Gamle fliser
Fra : Aksel

Dato : 01-05-11 15:57

Vi har et ret stort område med gamle, 6-kantede fliser. De passer såmænd
rigtigt godt ind i miljøet. At tænke på, hvad det ville koste at få lagt
nogle nye gør mig helt svimmel!
Men mange af de gamle fliser har været "bevokset" af gråhvide alger/lav og
ligeledes har der været en del sorte. En afrensning har tidligere givet et
foreløbigt godt resultat, men kort efter var algerne der igen.
I denne vinter har vi foran vores garage haft både is og sne, og for at
kontrollere dette, har vi stroet med vejsalt ud for den ene udkørsel. Efter
sneen og isen er væk kan vi se, at der, hvor vi stroede vejsalt, er fliserne
pænt hvide, hvorimod i det andet spor, hvor der ikke blev drysset vejsalt,
er alle algerne/lav der stadig.
Det fik mig til at lave en stærk opløsning af vejsalt og vaske de misfarvede
fliser af dermed. Det er mit indtryk, at kuren har hjulpet - algerne er
næsten væk. Men jeg har nu givet det en tur mere, og så håber vi, at vi kan
undggå den ubehagelige afvaskning med højttrykrenseren.
Vi skulle nok ikke have begyndt den kraftige rensning med højttryksfidusen,
men nu er det sket, og vi vil selvfølgelig gerne have det så pænt, som
muligt.
Hvis der er nogen, der kan genkende disse problemer med gamle fliser, kan
det måske være værd at forsøge ovennævnte behandling.
Mvh
Aksel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-05-11 09:56

Aksel skrev

> Hvis der er nogen, der kan genkende disse problemer med gamle fliser, kan
> det måske være værd at forsøge ovennævnte behandling.

Sand på fliserne samt energisk brug af kosten er en mere miljøvenlig
og ganske udmærket metode til behandling at nævnte problemstilling

- Peter

Fra : Ivan

Dato : 02-05-11 09:31

Dav

Bare sådan for retfærdighedens skyld, det er ikke tilladt at bruge salt til
fjernelse af alger og lign. Det er noget der ligner milijøsvineri. Salt er
ikke godkent til til disse opgaver.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-05-11 09:42

Den 02-05-2011 10:30, Ivan skrev:

> Bare sådan for retfærdighedens skyld, det er ikke tilladt at bruge salt
> til fjernelse af alger og lign. Det er noget der ligner milijøsvineri.
> Salt er ikke godkent til til disse opgaver.

Bare sådan for klarhedens skyld, er det ikke forbudt at salte, for at
undgå isbelægninger. Hvis jeg er nervøs for isbelægning på mine fliser i
morgen, strør jeg da med god samvittighed lidt salt på fliserne.

//finn
- som iøvrigt ikke tror at salt virker mod alger. Jeg har kravlet for
meget rundt på diverse bolværk i fjorden!

Fra : Aksel

Dato : 02-05-11 12:59

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> //finn
> - som iøvrigt ikke tror at salt virker mod alger. Jeg har kravlet for
> meget rundt på diverse bolværk i fjorden!

Jeg tror, at du er lidt galt på den. Den algedræbende effekt af mættet
opløsning af vejsalt kan ikke sammenlignes med det bolværksmatroser bliver
udsat for. )
Med hensyn til miljøet har jeg ingen problemer. Man tilsviner landevejen
med uhyre mængder salt - utroligt, at vi på trods heraf endnu kan få
relativt fersk vand ud af hanerne. Min anvendelse af vejsalt er helt
betydningsløs i forhold til den massive anvendelse på landevejene. Hvorfor
tilbageholder miljøfreakerne en iøvrigt berettiget kritik heraf?
Mvh
Aksel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-05-11 13:29

Den 02-05-2011 13:58, Aksel skrev:
> [...]
> betydningsløs i forhold til den massive anvendelse på landevejene. Hvorfor
> tilbageholder miljøfreakerne en iøvrigt berettiget kritik heraf?
her er vi jo så helt enige!
men med hensyn til saltets algedræbende effekt har jeg ikke kunnet mærke
nogen effekt i mine forsøg. Til gengæld har jeg konstateret at hvis der
har ligget "skarp"(støbe) sand på fliserne i nogle måneder, er
overfladen som ny i adskillige måneder. Dette har fået mig til at prøve
med en opløsning af kautisk soda, som jeg derfor opfatter som meget mere
effektivt end salt
Læg mærke til at jeg bare har vasket fliserne i kautisk soda, ikke
forsøgt at behandle mod alger!

//finn

Fra : Aksel

Dato : 02-05-11 16:46

> [...]
> effektivt end salt
> Læg mærke til at jeg bare har vasket fliserne i kautisk soda, ikke forsøgt

Ja, jeg har bemærket, at du kun har vasket fliserne med kaustisk soda og
ikke har brugt midlet mod algerne. Så kan man jo ikke hænge sig i, at
kaustisk soda ikke er godkendt til bekæmpelse af alger. Det bliver man nok
ked af.
Jeg er også på det rene med, at hvis man dækker fliserne med eksempelvis
sand, jord eller sort plastik, forsvinder algerne for en tid.
Jeg er også klar over, at kaustisk sodas virkning på algerne overgår
vejsaltets. Jeg havde bare lyst til at rapportere mine iagttagelser med
vejsalt. Men tak for ideén med kaustisk soda - så længe man endnu kan købe
det. Det varer sikkert kun til medierne kan fortælle om nogle børn, der er
kommet til skade med stoffet.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 02-05-11 18:27

Hej Aksel

> kan købe det. Det varer sikkert kun til medierne kan fortælle om
> nogle børn, der er kommet til skade med stoffet.

Dem der laver lovene er da lige glade med ungerne, men tror de
at det kan sprænge i luften, ja så kan intet stoppe forbudet, ikke
engang sund fornuft.

Max

Fra : Ivan

Dato : 03-05-11 08:33

> [...]
>

> Dem der laver lovene er da lige glade med ungerne, men tror de
> at det kan sprænge i luften, ja så kan intet stoppe forbudet, ikke

Dav
Der er meget rigtit i det i siger, derændre bare ikke ved at det ikke er
tilladt. Du skal have fat i miliøloven, kommer der en miliø-dame forbi så
falder hammeren. Ikke at jeg selv har prøvet det, men jeg havde sådan en
dame ude ved en setiktank der var fyldt lige til under låget. Hun startde en
sag med det samme, og derved kom vi til at sankke om alt muligt andet. også
salt som konen brugte mod ukrudt, dames svar var:kommer jeg forbi og ser
noget sådant starter jeg se sag med det samme, der er ingen undskyldninger
for ikke at vide det. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Altså det korte af det lange er at det er ikke et godkendt middel til det I
nu bruger det til. Heller ikke at vaske fliser i soda.

Hi
Ivan

Fra : Aksel

Dato : 03-05-11 16:11

"Ivan" <dur@ikke.tilnoget> skrev i en meddelelse

> [...]
> Altså det korte af det lange er at det er ikke et godkendt middel til det
> I nu bruger det til. Heller ikke at vaske fliser i soda.

Jeg fornemmer, at du selv føler, at der er gået for meget "kontorius" i
tingene.
Jeg har ikke gidet undersøge, hvilke brugsområder salt - f.eks.
natriumklorid - er registreret til. Står det nogen steder, at jeg maa drysse
det på min æggemad? Eller lave saltlage, til kuldeblandiger, til fortovet
mod is - o.s.v. ? Hvor kan man se dette? Eller skal man snarere lede
efter, hvilke produkter, der er registreret til at vaske havefliser?
Er alt, et produkt ikke er registreret til, forbudt?
Hvad mon vand (H2O) er registreret til?
Der er vist efterhånden gået galimatias i al den miljø håndtering.
Mvh
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-05-11 20:08

On Tue, 3 May 2011 17:11:20 +0200, "Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

>Der er vist efterhånden gået galimatias i al den miljø håndtering.

Ikke helt - hvor er fornuften i at sjusse sig frem til egnede
bekæmpelsesmidler mod uønskede vækster? Salt er vel rimeligt ufarligt,
men du ved f.eks ikke hvilken mængde der skal til for at opnå den
ønskede effekt. Eller hvordan det opfører sig i jorden, hvor let det
havner i grundvandet osv.
Jeg syntes det er rimeligt at man ikke bare må tage hvad man nu lige har
lyst til og benytte til at bekæmpe ukrudt med.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ivan

Dato : 05-05-11 08:53

> [...]
> Hvad mon vand (H2O) er registreret til?
> Der er vist efterhånden gået galimatias i al den miljø håndtering.
At bruge salt til en æggemad finder du i fødevarestyrelsen, og det skal stå
på embalagen hvad indhold skal bruges til, hvilket det også gør, på salt
poser produceret her i landet.
Hvis du køber vejsalt, fra den danske slathorst, står der også på hvad det
er beregnet til.
Det er slet ikke sjovt at komme ind i milijøloven, det er en jungle at finde
rundt, men summasumarum uvidenhed fritager ikke fra ansvar.