Velux polyurethan
Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-04-11 19:46

Jeg skal snart have udskiftet tre Velux ovenlysvinduer med nogle nye,
men jeg er meget i tvivl om, hvorvidt det skal være med polyurethan-
overflade eller om de skal være hvidmalede. Polyurethanoverfladen
tiltaler mig umiddelbart, men jeg fornemmer en vis skepsis omkring det i
min omgangskreds.

Hvilke overvejelser skal jeg gøre mig? Der er ingen af vinduerne der
skal opsættes direkte i vådrum, men det ene skal sidde tæt på
badeværelset og det andet skal sidde i soveværelset.

I øvrigt har jeg fået at vide, at hele rammen i polyurethanvinduet er
lavet af "plastik" - altså hele vejen igennem. Selv er jeg dog ret
sikker på, at alt er af træ, blot er *overfladen* af polyurethan. Jeg
synes ikke det er til at misforstår hvis man læser hvad Velux skriver,
men det er det alligevel blevet. Hvad siger I?

Fra : JHB

Dato : 30-04-11 09:19

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> synes ikke det er til at misforstår hvis man læser hvad Velux skriver,
> men det er det alligevel blevet. Hvad siger I?

Hej Lars.

For at tage dit sidste spørgsmål først, så består såvel rammen som karmen af
en kerne af træ med visse dele i krydsfiner, hvorpå der er støbt 4-6 mm
polyurethan.
Træet er tørret efter en bestemt metode kaldet Heat Treated Wood, du kan
søge på Nettet, hvis du vil vide helt præcis hvad det betyder.

Nu ved jeg ikke hvad din omgangskreds har af skepsis overfor polyurethan,
men jeg vil lige liste nogle fordele som det har i forhold til hvidmalet.
1. Hvidmalet gør som alt andet fyretræ, det trækker sig sammen eller udvider
sig afhænget af luftfugtigheden, det betyder at der vil opstå revner i træet
som er meget mere synlig med en hvidmalet overflade, end i træ med lakeret
en overflade. I polyurethan vil der ikke opstå disse revner.
2. Polyurethan ovenlysvinduer har på rammen afrunde hjørnersamlinger, det
betyder lettere rengøring, idet støv og andet lettere kan aftørres.
Hvidmalede vinduer har på rammen vinkelrette/skarpe hjørnesamlinger.
3. Polyurethan ovenlysvinduer er ikke så følsomme overfor stødmærker, ridser
og skrammer som kan opstå ved brug af vinduet, (disse mærker mv. er meget
synlige på hvidmalet ovenlysvinduer).

Hvad du vælger er op til dig, men afhængig af i hvilke rum ovenlysvinduerne
skal opsættes i og såfremt det ikke forstyrre helhedsindtrykket, ville jeg
personlig vælge ovenlysvinduer med lakerede overflade, hvor man kan se
træets årestruktur, men sådan er man jo forskellige.

Held og lykke med dit valg.

Mvh
Jørn

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-04-11 10:49

JHB wrote:
> [...]
> og skrammer som kan opstå ved brug af vinduet, (disse mærker mv. er meget

Hej Jørn

Tak for dit svar. Vinduerne skal i hvert fald ikke være med klarlak, jeg
vil gerne have dem hvide.

Nu nævner du polyurethans fordele, men er der noget negativt at sige om
det, i forhold til hvid maling?

Fra : JHB

Dato : 30-04-11 11:19

> [...]
> vil gerne have dem hvide.
>
> Nu nævner du polyurethans fordele, men er der noget negativt at sige om

Umiddelbart har jeg ikke noget negativ, andet end at det ikke er et
naturprodukt, (træ).

Mvh
Jørn

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-04-11 11:38

JHB wrote:
> Hej Lars.
>
> Umiddelbart har jeg ikke noget negativ, andet end at det ikke er et
> naturprodukt, (træ).

Tak for de hurtige svar. Med det i mente og hvad jeg ellers har læst, så
tror jeg det bliver polyurethan.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-05-11 06:34

> Tak for de hurtige svar. Med det i mente og hvad jeg ellers har læst, så
> tror jeg det bliver polyurethan.

Skiftede taget i efteråret og fik også polyurethan vinduer i (6stk) - Ifølge
tømmeren er det dem de fleste bruger idag (ihvertfald af hans kunder

Vinduerne i gavlene er malet træ og man lægger ikke mærke til forskellen.

Men overvej om dine vinduer skal være tophængte - de koster noget mere men
det gør det muligt at stå under et åbent vindue og kigge ud - også langs
taget

/A