Fra : Aksel

Dato : 21-04-11 20:15

----- Original Message -----
From: "Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk>
Newsgroups: dk.fritid.hus-og-have
Sent: Monday, April 18, 2011 12:23 AM
Subject: Svovl som svampemiddel

>I forbindelse med at gå over til en ny lagringsmetode for dahliaknolde, vil
>jeg gerne høre om nogen kender til svovl som svampemiddel, og om det er til
>at få fat på? Og om det er rent svovl, eller en forbindelse?

Svovl har for mange år siden indgået i midler til bekæmpelse/kontrol af
svampesygdomme eksempelvis svovldampe, svovldioxyd og svovlkalk. Om det
stadig er lovligt, ved jeg ikke. Svovlkalk kan man selv fremstille. Jeg
desinficerer drivhuset - efter rengøringen og inden det beplantes - med
svovldioxyd, simpelhen ved afbrænding af svovblomme.
Om svovlforbindelserne er velegnede til dit formål er måske tvivlsomt. Jeg
ville nok hellere dyppe knoldene i gammeldags bordeauxvæske (blåsten &
brændt kalk).
Jeg har også brugt svovlblomme til at sænke pH i rhododendronbede.
Hvem der sælger svovlblomme ved jeg ikke, men jeg har 40 kg liggende, som
jeg næppe får brug for.
Mvh
Aksel