Vejrbestandig bænk udskåret i træstamme
Fra : Jfo

Dato : 08-05-11 13:56

Hej

Jeg vil lave en bænk af en vejrbestandig træstamme (rundstok?).
Kort fortalt skal bænken bestå af træstammen på fire ben. Siddefladen
på bænken skal skæres flad og ellers skal den bare være rund.
Den skal stå ude og skal være vejrbestandig selv om den er ubehandlet.
Den skal være hård, for der skal laves udskæringer / mønstre i den.

Så jeg skal bruge en rundstok med en diameter på 20-30 cm. Og den skal
være 2-3 m. lang.

Hvilken træsort kan bruges? Mit gæt ville være egetræ!?
Hvor finder jeg sådan en fætter? Jeg bor i Herlev.

Mvh. Jon

Fra : Holst

Dato : 08-05-11 21:19

On 08-05-2011 21:56, Jfo wrote:

> Så jeg skal bruge en rundstok med en diameter på 20-30 cm. Og den skal
> være 2-3 m. lang.
>
> Hvilken træsort kan bruges? Mit gæt ville være egetræ!?
> Hvor finder jeg sådan en fætter? Jeg bor i Herlev.

Eg lyder meget fornuftigt i mine ører, men jeg skal nu ikke gøre mig alt
for klog desangående.

Jeg vil dog nævne, at jeg synes, at 20-30 cm måske nok bliver en lidt
for smal bænk at sidde på ...

Fra : Elmer

Dato : 09-05-11 20:11

Den 08-05-2011 21:56, Jfo skrev:
> [...]
> være 2-3 m. lang.
>
> Hvilken træsort kan bruges? Mit gæt ville være egetræ!?
> Hvor finder jeg sådan en fætter? Jeg bor i Herlev.

Hvis du er heldig kan du finde et udgået elmetræ. Elm er næsten lige så
holdbart som eg.
Og ja 30cm er nok minimum og eg og elm er tungt. det er lidt af et projekt.
Prøv et ringe til et skovbrug, eller en "brænde-leverandør"

Eg og elm er også meget hårdt, hvis du skal lave udskæringer.

Go arbejdslyst.