Havearbejde kan afstresse dig
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 21-04-11 14:32

http://lokalavisen.dk/havearbejde-kan-afstresse-dig-i-paasken-/20110419/artikler/110419204/1779

Med et ualmindeligt fantastisk påskevejr er der lagt op til udendørs
havearbejde for mange hus- og haveejere.
Og netop havearbejde kan være med til at tage trykket for den værste
stress, viser en netop offentliggjort undersøgelse af humøret hos
udendørsarbejdende.

Ifølge overlæge, Henrik Kolstad fra Arbejdsmedicinsk Klinik på Århus
Universitet, har to timers daglig udendørs arbejde afgørende betydning
for vores humør, og det kommer ikke bag på haveekspert Signe Wenneberg,
som i 2009 skrev bogen "Haveterapi".
"Indendørs er der hele tiden en masse informationer fra tv, radio,
computer, telefoner osv., men hvis man går i haven, og lader
mobiltelefonen blive indenfor, så kan man få en helt unik ro, som man
ikke kan få nogen andre steder," siger Signe Wenneberg, da
Lokalavisen.dk møder hende midt i hendes yndlingsbeskæftigelse i egen
baghave.
Staudebedet får i dagens anledning en forårslugning, mens Signe
fortæller, hvordan hun selv afstresser med hænderne begravet i muld.
"Da jeg sad her og lugede i går, tænkte jeg pludselig, har jeg egentlig
overhovedet tænkt på noget som helst i de sidste to timer? Og når man
kan spørge sig selv om det, så ved man, at man har fået lov at stresse
af," siger hun til Lokalavisen.dk.

Læs mere:
http://lokalavisen.dk/havearbejde-kan-afstresse-dig-i-paasken-/20110419/artikler/110419204/1779#ixzz1KAEv6DX9