Hvor længe skal fryser/køleskab stå før t
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-05-11 22:44

Da jeg sidst købte køleskab stod der i brugsanvisningen at det skulle
stå en time før det blev sluttet til; får nyt i morgen sammen med en
fryser og en kollega siger det skal stå et døgn; anyone?

Kigger i brugsanvisningen i morgen, men indtil da? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : CC

Dato : 05-05-11 23:36

Den 05-05-2011 23:44, Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> fryser og en kollega siger det skal stå et døgn; anyone?
>
> Kigger i brugsanvisningen i morgen, men indtil da? :)

Når skabet skal stå stille, handler det om, at kompressorolien skal være
sunket tilbunds i kompressoren inden skabet tages i brug.
Jeg har ikke den fjerneste idé om det er en tyk eller tynd olie.
Så i bund og grund handler det om, hvor meget har skabet har raslet
rundt under transporten.

Hvis du pakker det ud, sætter det på plads, vasker det af og drikker en
kop kaffe, så er der hurtigt gået en time eller mere, og jeg vil uden
betænkeligheder starte "dyret" op.

Er du forsigtig så vent 3 timer, men et døgn - aldrig !!

Fra : Klaus G.

Dato : 06-05-11 05:14

> Er du forsigtig så vent 3 timer, men et døgn - aldrig !!
Fuldstændig enig!

--
Klaus G.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-05-11 06:28

Klaus G. forklarede den 06-05-2011:
> Fuldstændig enig!

Okay tak :)

Det gamle køleskab har bare larmet siden jeg købte det; dengang
sluttede jeg det til og læste brugsanvisningen bagefter ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jakob Griffel

Dato : 06-05-11 09:17

> Det gamle køleskab har bare larmet siden jeg købte det; dengang sluttede
> jeg det til og læste brugsanvisningen bagefter ;)

Mon man kan få et køleskab til at holde op med at larme (formoder du mener
en slags boble/luft-larm) ved at stoppe det i nogen tid så? Eller er skaden
sket? Mit siger nemlig også lyde...

--
Hilsen Jakob

Fra : Klaus G.

Dato : 06-05-11 11:54

> Mon man kan få et køleskab til at holde op med at larme (formoder du mener
> en slags boble/luft-larm) ved at stoppe det i nogen tid så? Eller er
> skaden sket? Mit siger nemlig også lyde...
I brugsforvirringen på de køleapperater vi har her i huset, der står der at
pga. noget miljø-et-eller-andet, så bruger man i dag noget andet gas/væske
haløj og derfor larmer de mere.

--
Klaus G.

Fra : CC

Dato : 06-05-11 12:17

Den 06-05-2011 12:53, Klaus G. skrev:
> I brugsforvirringen på de køleapperater vi har her i huset, der står der
> at pga. noget miljø-et-eller-andet, så bruger man i dag noget andet
> gas/væske haløj og derfor larmer de mere.

I gamle dag blev der anvendt ammoniak. Senere blev der opfundet en ny
luftart som hed CFC gas. Dette blev markedsført, af en fabrikant under
navnet "Freon" (som de fleste nok bedst husker).

Senere blev det konstateret, at CFC gasser er med til at ødelægge ozon
laget, og det blev derfor "forbudt". I dag anvendes hovedsagligt HCFC gas.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 06-05-11 19:05

> I dag anvendes hovedsagligt HCFC gas

.... som altså 'larmer'?

--
Hilsen Jakob

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-05-11 21:01

Jakob Griffel skrev den 06-05-2011:
> ... som altså 'larmer'?

Jup!

Der lå en seddel fra "Gram" at der kunne komme lyde fra apparaterne da
den nye gas ikke smører så meget som freon.

db er en 40 stykker og dét er nu til at leve med.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-11 16:44

Hans Paulin (6310) wrote:
> Det gamle køleskab har bare larmet siden jeg købte det; dengang
> sluttede jeg det til og læste brugsanvisningen bagefter ;)

Er det ikke dét rigtige mænd gør?

Michael

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 06-05-11 20:14

Trekroner wrote:

> Er det ikke dét rigtige mænd gør?

Så er der hpistorien om konen der ville have sine Email i fred og kaldte
Indbakken for Brugsanvisninger........

Men tilbage til køleskabet - Hvis det har stået op på lageret og under
transport burde det ikke betyde så meget hvor længe det får lov at stå
inden der tændes for det - men hvis det har ligget ned indtil det bliver
bragt ind i huset/Lejligheden er der grund til at give olien til til at
sunke ned i kompressoren igen.

/Lars

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-05-11 21:05

Lars Peter Larsen skrev den 06-05-2011:
> [...]
> har ligget ned indtil det bliver bragt ind i huset/Lejligheden er der grund
> til at give olien til til at sunke ned i kompressoren igen.

I brugsanvisningen stod 2 timer (hvis det havde været tiltet mere end
40 grader); på stikproppen stod 3 :-?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 06-05-11 22:55

Hans Paulin (6310) wrote:

> I brugsanvisningen stod 2 timer (hvis det havde været tiltet mere end 40
> grader); på stikproppen stod 3 :-?

- OG hvis du går ind og sover på det en hel nat inden du tænder for det
er det ikke noget problem.

/Lars

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-05-11 21:03

Trekroner frembragte:
> Er det ikke dét rigtige mænd gør?

Dét ved jeg ikke; det er først her på det sidste at jeg *overhovedet*
er begyndt at læse brugsanvisninger

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 06-05-11 06:29

CC forklarede den 06-05-2011:
> Hvis du pakker det ud, sætter det på plads

Jeg tilter det +-45 grader på vej ind til køkkenet så det... :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Jensen

Dato : 06-05-11 22:20

On 05/05/11 23.44, Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
> fryser og en kollega siger det skal stå et døgn; anyone?
>
> Kigger i brugsanvisningen i morgen, men indtil da? :)

Olien i systemet er nok en POE-olie, den er tynd som vand.

Sugesiden på kompressoren er selve kompressorens hus, og lægges
køleskabet ned, så løber olien, der eller står rundt om elmotor og
stempelpumpe ud i rørene via sugesiden.

En god fremgangsmåde er at tænde køleskabet i 5 sekunder, og så tage det
fra igen og lade det stå i 3 minutter, således laver du et vacuum på
sugesiden, og kompressoren suger olien ind igen. Dette gentages 5 gange,
og køleskabet er klar til brug.

// Per.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-05-11 01:03

Per Jensen skrev den 06-05-2011:
> [...]
> og kompressoren suger olien ind igen. Dette gentages 5 gange, og køleskabet

Ok :)

Vi var væk hjemmefra en 3 timer og lod dem stå så længe :)

Hans
www.zofiaoghans.dk