Tyrkerduer
Fra : Aksel

Dato : 04-05-11 18:58

I årevis er vi om foråret blevet generet af tyrkerduernes monotone tuden i
tide og navnlig i utide. Vi har flere gange været oppe ved 4 -5 tiden om
morgenen for at forsøge at jage dem væk, så der kunne blive mulighed for
endnu et par timers søvn. Det har som regel været nyttesløst, for kort efter
var der igen.
Samtlige nabohaver har genlydt af deres evindelige uhu-hu. Nu er de alle
pludselig forsvundet, og vi sover igen roligt til almindelig stå op tid.
Jeg er sikker på, at det står i forbindelse med, at jeg en formiddag fandt
en død tyrkerdue liggende på græsplænen. Den blev liggende et par timer på
plænen. Hvad den var død af, kunne jeg ikke konstatere. Hvis nogen har skudt
den, må det beklages, for det er jo nu langt udenfor tyrkerduernes jagttid.
Men jeg tror, at synet af den døde artsfælle har indgydet de omkringværende
en så stor skræk i livet, at de alle har flyttet residensen.
En helt fantastisk forandring.
Mvh
Aksel

Fra : Jens Petersen

Dato : 04-05-11 21:22

On Wed, 4 May 2011 19:57:58 +0200, "Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Men jeg tror, at synet af den døde artsfælle har indgydet de omkringværende
>en så stor skræk i livet, at de alle har flyttet residensen.

Måske nogen har lagt forgiftet korn ud?
--
OV1A Jens

Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-05-11 22:16

Den 04-05-2011 22:21, Jens Petersen skrev:
> Måske nogen har lagt forgiftet korn ud?

Jeg har en lignende oplevelse:
Vi har i et par år haft et duepar, lysegrå med en hvid ring om halsen.
De forsvandt for en månedstid siden, og deres favoritpladser er nu
overtaget af et nyt duepar. De er meget mørkere i fjerdragten og den
hvide ring om halsen fremtræder mere markant. De er også Væsentligt større.
1. har nogen af parrene været tyrkere, og har det andet været tamduer?
2. kan de nedlægges med et luftgevær/bøsse?
3. i givet fald hvornår? (har ikke smagt duer siden jeg var knægt :)

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-05-11 00:18

Cykelsmeden skrev:

> 3. i givet fald hvornår? (har ikke smagt duer
> siden jeg var knægt :)

De skal skydes når de siger: Juhu-jeg-duer, så
smager de allerbedst

Husk at pille haglene ud inden du serverer dem,
det virker lidt kikset med sådan noget.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 05-05-11 15:30

Den 04-05-2011 23:16, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> 2. kan de nedlægges med et luftgevær/bøsse?
> 3. i givet fald hvornår? (har ikke smagt duer siden jeg var knægt :)

Mange af tyrkerduerne vil jeg tro er gået til i vinterens løb på grund
fødemangel.
Ringduen har en hvid ring om halsen og en hvid stribe på vingerne, som
tydeligt ses når den flyver.
Tyrkerduen er mindre og har en sort ring om halsen.
De kan sagtens skydes med luftgevær, men det er dybt ulovligt. De må kun
skydes af en jæger med jagttegn og kun i jagttiden, som for tyrkerduen
er 01.11-31.12 og for ringduen fra 01.11-31.01

Hilsen Matthias

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-05-11 23:40

Matthias H. Matthiessen skrev:

> De kan sagtens skydes med luftgevær, men
> det er dybt ulovligt.

Er det også ulovligt hvis jeg styder dem på
egen grund?

> De må kun skydes af en jæger med jagttegn
> og kun i jagttiden, som for tyrkerduen er
> 01.11-31.12 og for ringduen fra 01.11-31.01

Jamen, det duer jo ikke Juhu-jeg-duer, siger
den jo.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 06-05-11 04:58

Den 06-05-2011 00:39, Allan Vebel skrev:

> Er det også ulovligt hvis jeg styder dem på
> egen grund?

Helt sikkert ulovligt.
Hilsen Matthias

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-05-11 23:17

> Helt sikkert ulovligt.

Så skal du lige sætte dig ind i jagtloven - den
siger noget helt andet

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-05-11 18:35

> Helt sikkert ulovligt.

>Så skal du lige sætte dig ind i jagtloven - den
>siger noget helt andet

De færreste har en grund, der er stor nok til at afstanden til huset kan
overholdes, så mon ikke vi skal satse på at det er ulovligt?

Mvh Maria

Fra : Allan G

Dato : 05-05-11 20:42

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jagttid. Men jeg tror, at synet af den døde artsfælle har indgydet de
> omkringværende en så stor skræk i livet, at de alle har flyttet

Nu du siger det, her har også været uhu fri efter en af kattene tog en due i
haven.
Det var duens egen skyld, haven er indhegnet og kattene kan ikke komme ud,
men duen kunne komme ind.

Mvh Allan