Gasfyr klikker
Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-04-11 09:13

Vores gasfyr er begyndt at klikke helt enormt.
Lyder lidt som det er en piezo tænding der ikke
kan få tændt gassen, men vi har da varmt vand.
Det er et Nefit Ecomline HR med en Milton VV65
ved siden af.
Hvis der er en der har ideer eller andet relevant
som kan bringe mig nærmere så er jeg klar til at
tage billeder eller skille lidt ad.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-04-11 18:34

Den 24-04-2011 10:12, Andersen [3650] skrev:
> [...]
> ved siden af.
> Hvis der er en der har ideer eller andet relevant
> som kan bringe mig nærmere så er jeg klar til at

Har nu erfaret at den tænder fint, så det må være
noget andet der klikker. Har prøvet med en hånd
rundt på de forskellige dele uden at kunne mærke
hvorfra klikkene kommer???

Fra : Leif Neland

Dato : 25-04-11 01:15

Den 24-04-2011 10:12, Andersen [3650] skrev:
> Vores gasfyr er begyndt at klikke helt enormt.
> Lyder lidt som det er en piezo tænding der ikke
> kan få tændt gassen, men vi har da varmt vand.

Nu har jeg ikke (bevidst) været i nærheden et gasfyr, men hvis det var
et oliefyr, så ville det være fotocellen, der så om der var flamme, der
var beskidt/itu, så styringen ville tænde for gnisterne for at få ild igen.

Men et fyr ville så stoppe efter et minut eller to, og lyse med
alarmlampen for at markere at der er noget galt.

Om det kan overføres til et gasfyr, ved jeg ikke. Der er jo ikke en
pumpe som i et oliefyr, men forhåbentlig lukker gasfyret for gassen,
hvis der ikke er flamme.

Fra : Preben

Dato : 25-04-11 06:16

Den 24.04.2011 kl. 19:33 skrev Andersen [3650]
<FJERNaa@fjernindbakke.fjerndk>:

> Har nu erfaret at den tænder fint, så det må være
> noget andet der klikker. Har prøvet med en hånd
> rundt på de forskellige dele uden at kunne mærke
> hvorfra klikkene kommer???

Jeg havde en sådan Nefit for mange år siden, og den klikker 2 gange når
den tænder:
Én gang for at etablere en tændflamme og én gang for at tænde brænderen.
Hvis tændflammen eller brænderen er lidt længe om at komme i gang, klikker
den igen og igen indtil det lykkes. Efter mange forgæves forsøg stopper
fyret.
Hvis du tager kappen af fyret, er der et kighul ind til kedlen og igennem
det kan du se processen. Prøv at se om tændflammen tændes som den skal ved
første klik og om brænderen tændes ved første klik.
Hvis der er problemer her (og det er der sikkert), skal du skifte
"tændrøret", hvilket er ret enkelt.
Hvis der ikke er problemer med tændrøret, er det gastilførslen, enten til
tændflammen eller brænderen.

--
mvh/Preben

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-04-11 07:45

Den 25-04-2011 07:16, Preben skrev:

> [...]
> "tændrøret", hvilket er ret enkelt.
> Hvis der ikke er problemer med tændrøret, er det gastilførslen, enten

Har nu taget endnu en kappe af og fundet kighullet.
Der er masser af gang i flammerne og vi har jo også
varme og varmt vand.
Men hvis automatikken skulle stoppe tændingsforsøget
efter et vist antal forsøg, kan det heller ikke være det,
for nu er frekvensen øget og stopper ikke efter en vis
tid. Vi er nu derhenne hvor vi slukker fyret når vi
ikke har brug for varmt vand.

Fra : Preben

Dato : 26-04-11 06:32

Den 25.04.2011 kl. 08:45 skrev Andersen [3650]
> [...]

> for nu er frekvensen øget og stopper ikke efter en vis
> tid. Vi er nu derhenne hvor vi slukker fyret når vi

Det skulle ikke være nødvendigt at slukke fyret.
Du har nu fundet ud af, at det tænder første gang, som det skal.

Jeg går ud fra at det klikkeri, du omtaler, skyldes at fyret tænder og
slukker hyppigere end normalt. Det er nok et "sommerfænomen", som skyldes,
at dine radiatorer er lukkede på denne årstid. Vander i systemet skulle nu
kun cirkulere i selve fyret og i din varmtvandsbeholder ved hjælp af en
3-vejs ventil. Hvis 3-vejs ventilen ikke virker, som den skal, har kedlen
kun sit eget vand at arbejde med og det er kun ganske få liter. Disse få
liter opvarmes og afkøles hurtigt og følgen er, at fyret tænder og slukker
hele tiden. Det bedste er, hvis 3-vejs ventilen hele tiden står åben til
varmtvandsbeholderen om sommeren, så kedlen får en større vandmængde at
arbejde med.

--
mvh/Preben

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-04-11 20:07

Den 26-04-2011 07:32, Preben skrev:
> [...]
> er, hvis 3-vejs ventilen hele tiden står åben til varmtvandsbeholderen
> om sommeren, så kedlen får en større vandmængde at arbejde med.

Så er fyret lavet og dommen fældet.
Det var 3 vejsventilen der klikkede og ikke tændingen.