Atlas komfur kogeplader?
Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 09-05-11 10:37

Hejsa, er der nogen der kan instruere mig i hvordan jeg ordner følgende
fejl på vores Atlas komfur:

Det tager omkring 20 min før kogepladerne bliver varme, når de så er varme
virker de. Tager jeg bagpladen af er der midtpå en lille hvid samledåse,
hvor 2 Blå ledninger, går til hendholdsvis 1 og 2 og grøn ledning går til
jord. Samledåsen er lidt sort. På den står der 15A - 380V, 24.xxxxxx(kan
ikke læse tallene).

Men som sagt kogepladerne virker efter 20min, så den kan da ikke være
brændt af.

--

På forhånd tak:)

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson
Ps. Pengene er små så jeg må ordne ting selv.

Fra : Elmand

Dato : 09-05-11 11:02

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med venlig hilsen / With kind regards
>
> Jan Johansson
> Ps. Pengene er små så jeg må ordne ting selv.
Hvad måles der af spænding over klemme 1og 2 ?
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 18-05-11 09:30

"Elmand" <elmand@pc.invalid> skrev i meddelelsen

> "Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad måles der af spænding over klemme 1og 2 ?
> Med venlig hilsen
> ESPERSEN El & Antenne

Hejsa, igen:) Jeg har ikke en måler ved hånden, men der er lys i komfuret
og ovnen så der må jo være strøm på og siden der ikke er problemer med
strømmen generelt i huset så tror jeg ikke det får for lidt. Og den lille
hvide samledåse, er den ikke til lyset i ovnen og på front? Hvis det er det
den er til, så virker den fint.

Jeg tænker om det kan være noget under kogepladerne, jeg kan løfte toppen
af og kigge på kogepladerne og ledningerne som går dertil, men jeg skal
lige vide hvad jeg leder efter:)

Fra : Elmand

Dato : 18-05-11 11:37

> [...]
>
> Jeg tænker om det kan være noget under kogepladerne, jeg kan løfte toppen
> af og kigge på kogepladerne og ledningerne som går dertil, men jeg skal

Uden voltmeter er det håbløst at finde ud af noget.-
Afhængi af alder er komfuret konstrueret med 220 eller 38o volt komponenter.
( 230/400)

På grund af et komfurs store belastning skal det have mindst 2 faser.
380/400 volt.
Der skal derfor være tilsluttet mindst 4 ledninger ( helst 5)
fase 1 + fase 2 +( fase 3 )+ nul + jord.
Mellem de 2 faser skal være ca 400 volt. - mellem hver fase og N skal være
ca
230 volt.
Er komfuret tilsluttet 2 faser ligger en laske over de 2 første klemmer.
Et multimeter kan købes fra 50 kr og er godt nok til dette formål.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 25-05-11 07:47

> [...]
> Er komfuret tilsluttet 2 faser ligger en laske over de 2 første klemmer.
> Et multimeter kan købes fra 50 kr og er godt nok til dette formål.

Hej igen, jeg tror nu nok det er tilsluttet 5 ledninger, da det er det
store stik der går ind i væggen. Der er ihvertfald 5 ben på stikket(om der
så også er5 ledninger indeni må jeg lige checke).

Jeg har fundet et gammelt voltmeter, fra min fars tid. Så hvis du fortæller
mig hvad jeg skal måle på så gør jeg det.

Fra : Henning

Dato : 09-05-11 11:15

>jord. Samledåsen er lidt sort. På den står der 15A - 380V, 24.xxxxxx(kan

Lidt sort? Sort som brændt af på grund af dårlig forbindelse?

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 27-06-11 18:11

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Med venlig hilsen / With kind regards
>
> Jan Johansson
> Ps. Pengene er små så jeg må ordne ting selv.

Jeg har lige fundet ud af at en af mine venner er gammel
erhvervselektrikker, nu har jeg kendt ham i godt 7 år og det anede jeg
ikke:) Han kom over og fand fejlen, der var en sikring der ellers så fin
ud, men var sprunget. Så nu virker det igen.

Den sikring var sjovt nok en jeg havde skiftet til, lige fra en ny pakke,
da Vandvarmeren slog HFI.