Placering af kabler til have-el?
Fra : Steen Suder

Dato : 23-04-11 10:55

I mit nye hus har jeg fået trukket elkabler fra loftet ned gennem
hulmuren og ud gennem soklen - ca. 20 stk. hele vejen rundt om huset.
Der er både 3 og 5 x 1,5mm^2.
Kablerne er ligger under fliserne de steder hvor der er belægning.

Formålet med kablerne er at have "nem" mulighed for at etablere "el"
(lamper, springvand, rotorblink eller hvad fremtiden må fordre) i haven.

Græsplænen bliver snart etableret.

Spørgsmålet er nu:
Hvor er det mest hensigtsmæssigt at nedgrave kablerne nu?

1. Enten ved huset eller lige uden for evt. belægning eller
2. "Længst fra huset", f.eks. vinkelret på muren.

1. giver mest fleksibilitet da man ved behov kan placere enden hvor man
har brug for den, men plæne og belægning bliver ramt hårdere af
gravearbejdet.

2. skåner plænen da man kun graver enden op... forestiller jeg mig.

Måske er der andre muligheder.

Hvad foreslår gruppen?

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 23-04-11 11:08

Hej Steen

> Måske er der andre muligheder.

Grav den ned hvor det er nemmest lige nu,
fremtiden vil garanteret vise at du kommer til
at bruge dem andre steder end du har tænkt
dig lige nu.

Max

Fra : Andersen [3650]

Dato : 23-04-11 13:12

Den 23-04-2011 11:54, Steen Suder skrev:
> [...]
> gravearbejdet.
>
> 2. skåner plænen da man kun graver enden op... forestiller jeg mig.

Du kunne evt ligge dem i et rør som så går væk fra huset.
Når du så skal bruge et kan du grave ned til røret og
skære hul og derved nemt hive kabel op hvor du vil.
(eller tæt på hvor du vil)
Røret skal selvfølgelig være i overstørrelse.

Fra : Steen Suder

Dato : 23-04-11 18:58

Den 23-04-2011 14:11, Andersen [3650] skrev:

> [...]
> skære hul og derved nemt hive kabel op hvor du vil.
> (eller tæt på hvor du vil)
> Røret skal selvfølgelig være i overstørrelse.

Genialt. Selvfølgeligt. Ser hvad jeg kan finde af den slags... Ø25-30mm
korrugeret plastrør må være fint.

Nu skal jeg så blot finde nogle flere stumper af den slags end hvad jeg
allerede har liggende.

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder

Dato : 23-04-11 19:28

> [...]
> skære hul og derved nemt hive kabel op hvor du vil.
> (eller tæt på hvor du vil)
> Røret skal selvfølgelig være i overstørrelse.

Men det behøver vel ikke være af specielt stor overstørrelse? Som jeg
ser det, skal man vel blot kunne komme til at skære hul uden at
beskadige kablet og dernæst kunne trække enden op.

--
Steen Suder

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-04-11 12:18

Den 23-04-2011 20:27, Steen Suder skrev:

> Men det behøver vel ikke være af specielt stor overstørrelse? Som jeg
> ser det, skal man vel blot kunne komme til at skære hul uden at
> beskadige kablet og dernæst kunne trække enden op.

Man kan sige at jo større rør des nemmere får du ved at kunne skære ind
til kablet uden at skade det. Så du bestemmer jo selv
Ved store rør har du endda mulighed for flere kabler så du kan
have flere forskellige ting der styres seperat.

Fra : Steen Suder

Dato : 24-04-11 14:32

Den 24-04-2011 13:18, Andersen [3650] skrev:
> [...]

<KLIP>

> Man kan sige at jo større rør des nemmere får du ved at kunne skære ind
> til kablet uden at skade det. Så du bestemmer jo selv

Jo, men jeg har ikke det store problem med at være forsigtig og
omhyggelig

> Ved store rør har du endda mulighed for flere kabler så du kan
> have flere forskellige ting der styres seperat.

Enig, men muren er lukket så der kommer ikke lige umiddelbart flere
kabler ud.

--
Steen Suder

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-04-11 18:35

Den 24-04-2011 15:31, Steen Suder skrev:
> Enig, men muren er lukket så der kommer ikke lige umiddelbart flere
> kabler ud.

Det var også blot en ide.

Fra : Klaus A

Dato : 02-05-11 17:06

"Andersen [3650]" <FJERNaa@FJERNindbakke.FJERNdk> wrote in message

> [...]
> skære hul og derved nemt hive kabel op hvor du vil.
> (eller tæt på hvor du vil)
> Røret skal selvfølgelig være i overstørrelse.

Hvis du er i tvivl om kabelføringen, kan du ligge nogle ekstra rør med
træktråd.
Klaus

Fra : CC

Dato : 23-04-11 16:16

> [...]
> gravearbejdet.
>
> 2. skåner plænen da man kun graver enden op... forestiller jeg mig.

Længst fra huset. Du graver parallelt med huset hele vejen rundt om
huset. Læg 50 mm kabelrør, med træktråd, ned. I hvert hjørne etablere du
en kabelbrønd.
Midt på huset i, i husets længderetning etablere du også en kabelbrønd.
Der skal du have et 50 - 100 mm kabelrør ind til huset.

Er du helt vild i varmen kan du lave samme nummer rundt om huset, helt
inde ved soklen.

De 20 kabler du har nu, ender de blindt under belægning ?
Har du monteret slutmuffe på disse kabler, så der ikke trænger vand ind
og ødelægger kablet?
Er alle kabler mærket med en holdbar kabelmærkning?
Er alle kabler og kabelkvajl tegnet ind på tegning, så du kan finde dem
om 20 år ?
Er der lagt dækbånd over kablerne?

(Jeg vil "bundte" disse kabler og afsluttet det enkelte bundt i en
kabelbrønd)

Kabelbrønd kan laves af 200 - 500 mm korrugeret plastrør, med en flise
som bund og låg.

Fra : Steen Suder

Dato : 23-04-11 19:08

Den 23-04-2011 17:15, CC skrev:

> [...]
> Midt på huset i, i husets længderetning etablere du også en kabelbrønd.
> Der skal du have et 50 - 100 mm kabelrør ind til huset.

Det er ikke rigtigt en mulighed at lave dette langs skel. Årsagen er at
kablerne kun når ud til skel + lidt mere.

<KLIP forslag>

> De 20 kabler du har nu, ender de blindt under belægning ?

De ligger på jorden ved huset eller hvor de kommer op ved kant af
belægning omkring huset (1-4m fra ydermuren).

> Har du monteret slutmuffe på disse kabler, så der ikke trænger vand ind
> og ødelægger kablet?

Nej - ikke endnu.
Hvad gør man der?

> Er alle kabler mærket med en holdbar kabelmærkning?

Endnu ikke / tildels.

> Er alle kabler og kabelkvajl tegnet ind på tegning, så du kan finde dem
> om 20 år ?

Ja / tildels.

> Er der lagt dækbånd over kablerne?

Endnu ikke; de er ikke gravet ned endnu.

> (Jeg vil "bundte" disse kabler og afsluttet det enkelte bundt i en
> kabelbrønd)
>
> Kabelbrønd kan laves af 200 - 500 mm korrugeret plastrør, med en flise
> som bund og låg.

De kommer ud af huset forskellige steder. Undtagelserne er ved flere
hjørner hvor der kommer to kabler ud. Det giver ikke mening at bundte dem.

--
Steen Suder

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 23-04-11 17:13

Steen Suder wrote:

> [...]
>
> Formålet med kablerne er at have "nem" mulighed for at etablere "el"
> (lamper, springvand, rotorblink eller hvad fremtiden må fordre) i haven.

Husk god fotodokumentation.

- jørgen

Fra : Steen Suder

Dato : 23-04-11 19:09

Den 23-04-2011 18:12, Jørgen S. Nielsen skrev:

> Husk god fotodokumentation.
>
> - jørgen

Det er den lette del
Den er tildels på plads.