Metro Vandvarmer slår HFI
Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 04-05-11 05:21

Hejsa, sidste år før vi tog afsted til filippinerne begyndte vores mere end
10 år gamle Metro at slå HFI relæet fra, så jeg var nød til at tage den
helt fra. Nu er vi hjemme igen og står uden varmt vand.

Vi har ikke lige penge til en ny Metro, så jeg ville se om jeg selv kunne
fikse problemet, men hvor skal jeg starte med fejlfindingen? Jeg fandt
noget på Google om at det kunne være varmelegemet der er blevet defekt, men
hvordan tester man det? Der var også noget om at det kunne være Anoden og
at en måling med et ohmmeter ikke måtte vise mere end 0.3ma.

Er der andre gode råd til test?

Hvor køber jeg et nyt varmelegeme hvis det er årsagen?

Andre gode råd?

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Elmand

Dato : 04-05-11 07:31

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der andre gode råd til test?
>
> Hvor køber jeg et nyt varmelegeme hvis det er årsagen?

Det er 99 % sikkert, det er varmelegemet det er galt med.- Ellers måles det
med en megger.- Havde du oplyst modelnr. kunne jeg fortælle dig. hviken
type
det er og hvordan det skiftes.- Kan købes på nettet.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 06-05-11 11:42

"Elmand" <elmand@pc.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> hviken type
> det er og hvordan det skiftes.- Kan købes på nettet.

Hej Elmand, det er en Metro vandvarmer fra 1985. Jeg har fundet følgende på
den:

Type: 622
Lodret: 60
No.: 0521662
År: 1985
1.0/3.0 Kw
220/380V - 2~

Håber du kan hjælpe mig, det er hundekoldt at tage bad som det er nu:)

Fra : BirgerB.

Dato : 06-05-11 12:26

In article <4dc3cfb0$0$305$14726298@news.sunsite.dk>,
Thunder (4920 Søllested) <thunderFJERN@pc.dk> wrote:

> [...]
> 1.0/3.0 Kw
> 220/380V - 2~
>
> Håber du kan hjælpe mig, det er hundekoldt at tage bad som det er nu:)

Hvis ikke andet lykkes, så prøv at se på http://www.lavprisvvs.dk/ de
har fundet et par ting og sager frem til mig i tidens løb

--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/

Fra : Elmand

Dato : 06-05-11 21:24

> [...]
> 1.0/3.0 Kw
> 220/380V - 2~
>
> Håber du kan hjælpe mig, det er hundekoldt at tage bad som det er nu:)

I følge Metro katalog er det et tørt varmelegeme lavet af steatit. Det vil
sige,
at det sidder op i en flange i bunden af beholderen - holdt på plads af en
lille holder. Der skal altså ikke rodes med vand.
Det er ikke et varmelegeme, som normalt volder kvaler med hensyn til HFI
udfald. Jeg har dog været ude for, at nogle skaller er fallet af inde i
flangen
og da beholderen havde været slukket var der dannet kondens p.g.a det
kolde vand.
Tog varmelegemet ud - tørrede det af og genmonteret.- Så kørte det igen
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 07-05-11 07:23

> [...]
> kolde vand.
> Tog varmelegemet ud - tørrede det af og genmonteret.- Så kørte det igen

Hejsa Elmand, tak for rådet - det vil jeg prøve:) Du har vel ikke
tilfældigvis en vejledning til hvordan det tages ud - roder normalt med
computere og ikke vandvarmere:)

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 09-05-11 10:42

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>>

> Hejsa Elmand, tak for rådet - det vil jeg prøve:) Du har vel ikke
> tilfældigvis en vejledning til hvordan det tages ud - roder normalt med

Hej Elmand, jeg har nu taget den lille plade i bunden af, men kan ikke lige
se hvordan varmelegemet skal afmonteres. Har du evt. en vejledning:)

--

På forhånd tak:)

Fra : Elmand

Dato : 09-05-11 10:59

> [...]
>

> Hej Elmand, jeg har nu taget den lille plade i bunden af, men kan ikke
> lige se hvordan varmelegemet skal afmonteres. Har du evt. en vejledning:)

Varmelegemet sidder midt i. -- Udover ledninger sidder der en lille flad
bøjle
ca 50 x 6 mm med en skrue over på kanten af flangen. Når den og ledningerne
er taget af, -kan varmelegemet tages ud. Det er ikke vanskeligt.

Er varmelegemet tørt?
Prøv eventuel at tænde for Metroen ( sørg for at ledningerne er isoleret)
nu skulle HFI gerne holde.- Så er det jo varmelegemet.
Se at porcelænet er intakt - og at der ikke stikker tråde ud.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 18-05-11 09:24

> [...]
> nu skulle HFI gerne holde.- Så er det jo varmelegemet.
> Se at porcelænet er intakt - og at der ikke stikker tråde ud.

Hej Elmand, jeg tog varmelegemet ud efter din guide og rensede det og
testede vandvarmeren uden at have det i, den virkede fint. Det gjorde
varmelegemet også i ca. 2 timer og så røg HFI igen. Heldigvis virkede det
længe nok til at jeg kunne få et varmt brusebad:) Men spøg til side, hvad
kan årsagen være når det nu virkede i 2 timer?

Fra : Elmand

Dato : 18-05-11 11:46

> [...]
> længe nok til at jeg kunne få et varmt brusebad:) Men spøg til side, hvad
> kan årsagen være når det nu virkede i 2 timer?

Man bruger en megger til at finde fejlen. Et HPFI (HFI) udkobler normalt kun
hvis noget af den strøm der kommer ud af det - ikke kommer tilbage igen.
d.v.s. at noget af strømmen ( over 30mA) løber i stel i stedet.)
Var varmelegemet fugtigt ? ( Det sidder i en løs flange, der kan være
utæt,kan skiftes,hvis nødvendigt)
Tag det ud igen.- Kik meget omhyggeligt på det. Varmelegemet ligger inde
i porcelænsrillerne. Der må ikke stikke noget ud. Det skal ligge inden for
rillerne.
Vær hel sikker. Se efter oppe i det tomme rør- at der ikke sidder nogle
rustskaller, der kan glide ind og skabe overgang. ( flaskerenser) eller
lign.
Vær også sikker på at vandvarmeren kan være tændt et par timer ( rød lampe)
isoler de aftagne ledninger uden varmelegne. Dette for at sikre, at fejlen
er på
varmelegemet.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-05-11 12:44

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i meddelelsen
> 10 år gamle Metro at slå HFI relæet fra, så jeg var nød til at tage
> den helt fra.

Vores har gjort det samme 2 gange indenfor de senste 17 år, hvor vi har
boet i vore nuværende hus - og hver gang var løsningen et nyt
varmelegeme.

Jan

Fra : Preben

Dato : 18-05-11 12:08

Den 18.05.2011 kl. 12:46 skrev Elmand <elmand@pc.invalid>:

[cutcutcut)

> Med venlig hilsen
> ESPERSEN El & Antenne

Kunne du ikke vænne dig til at klippe det væk, du ikke svarer på? Der er
ingen grund til at citere 20 forudgående indlæg, når du svarer.

--
mvh/Preben

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 25-05-11 07:54

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.vvobvko8qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

Kunne du ikke vænne dig til at klippe det væk, du ikke svarer på? Der er
ingen grund til at citere 20 forudgående indlæg, når du svarer.

Det er der nu som sådan, da de ældste indlæg bliver kasseret af systemet.
Så hvis man klipper væk er der til sidst ingen der kan se hvordan sagen
startede, altså udover dem som startede den. Det kunne jo være der var
andre i samme situation som ville få nytte af denne samtale:) Medmindre de
har et pengetræ i haven.

Fra : Preben

Dato : 25-05-11 09:04

Den 25.05.2011 kl. 08:53 skrev Thunder (4920 Søllested)
<thunderFJERN@pc.dk>:

> Det er der nu som sådan, da de ældste indlæg bliver kasseret af
> systemet. Så hvis man klipper væk er der til sidst ingen der kan se
> hvordan sagen startede, altså udover dem som startede den.

Nej, det er der som sådan ikke, uanset hvad du mener. Læs her:

http://www.usenet.dk/?side=citatteknik

Og så skal du i øvrigt ikke skrive i min signatur, så kan andre ikke læse,
hvad du skriver.
Find dig en ordentlig newsreader, så sker det ikke.

--
mvh/Preben