Maling af hus
Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-05-11 15:32

Hej,

vi har som førstegangskøbere købt hus med overtagelse et par måneder
frem. Vi er i den forbindelse ved at planlægge overtagelsen, herunder
maling af huset.

Findes der en tommelfingerregel for, hvor meget maling man skal ud i for
at male et hus på 190 m2?

Der er mange parametre, herunder typer af rum, fast inventar osv. men
det kunne jo være, at der alligevel fandtes en tommelfingerregel/husråd
omkring emnet

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-05-11 15:48

Michael Sørensen forklarede:
> det
> kunne jo være, at der alligevel fandtes en tommelfingerregel/husråd omkring
> emnet

Jeg brugte 60 l. loftsmaling (badeværelset fik så en bedre kvalitets
maling) til et 104 m2 hus.

Alle vægge - og lofter - er så hvide.

Væggene er pudsede og al tapetvar dampet af; fyrrummet var dog malet
koboltblå så det tog lidt ekstra.

Det var den ansatte hos farvehandleren der anbefalede loftsmaling til
det hele.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-11 21:42

Hans Paulin (6310) wrote:

> Det var den ansatte hos farvehandleren der anbefalede loftsmaling til
> det hele.

Dårligt råd, men på den anden side sælger han så mere. Til vægge - især hvor
børn har adgang - skal der noget vaskbart (halvblankt) til.

Hos Flügger hedder loftmaling Flutex 5 - til vægge mindst Flutex 10.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Holst

Dato : 08-05-11 20:10

On 08-05-2011 16:32, Michael Sørensen wrote:

> [...]
>
> Der er mange parametre, herunder typer af rum, fast inventar osv. men
> det kunne jo være, at der alligevel fandtes en tommelfingerregel/husråd

Jeg vil ikke komme med et gæt, men blot en lille erfaring, som jo
egentlig er åbenlys.

Mængden af maling afhænger meget af den nuværende farve. Da jeg købte
hus trængte der jo også til at blive malet.

Et værelse, hvor væggene allerede var hvide, blev pænt hvide efter én
gang maling med en maling fra Flügger.

Et andet værelse var derimod malet i den mørkrøde farve, som var populær
sidst i 90'erne. Her var jeg nødt til at male tre (måske endog fire)
gange, førend den dækkede tilfredsstillende, så det var lige så pænt
hvidt som det andet værelse.

Gul siges at være en af de vanskeligste farver at dække - dvs. gule
vægge skal males mange gange for at dække en gul farve.

Endelig er der meget stor forskel på maling. Noget maling er tyndere end
andet, og derfor skal du male flere gange for at dække.