Flytte azalea.
Fra : Tove Krieger

Dato : 24-04-11 15:19

Vi har to japanske haveazalea som vi gerne ville flytte til et nyt bed i
haven.

Den ene er i knop p.t., så mit spørgsmål er, om det er tilrådeligt at flytte
dem nu, uden at de bliver ødelagt, eller om det er bedre at vente til i
efteråret med at flytte dem. ?

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : ABJ

Dato : 24-04-11 16:40

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Den ene er i knop p.t., så mit spørgsmål er, om det er tilrådeligt at
> flytte dem nu, uden at de bliver ødelagt, eller om det er bedre at vente

Vent til efteråret, klip dem godt ned før du flytter dem.

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-04-11 22:04

In news:4db44440$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
ABJ <akselj@pcwelt-premium.de> typed:

> Vent til efteråret, klip dem godt ned før du flytter dem.

Mange tak for dit svar, men er du helt sikker på, at de kan tåle at blive
klippet ned ? Vi har aldrig klippet i hverken vores Rhododendron eller
Azalaer før.

Fra : Aksel

Dato : 24-04-11 22:35

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Mange tak for dit svar, men er du helt sikker på, at de kan tåle at blive
> klippet ned ? Vi har aldrig klippet i hverken vores Rhododendron eller

Ved flytning afhænger resultatet af, hvordan de flyttes og til hvilken
jordbund.
Jeg ville godt turde flytte Azalier nu med forsigtighed.
Vi har godt et par hundrede rhodoer, som alle har været flyttet bort i ca 3
mdr og flyttet tilbage igen tidlig forår - alle tålte det fint.
Kraftig beskæring vil jeg ikke tilråde. Da mine blev for store skar jeg dem
kraftigt ned - efter råd fra en rhodoplanteskole - men ca halvdelen tålte
ikke behandlingen. Nogle sorter klarer det bedre end andre.
Mvh
Aksel

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-04-11 23:24

In news:TsCdnZpUHLROCynQnZ2dnUVZ8vKdnZ2d@giganews.com,
Aksel <Aksel@hotmail.com> typed:

> [...]
> jeg dem kraftigt ned - efter råd fra en rhodoplanteskole - men ca
> halvdelen tålte ikke behandlingen. Nogle sorter klarer det bedre end

Vi har kun en enkelt stor Rhododendron, da vores have kun er et par hundrede
kvm. Der må være smukt i din have med et par hundrede stykker. Jeg har også
altid hørt at man skal behandle disse smukke buske med varsomhed hvis de
evt. skal flyttes. Jeg går ud fra at de små japanske azaleaer skal behandles
akkurat som rhodoer, det er jo surbundsplanter begge to. Jeg tror godt at vi
tør flytte dem. Der skal jo bare godt med spagnum i plantehullet og vandes
kraftigt, så skal det nok gå. Tak for svaret.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-04-11 04:37

Sun, 24 Apr 2011 23:35:18 +0200 skrev Aksel:

> [...]
>kraftigt ned - efter råd fra en rhodoplanteskole - men ca halvdelen tålte
>ikke behandlingen. Nogle sorter klarer det bedre end andre.

Der er, groft sagt, to typer Azalea: de løvfældende og de
stedsegrønne. Løvfældende falder i samme gruppe som rhododendron
m.h.t. beskæring. De løvfaldende derimod er meget toterante. Henne i
Japanien ynder man at formklippe dem med hæksaxen.

Rhododendron/Azalia KAN beskæres og det kan vlive aktuelt, hvis de er
blevet for højbenede, men ellers bør man undlade det. At klippe den
kraftigt ned, bare fordi de skal flyttes, er der absolut ingen grund
til. En gammel talemåde siger, at det kun er størrelsen (og dermed
vægten) der afgør, om en rhododendron kan flyttes.

Rodnettet er ret afgrænset og stikker ikke dybt. Står de i løs
jord/sphagnu, får man at vitalt med. Jeg ville ikke have
betænkeligheder ved at flytte nu, men har dog ikke praktisk erfaring
med resultatet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Jeg har lige kvalt en six-pack - bare for at se den dø

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-04-11 12:11

In news:0kq9r65jld3lqjnov8v65aa8vh9gsfuvjd@4ax.com,
Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> typed:

> [...]
> jord/sphagnu, får man at vitalt med. Jeg ville ikke have
> betænkeligheder ved at flytte nu, men har dog ikke praktisk erfaring

De er stedsegrønne, og min mand er netop nu ved at flytte dem, så må det
briste eller bære. ..Han graver dem først op, når han har gravet de nye
huller og fyldt spaghnum i og gennemvandet, så kan de jo flyttes i løbet at
nul komma fem. Tak for rådet.

Fra : Max

Dato : 24-04-11 22:57

Hej Tove

> Rhododendron eller Azalaer før.

Rhododendron kan ihvertfald for nogles vedkommende tåle
at blive klippet temlig kraftigt. Vi har en utrolig flot park
her i byen med meget store planter og de er her den
sidste måneds tid blevet klippet helt ned, noget der er
sket før i tiden uden problemer.

Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-04-11 12:15

In news:4db49cc9$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> [...]
> her i byen med meget store planter og de er her den
> sidste måneds tid blevet klippet helt ned, noget der er

Hej Max.

Jeg har godt nok hørt om klipning af meget store Rhododendron før, og hvis
det er i jeres park det er sket, må man nødvendigvis formode at
Stadsgartneren ved hvad han gør. Man kan måske være mere eller mindre
heldige med resultatet, så jeg håber da at jeres smukke Rhododendron vil
komme igen i al deres pragt. Det er bare sådan en overdådig og smuk busk.

Fra : Menabra

Dato : 26-04-11 08:16

"Tove Krieger" skrev i meddelelsen

[...]

Hej prøv at læse her :