. Hiv dem op med roden.

Her til foråret og tidlig sommer skal man ud hver dag.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Klaus G.

Dato : 11-05-11 15:13

> Skal der helt andre midler til?
Kemi. Køb noget plænerens og sprøjt plænen. Det afliver desuden alt andet
end græsset. Så hvis der er andet du gerne vil beholde, så har du nok tabt
:)

--
Klaus G.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 11-05-11 16:16

Den 11-05-2011 00:36, Allan Vebel skrev:
> [...]
>
> http://maps.google.dk/maps?hl=da&ie=UTF8&ll=55.088736,10.355352&spn=0.000857,0.003862&t=h&z=19
>

> Hvad gør I andre for at holde mælkebøtter nede?

Gør som os. Flyt ind til byen, evt. lejlighed eller rækkehus med naboer
til begge sider som os. Vi har ingen problemer med mælkebøtter. (skrevet
med et smil på læben som modsvar til indlæg i anden tråd om naboer :))

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 11-05-11 19:23

Allan Vebel wrote:
> [...]
>
> Nå, lige nu ser plænen fin ud efter turen, men det
> varer sikkert ikke mange dage før mælkebætterne

Hvad med et mælkebøttejern? Se
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/ukrudt/658.html

--
Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-11 21:25

Lisbet Overvad Laursen wrote:

> Hvad med et mælkebøttejern? Se
> http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/ukrudt/658.html

Lige præcis den løsning, jeg bruger. Det er møjsommeligt, men i længden den
mest effektive. Brug det før de begyner at blomstre og smide millioner af
frø.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-05-11 00:46

Lisbet Overvad Laursen skrev:

> Hvad med et mælkebøttejern?

Løsningen bliver nok at jeg brænder dem væk,
stille og roligt.

I dag har jeg igen ristet 1,5 millioner frø fra
grøftekanten mod vest, så spirer de ikke i min
have.

Ukrudtsbrænderen er faktisk en godt redskab,
men det kræver noget tålmodighed.

Planterne står meget tæt i græsset, men bliver
man ved, går de ud til sidst, og græsset tager
over.

Værre er det med brændenælde, tidsel og
skvalderkål, det kræver lidt mere, men kan også
tages med brænderen - det tager bare lidt
længere tid.

Padderokke er der vist ingen midler mod? Den
inficerer bare alt, og er umulig at udrydde.

Fra : Leif Neland

Dato : 12-05-11 09:55

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nå, lige nu ser plænen fin ud efter turen, men det
> varer sikkert ikke mange dage før mælkebætterne

Et webcam, en robotarm og passende computerkraft, der kan genkende gule
blomster i en grøn plæne, monteret på robotplæneklipperen.
Det kan vel ikke være så svært

Leif