Trådløse brandalarmer
Fra : Holst

Dato : 02-05-11 16:16

Hej

For et par år siden eller tre købte jeg en håndfuld trådløse røgalarmer
hos Harald Nyborg. Men jeg fik dem aldrig sat op i huset.

Nu venter vi familieforøgelse, og derfor bør der nogle røgalarmer op. Så
de tidligere indkøbte blev fundet frem og fik nye batterier i. Ifølge
manualen blev én konfigureret som hovedalarm, og de øvrige blev sluttet
til den. Så langt så godt.

Trykker man på en tilfældig alarms testknap, burde alle alarmer give
signal. Det gør de desværre slet ikke. Indimellem er der en enkelt eller
to af de andre, som også reagerer, men lige så ofte er der ingen
reaktion fra nogen af de andre alarmer.

Lortealarmer.

Hvor finder man - gerne på nettet - nogle gode og billige røgalarmer,
som kan forbindes trådløst?

Fra : CC

Dato : 02-05-11 18:19

http://www.boligalarmer.dk/sikring/rogalarm.html

Fra : Christian Stidsen

Dato : 02-05-11 18:49

> Hvor finder man - gerne på nettet - nogle gode og billige røgalarmer, som
> kan forbindes trådløst?

Min erfaring siger mig at de to ord ikke rigtig matcher i den sammenhæng...

Vi har brugt "Optic System Compact" fra L-Team / L-protect.
Se evt. www.l-team.dk

De fungere ganske godt og har lang batterilevetid idet de kun har kontakt
til hinanden i tilfælde af at alarmen aktiveres. De bruger derfor ikke strøm
på at holde forbindelse til hinanden under normale omstændigheder.

M.v.h.

Christian

Fra : CC

Dato : 02-05-11 23:24

> [...]
> reaktion fra nogen af de andre alarmer.
>
> Lortealarmer.
>
> Hvor finder man - gerne på nettet - nogle gode og billige røgalarmer,

Det skal da også tilføjes, at skal du følge bygningsreglementet skal
røgmelderen være tilsluttet 230V, og med batteri back-up.

Fra : Hauge

Dato : 03-05-11 04:13

Den 03-05-2011 00:23, CC skrev:
> Det skal da også tilføjes, at skal du følge bygningsreglementet skal
> røgmelderen være tilsluttet 230V, og med batteri back-up.

Ved nybyggeri.

Hvis jeg sætter røgalarmer op i mit gamle hus, så skal de ikke.. Ellers
ville de fleste røgalarmer være ulovlige i dag.

/Hauge

Fra : CC

Dato : 03-05-11 12:11

Den 03-05-2011 05:13, Hauge skrev:

> Ved nybyggeri.
>
> Hvis jeg sætter røgalarmer op i mit gamle hus, så skal de ikke.. Ellers
> ville de fleste røgalarmer være ulovlige i dag.
>
> /Hauge
Det er korrekt - Man skal man ud og investere, så kan man jo lige så
godt følge lovgivningen.

I øvrigt har jeg i dag noteret mig, at Bauhaus også har et pænt udvalg
indenfor rimelig pris.

Fra : Holst

Dato : 03-05-11 15:38

On 03-05-2011 13:11, CC wrote:

> Det er korrekt - Man skal man ud og investere, så kan man jo lige så
> godt følge lovgivningen.

Men investeringen vil jo være noget højere, og installationen vil også
tage noget længere tid, hvis man skal opsætte alarmer, som skal
tilsluttes 230 V.

Det bliver desværre ikke i denne omgang.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-05-11 19:46

Den 03-05-2011 13:11, CC skrev:

> Det er korrekt - Man skal man ud og investere, så kan man jo lige så
> godt følge lovgivningen.
>
> I øvrigt har jeg i dag noteret mig, at Bauhaus også har et pænt udvalg
> indenfor rimelig pris.

Undskyld, men hvor står der noget om lovgivning vedr. brandalarmer i
PRIVAT byggeri?
Tværtom har jeg hørt en brandinspektør udtale at enhver BØR sætte
røgmeldere op, med de priser de ligger i.
Jeg mener ikke engang at der er krav om det på plejehjem.

At de skal være tilsluttet 230V har jeg aldrig hørt. De anlæg jeg har
haft med at gøre har tværtom skullet være tilsluttet 24V batteri.

//finn

Fra : Hauge

Dato : 03-05-11 19:53

Den 03-05-2011 20:46, Cykelsmeden skrev:
> At de skal være tilsluttet 230V har jeg aldrig hørt. De anlæg jeg har
> haft med at gøre har tværtom skullet være tilsluttet 24V batteri.

http://www.falckmagasinet.dk/rogalarm_snakke

Citat:
___
Siden 1. december 2004 har det været et lovkrav, at bygherren
installerer brandalarmer i nybyggeri og i nyrenoverede ejendomme.
Alarmerne skal køre på strøm fra el-nettet og samtidig have
batteri-backup, så de altid virker.
__

Du skal så nok ikke have en alarm, der kun giver lyd fra sig

Mvh Hauge

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-05-11 20:06

Den 03-05-2011 20:52, Hauge skrev:

> [...]
> installerer brandalarmer i nybyggeri og i nyrenoverede ejendomme.
> Alarmerne skal køre på strøm fra el-nettet og samtidig have

Ok, strøm fra elnettet er jo også de 24 volt, leveret fra boksen med
UPS, og ikke nødvendigvis 230V til føleren. (har jeg aldrig set, derfor
min reaktion)
Men det undrer mig så lidt at alle de nye villaer som er bygget i
nabolaget ikke har nogen form for brandalarmer installeret, udover et
par børnefamilier, der ligesom jeg har HN typer opsat i et par rum.
Betyder det så, at ingen kerer sig om lovgivningen?

> Du skal så nok ikke have en alarm, der kun giver lyd fra sig
nu har jeg ikke højtlæsning på min newslæser

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-05-11 20:11

Den 03-05-2011 21:06, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> par børnefamilier, der ligesom jeg har HN typer opsat i et par rum.
> Betyder det så, at ingen kerer sig om lovgivningen?

En hurtig søgning på "lovgivning brandalarmer" indikerer at der i 2004
har været 84 dødsfald, som har foranlediget et lovforslag om
brandalarmer i private boliger, - men jeg kan ikke på de første 30 hits
se noget om faktisk lovgivning.
Falk har måske taget munden fuld i deres reklameblad

Det er iøvrigt påbudt i både Se og No

//finn

Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-05-11 12:09

"Cykelsmeden" skrev i meddelelsen

Falk har måske taget munden fuld i deres reklameblad

Vel ikke så underligt da de jo sælger dem.
Og derved tjener penge på det.

Elmer

Fra : CC

Dato : 04-05-11 18:41

Den 03-05-2011 21:11, Cykelsmeden skrev:

> [...]
> se noget om faktisk lovgivning.
> Falk har måske taget munden fuld i deres reklameblad

Læs afsnit 5.4 § 13
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_00_id81/0/42

læs det gamle BR10 afsnit 4.3.10
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/brs98_11_id450/0/42

Har Siemens også taget munden fuld?
http://www.comfort.dk/Comfort/Sikring/Sikring_Nyheder_Visning.aspx?Action=1&NewsId=895&PID=18047

Fra : Cykelsmeden

Dato : 05-05-11 08:56

Den 04-05-2011 19:41, CC skrev:

> Læs afsnit 5.4 § 13
> [...]
Takker for de fine referencer. Jeg er nu med på, at der er lovgivning på
området, og vil ved given lejlighed spørge de lokale trikkere, hvorfor
det er så lidt kendt, og hvordan de takler det i praksis.
Iøvrigt ser lovgivningen meget tynd ud. Mindst 1 alarm [evt. pr. etage]!!
kun anbefalinger vedr. placeringer. I principper er det nok at placere
en melder i teknikrummet, forsynet fra 230V og med batteribackup??

Der burde stå noget om "i alle rum der overnattes, og mindst ½m fra væg"

//finn

Fra : bme

Dato : 03-05-11 19:10

Hauge har bragt dette til os:

> Ved nybyggeri.

og ved ombygninger/tilbygninger kan der også blive stillet krav om
net-tilsluttede alarmer.

> Hvis jeg sætter røgalarmer op i mit gamle hus, så skal de ikke.

korrekt

Jeg har tidligere prøvet nogle trådløse alarmer fra jo-el, mage til
l... skal man lede længe efter. 3 måneder, så røg de ud efter vi for
anden gang blev vækket med hjertet oppe i halsen midt om natten på
grund af fejlalarm.

De gik simpelthen alle igang for fuldt skrald hvis een var ved at løbe
tør for batterier.

I forbindelse med renovering af huset fik vi sat siemens alarmer op,
nettilsluttede og serieforbundne. 4 alarmer kostede omkring en tusse,
og så løb der lidt på til elektrikeren.

/bme

Fra : Anders Majland

Dato : 03-05-11 06:05

> Hvor finder man - gerne på nettet - nogle gode og billige røgalarmer, som
> kan forbindes trådløst?

Conrad.com har flere forskellige. Jer har erfaringer med deres egne der
udover at alarmere hinanden også kan sende besked til en "central" som jeg
bruger til varmestyring. De første af dem fik jeg byttet, men har
fejlalarmer på dem af og til (som i måske ca 1 gang årligt) Og når der er en
der går i alarm så er det kun den ene der hyler. Som om den har modtaget et
trådløst signal der har udløst den....

Fordele - De var relativt billige og der er en kraftig LED der kan lede mod
døren når alarmen går. Med fejlalarmerne har det været rart med ledelyset

Men har også set at conrad de seneste år har solgt nogle abus. Dem har jeg
kun hørt godt om.
http://www.conrad.de/ce/de/suggest/rauchmelder%20funk

/A