Pudsning af sokkel
Fra : Theilo

Dato : 21-04-11 21:05

Hej Gruppe

Jeg skal til at pudse sokkel, nypudsning og reparationer.
Jeg har ikke den fjerneste ide om hvad der er brugt i sin tid da huset blev
bygget.

Jeg har en masse cement til at ligge og ligeledes en masse strandsand, kan
jeg bruge det eller er det bedre med vasket sand?

Eller skal der bruges noget helt andet?

På forhånd tak

--
Johnny Theilmann

Fra : Klaus G.

Dato : 21-04-11 21:25

> Eller skal der bruges noget helt andet?
Jeg har lige pudset en lille smule sokkel på en ny terasse her. Jeg brugte
noget tørbeton. Det er de poser man kan købe, hvor der bare skal vand i:
http://www.billigbyg.dk/shop/weber-maxit-toerbeton-15022p.html
Men jeg smed lige en klat mørtel i også, for at gøre det mere smidig at
arbejde med.

Først gav jeg soklen en omgang vand med en pensel og så fik soklen en omgang
Alfix(den sorte pose), også påførst med pensel, for at få pudset til at
holde bedre. Jeg gik ikke ret meget foran med vand og alfix, da det bare
tørre ud for en så inden man kommer over med pudslaget.

Om 20år kan jeg melde tilbage og sige om det holder :)

--
Klaus G.

Fra : CC

Dato : 22-04-11 06:29

Den 21-04-2011 22:05, Theilo skrev:
> [...]
>
> Jeg har en masse cement til at ligge og ligeledes en masse strandsand,
> kan jeg bruge det eller er det bedre med vasket sand?

Prøv at læse denne tråd: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/34419

ellers så giver Google en masse hits på "pudsning af sokkel"

Fra : Theilo

Dato : 22-04-11 07:32

"CC" <cc@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv at læse denne tråd: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/34419
>
> ellers så giver Google en masse hits på "pudsning af sokkel"

Yep har set linket før, og har kigget rundt på google, men syntes ikke jeg
kan se blandingsforhold og hvad forskellen skulle være på f.eks vasket sand
og strandsand i forbindelse med puds til en sokkel.

Theilo

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-11 08:31

Den 22-04-2011 08:31, Theilo skrev:
> Yep har set linket før, og har kigget rundt på google, men syntes ikke
> jeg kan se blandingsforhold og hvad forskellen skulle være på f.eks
> vasket sand og strandsand i forbindelse med puds til en sokkel.
Som murersøn kunne jeg ikke finde på at bruge andet end vasket sand til
pudsning af en sokkel. Blanding 1:3 og iøvrigt være betænkelig ved at
komme mørtel i ( Kalk er ikke frostsikker). Der kan "blødgøres" lidt med
en skefuld sulfo.
Alfix er jeg for gammel til at tro på (imho også frostfølsom). Rengøring
af sokkel og udkast af en god 1:2 vælling dagen før, plejer at holde
ganske fortrinligt

//finn

Fra : Theilo

Dato : 22-04-11 22:02

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Alfix er jeg for gammel til at tro på (imho også frostfølsom). Rengøring
> af sokkel og udkast af en god 1:2 vælling dagen før, plejer at holde

Tak for svarene.

Jeg har endt med at bruge strandsand, blandet med cement i en blanding der
hedder 1:3 og uden mørtel.
Ligner rigtig meget den anden overflade, så det er blevet godkendt af konen.

Theilo